200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by timokarhula »

Jag inledde observationspasset med att observera supenovan SN2017glx i galaxen NGC6824 i Svanen. Det krävdes 430x förstoring för att urskilja supernovan från galaxens kärna för den ligger bara 3.9 bågsekunder ifrån. Det såg ut som en ljussvag dubbelstjärna där supernovan var den ljusare komponenten och av ca magnitud 14.7.

Supenovan SN2017eaw i fyrverkerigalaxen NGC6946 hade bleknat betydligt sedan augusti. Skattade nu supernovan till magnitud 15.3.

Lät 12-tums SkyWatchern gå till den planetariska nebulosan Sanduleak 2-372 (Vyssotsky 1-4) nära M11 i Skölden. Såg dess bleka skiva och anade den 15.6 magnitud central*.

Strax före klockan 23 lade jag märke till ett grönt norrskensband lågt i norr under Stora Björns fötter med några obetydliga stråk sträckande sig uppåt.

För första gången tog batteriet slut i min PowerTank så jag fick fortsätta lokalisera objekten på det gamla stjärnhoppningssättet. Det var första gången som jag körde manuell GoTo med 12-tums SkyWatchern. Det gick lika bra det men inte lika bekvämt. Det kändes lite ovant att pusha teleskopet i 430x förstoring.

Det fanns åtminstone två aktuella och relativt ljusa kometer som jag inte hade sett än. Den ena var 29P/Schwassmann-Wachmann som har återkommande utbrott. Jag hade sett kometen under två tidigare varv, 1996 och 2005. Eftersom 29P var i aphelium 2011 så räknar jag detta som ett nytt varv och apparition. 29P/Schwassmann-Wachmann låg i Stenbocken och relativt lågt över horisonten. Den syntes inte från min ordinarie plats så jag fick bära tuben till en annan plats med friare sikt mot SW. Kometen var mycket svår att se för det hade bildats dagg på optiken. Tyckte att 29P var av ca magnitud 13.5.

Tuben och optiken var helt täckta av dagg så jag bar in teleskopet och blåste bort fukten på speglarna med en hårtork.

Komet C/2015ER61 (PanSTARRS) trodde jag länge skulle "slinka mig genom fingrarna". Jag har inte haft bra tillfällen att se den förrän nu när jag hade flyttat tuben till en annan plats på gården. C/2015ER61 (PanSTARRS) var också besvärlig att se men lätt att hitta nära Plejaderna. Magnitud ca 13.0, diameter 1'.3 och DC=2. Denna komet blev en milstolpe för mig då det var min 200:e kometapparition som jag sett (och 176 olika kometer)!

Nästa observation blev nattens häftigaste. I augusti hade man upptäckt den ljusaste kända gravitationslinsen på himlen, eller rättare sagt en gravitationslinsad kvasar. Den kallas populärt för Andromeda's Parachute då den på foton tagna med jätteteleskop liknar en dalande fallskärm och har fyra komponenter. En kvadrupel kvasar alltså. Andromedas Fallskärm var mycket lätt att hitta norr om dubbelstjärnan Alamak (Gamma And). Jag visste att den ca 15 magnitud optiska illusionen skulle ligga intill en 12 mag stjärna men inte på vilken sida om den. Jag nedtecknade fem stjärnor som ej fanns på min MegaStar-karta. Den tredje ljusaste av dem och den som ligger 20" NW om den 12 mag * visade sig vara gravitationslinsen. De två ljussvagaste * som jag nedtecknade var av V=15.92 resp V=15.93 enligt APASS. Jag kunde inte se några enskilda komponenter i kvasaren med 300x och 430x förstoring utan såg bara dess sammanlagda ljus. Med GoTo-drivning kanske det hade gått. Vi får se nästa gång. Kvasarens rödförskjutning är 2.377 vilket betyder ett avstånd av 11 miljarder ljusår och det verkliga avståndet "nu" är ca 19 miljarder ljusår! Mycket längre än så kan man inte se ut i universum med bara 12-tums teleskop! Sökarkarta:

http://www.faintfuzzies.com/Files/J0147 ... achute.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avslutade teleskopobsarna med en tredje supernova för natten, SN2017gmr i NGC988 i Valfisken klockan 4:01. Galaxen ligger bakom en störande 7.1 mag *. Den ca 14.0 mag supernovan syntes enklare än modergalaxen!

Nu i helgen har Merkurius och Mars en rekordtät konjunktion. Som närmast är de minde än 200 bågsekunder ifrån varandra och svårt separerbara med blotta ögat. Det sker på kvällstid i Sverige då de ligger under horisonten. Tyvärr hade en molnblaffa parkerat sig framför Merkurius och Mars så jag såg inte dem trots att jag väntade på en glipa mellan molnen mellan klockan 5:00-5:30. Icke sa Nicke!

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Hans Bengtsson »

Inte illa!

Obsarna för de tre supernovorna kan läggas in i SVO:

SN2017eaw
SN2017glx
SN2017gmr

Den första stjärnan fanns redan som giltigt variabelnamn, de två övriga lade jag in alldeles nyss.

