Några sommarobservationer inatt

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Några sommarobservationer inatt

Post by timokarhula »

Inatt var Venus i konjunktion med Aldebaran. Jag hade faktiskt inte sett Venus som morgonstjärna sedan dess undre konjunktion med solen den 25 mars. Med 7x50-kikare såg jag i samma synfält Aldebaran stiga upp ovanför trädtopparna i öster (klockan 2:39). Deras separation var 3°.1 och det är det närmaste som jag sett en planet vid Aldebaran. Det var även det tidigaste på sommaren som jag sett Aldebaran från min latitud (+60°) något år.

Jag svepte sedan med kikaren längs den NNE horisonten och fick syn på Castor i Tvillingarna på endast 4° höjd. Det speciella med det var att Castor var i konjunktion (i rektascension) med solen idag. Det betyder att Castor kan i praktiken ses varje natt under året om man har en fri nordhorisont. Stjärnan är ju trots allt cirkumpolär. Castor var ganska blek mot den ljusa himlen då dess elongation bara var 10°. Så nära solen har jag inte heller tidigare sett en fixstjärna.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Några sommarobservationer inatt

Post by Torbjörn »

Trevligt att läsa om några obsar. Jag tog en snabb titt på himlen igår vid midnatt och den har redan mörknat en aning. Såg både sommartriangeln och lite annat. Snart är det det dags för lite sommarobsar av några ljusstarka djuprymdobjekt.

/Torbjörn :)

Return to “Observationer”