Finns det några andra supernovor du obsat men där namnet saknas i SVO?

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by timokarhula »

Tack Hans! Jag märker att två supernovor saknas i SVO som jag har obsat de senaste två åren. Det är SN2017cfd i IC511 (Cam) och SN2017fgc i NGC474 (Psc). Lägg till de namnen så skriver jag in mina observationer. Jag är annars ingen vidare observatör av supernovor då jag inte tittar till de så ofta. SN2017eaw i NGC6946 (Cyg) har jag dock faktiskt hållt under uppsikt tre nätter sedan augusti och sett (nästan) dess maximum och nu dess hastiga avtagande. Tänka sig att jag fann den i mitten av augusti hur enkelt som helst i zenit (altitud 89º.8!) tre månader efter dess upptäckt och fortfarande var den nästan lika ljus som den var i mitten av maj. Nu var SN2017eaw tuff och krävde hög förstoring att kunna ses "obehindrat" (magnitud 15.3).

Jag har kollat igenom mina visuella obsar av 42 äldre SN. Inget tycks saknas i SVO. Enda stället i världen där det är komplett förutom i min byrålåda och dator. :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Hans Bengtsson »

Nu har jag i SVO lagt till som giltiga variabelnamn:

SN2017cfd
SN2017fgc

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by timokarhula »

Bra! Har nu lagt in SN2017cfd och SN2017fgc. Hittade faktiskt en supernova jag inte hittar i SVO. Det gäller PSN J02215998+3316137 eller som den också betecknades iPTF13ebh. Den fick vad jag vet inget gängse "SN2013xxxx-namn" och kan vara svår att namnge lämpligt i SVO. Det var en supernova i NGC890 (Tri) som upptäcktes i november 2013. Annars är SVO komplett vad gäller mina SN-obsar. :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Hans Bengtsson »

Jag kollade runt på nätet lite grann, och det namn som flitigast förekommer på stjärnan är:

iPTF13ebh

Det namnet är nu godkänt variabelnamn i SVO.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by LasseH »

Hej Timo.
På Oregon Star Party hade jag nöjet att få titta bl.a på Andromeda's parachute i Howard Banish's 28 tummare med tracking. I 700x var A och B komponenterna upplösta. Himlen var långt ifrån perfekt med rökdis.

Mvh,
LasseH.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Torbjörn »

Du verkar ha haft ett verkligt trevligt observationspass :) Många intressanta saker som du fick se.

Den gravitationslinsade kvasaren var en verkligt häftig obs! Andromedas parachute...med en 12-tummare.

Merkurius och Mars har jag inte sett till nyligen, däremot Venus som lyste ljusstark härom dagen när jag hämtade tidningen på morgonen.

Clear skies!

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by timokarhula »

LasseH wrote:Hej Timo.
På Oregon Star Party hade jag nöjet att få titta bl.a på Andromeda's parachute i Howard Banish's 28 tummare med tracking. I 700x var A och B komponenterna upplösta. Himlen var långt ifrån perfekt med rökdis.

Mvh,
LasseH.
Really cool! Det måste ha varit häftigt att se! Håkan N har skrivit att ni hade det bra i Oregon. Själv ska jag till Western Australia om två veckor. De "ber" :) mig komma till Oz Sky Star Party när de anordnar det i oktober. Som om jag inte skulle ha sett den södra stjärnhimmel under vår höst. :D Jag svarar som tjuren Ferdinand att jag trivs så bra så på västkusten. Minst lika mörk himmel men kanske inte lika stora teleskop. :-)

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by timokarhula »

Imorse lyckades jag hitta Merkurius och Mars i konjunktion. Molnen höll på att spoliera än en gång. Klockan 5:13 såg jag Merkurius stiga ovanför trädtopparna i öster med Mars alldeles i närheten och en molnblaffa strax till höger. Med 7x50 kikare syntes planetparet fint även om Mars var så pass ljussvag som magnitud +1.8. Det var lite svårt att se Mars med blotta ögat. Hur som helst var detta det tangerat närmaste jag sett två planeter nära varandra med blotta ögat, separation 17.8 bågminuter (halva måndiametern). Månen uppvisade ett imponerande tydligt jordsken.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Håkan N »

Timo,

En otrolig observation på stjärnor dessutom i 16 magnitud klassen ? om jag förstod det rätt.
Och detta med ett Kinesiskt 12" teleskop. ( de är väl inte direkt kända för bästa kontrasten.
Som ex Mel säger de så råa i ytan ljuset sticker åt alla håll ( mjukt glas och dålig micro ripple i dom )

400X ?
-När var detta ?
Jag har i mina noteringar idag sedan 6'e September bara 0 klass på himlen och ingen natt har det gått att obsa eller ens knappt se stjärnor.
Regn och dis och moln genomgående.
Natten Lördag var jag till UAA på stjärnträff men liksom så många gånger var det väl mer eller mindre inställt, men jag åkte ändå vs de hade tänt grillen.
Där fanns inte 1 stjärna att skåda.

De på Oz menade nog inte att du skulle se södra himlen för första gången på deras vår genom att vara på deras träff, utan träffa andra observatörer som jag nämnde ( ex Steve G ) och använda deras större teleskop på faint stuff. ( ex Murell's 'horror' lista )
Testa se Murell 1 därnere sen ( vet inte vilken magnitud men tror det kräver minst 25" på bra himmel.

Men kan du se dessa magnituder hemma här vad ser du inte då på den västra torrare sidan på SQM-22 !
En sak noterar jag, att du inte behöver släpa på mera aperatur !

Ang OSP.
Natten till lördag körde vi 600X på SQM-21.6 och 'röken' var då ok men Howard kunde inte cranka upp mer, snarare ner ( 28 tum )
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Håkan N »

Jag såg den här listan förra veckan, då ex Mel kontrade om min resa till 48" i Texas nästa år i Mars, att jag skulle notera om det var 'värt' stegen för magnituderna.
Jag tog ett exempel på CN om en som nyligen gick från 24" till 36".

http://www.stargazing.net/david/constel ... stars.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag återkom nu till listan och noterar om jag förstår saken rätt att typ himmel när nakna ögat ser magnitud 6, ser en 30" Newton dryga 16 magnituder.
Så en tilltänkt 24" jag har i åtanke på riktig prestine sky ser man 15.7 mag ( typ Chile )
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Hans Bengtsson »

Bara en liten kommentar till uppgifterna i tabellerna i länken du ger ovan. Den som sammanställde de magnitudtabellerna kan knappast vara någon erfaren observatör ... här hittar du motsvarande seriösa data:

viewtopic.php?t=9552&start=135" onclick="window.open(this.href);return false;

Även när det gäller antalet stjärnor som finns ner till olika magnituder så är det den tabellen du kan lita på. Jag använde inte enbart Tycho-2 och sedan extrapolerade (som gjorts på sidan du länkade till) utan jag använde enormt mycket större kataloger till mycket djupare magnituder för att få verkliga data.

Enligt min tabell är alltså gränsmagnituden vid hög förstoring med 30 cm (kinesisk eller inte saknar i praktiken betydelse) ca 15.7 under goda men inte perfekta förhållanden. Stämmer ypperligt med Timos obs 15.9 - 16.0, förhållandena var säkert mycket goda.

Enligt samma tabell borde jag kunna se 14.8 med 20 cm. Jag har som svagast sett 14.5, stämmer också utmärkt med tanke på att jag obsar från en balkong inne i Göteborg där jag som bäst kan se 4.0 - 4.5 för blotta ögat en riktigt bra kväll. Jag förlorar några tiondelar i teleskopet pga ljusföroreningarna, vilket ska jämföras med förlusten av ett par hela magnituder för blotta ögat.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Håkan N »

Hans,

Jag kommer ihåg diskussionen. Ska läsa om den men kommer ihåg staden har en mag och på landet en bit längre ut lägre.
Men hurvida listan utgår från staden eller landet, vet ej, läs nedan.

Han som gjort denna lista har jag ingen aning om dennes kunskaper.
Men han skriver nedan om mag 6 och det måste ju vara en mycket bra himmel med nakna ögat.
Jag använder de tips du gett om de 4 stjärnorna i 'lilla björnen'. Jag ser dom dock sällan härifrån.
Vet Timo pratat om mag 7 i Peru.

Sen skriver han om faktorer som kan påverka.

"The dimmest star that can be seen without optical aid in a dark sky is around 6 magnitude depending upon the observer's eyesight and sky conditions. The below Telescope Limiting Magnitude table gives a rough idea of the faintest star magnitude that can been seen through a different aperture telescopes. The magnitude values are not precise because many factors affect the magnitude values such as optics, sky conditions, etc. "


Uppgifterna kommer ifrån ;
Telescope Limiting Magnitude Table is from page 5 in the excellent book Star Ware, Second Edition by Philip S. Harrington, John Wiley & Sons, Inc.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: 200 kometer, tre supernovor och en gravitationslins med 12 tum

Post by Håkan N »

Hans,

( sorry om jag kom utanför obs tråden här nu )

Vad menar du att i vilken himmel ska man då räkna magnituderna och höjd och kvalitet på optiken.
Finns det ett ISO ?

Säg en riktig fin himmel ( tom här i Falun om så skulle uppenbara sig ) att bra mörker ( säg mot 21.8 ) och god seeing osv för deep-sky observering i ett högklassiskt teleskop både i optik, design och kollimering och bra okular.
Vad ser man då i en 18 tummare, vs en 24 tummare vs en 30 tum ?

Jag vet ju vad Jimi sa till mig om prestine Texas sky och 48" Newton i Sitall på 98 Strehl där han hårdkört med riktigt stora fläktar innan obset.
Det var det Mel menade om notera detta vs stegen.
Så lätt var det tydligen inte att nå höga magnituder.
Men de kanske har fel ?