Rapport från Teneriffa

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Igår landade jag på Teneriffa söder och efter att ha installerat mig på hotellet och monterat ihop min 200 mm resedobson så stack jag iväg mot Teide. Det tog längre tid att köra dit än vad jag trodde att det skulle göra på de slingriga vägarna. Eller så var det kanske GPS:en som lattjade med mig.

Jag kom fram till obsplatsen en bit norr om Vilaflor strax före midnatt lokal tid och körde igång direkt.

Kentauren
NGC 5139 Omega Centauri. En helt fantastisk syn! Jösses vilken klotformig stjärnhop. Otroligt stor och vacker. 83X.
NGC 5128 Galaxen även känd som Centaurus A. Den ser spännande ut med det tydliga mörka bandet på mitten. 83X.
NGC 4945 En långsmal ganska stor galax. 42X.
NGC 5286 Liten men ljusstark klothop nära en stjärna. En vacker kombination faktiskt. 83X.

Vattenormen
NGC 3621 Relativt ljussvag avlång galax, fast å andra sidan stod den inte helt optimalt till. 42X.

Bägaren
NGC 3513 Äntligen! En extremt ljussvag liten galax som syns tillsammans med den något mer lättobsade NGC 3511. NGC 3511 har jag sett från Skåne. 83X.

Vattenormen
NGC 4105 Liten ljussvag galax.Såg den tillsammans med bifångsten NGC 4106 som var ännu mindre och svagare men de gick att separera tydligt. 83X.
NGC 5061 Liten galax. Ljussvag. Ligger nära en stjärna. 42X.
NGC 5078 Liten ljussvag galax. Bifångst NGC 5101 som också är en ljussvag galax. 42X.

Jungfrun
NGC 5068 Ganska stor diffus galax som jag inte lyckats med från Sverige. Här var den inte så svår. 42X.

Cirkelpassaren
NGC 5823 En liten men vacker öppen stjärnhop. 42X.

Ormbäraren
NGC 6355 En liten ljussvag klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6316 Liten men relativt ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6304 Liten men ganska ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.

Skorpionen
M7 Stor, mycket ljusstark och väldigt vacker öppen stjärnhop. 42X.
M6 Ljusstark och mycket vacker öppen stjärnhop. 42X. M6 och M7 passade fint in i synfältet på min gamla 7x50 kikare som jag har med mig. Så himla fint att observera dem tillsammans :good:
M4 Oerhört fin. Den lodräta "staven" av stjärnor var mycket tydlig. 42X.
NGC 6144 Liten ljussvag klothop nära Antares. Roligt att äntligen få se den. 42X.
NGC 6231 Mycket vacker öppen stjärnhop. 42X. Syntes även fint med 7x50 kikare. Kikaren är kul att svepa runt med i Skorpionen för att få överblick över allt fint som finns där.
NGC 6124 Vacker öppen stjärnhop. 42X.
NGC 6302 "The Bug Nebula". Liten men ljusstark nebulosa. 167X.
NGC 6451 Vacker öppen stjärnhop 42X.

Altaret
NGC 6193 Liten men vacker öppen stjärnhop. 42X.
NGC 6352 Stor och ganska gles klotformig stjärnhop. Vacker. 42X.
NGC 6397 Stor, ljussark och vacker klotformig stjärnhop. 83X.

Skytten
M69 Relativt ljusstark halvstor klotformig stjärnhop. 83X.
M70 Ganska liten men rätt ljusstark klothop. 42X.
M54 Liten men rejält ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
M55 En stor, glittrande, till stor del upplöst klotformig stjärnhop. 42X. Dessutom mitt sista Messierobjekt. Nu har jag sett allihop. Det kändes rätt speciellt.
NGC 6522 Liten men relativt ljusstark klotformiog stjärnhop. 83X.
NGC 6528 Liten ljussvag klothop. Ligger nära NGC 6522 och de syns i samma synfält. 83X.
NGC 6520 Liten men ganska ljusstark öppen stjärnhop. Ligger nära den mörka nebulosan B 86 som ser ut som ett mörkt hål i Vintergatan. Bäst att inte skriva svart hål :D
NGC 6540 Extremt ljussvag liten klothop. Ett riktigt svårt objekt som jag knappast hade sett om jag inte hade letat mig fram. 42X.
NGC 6569 Liten ljussvag klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6624 Liten men relativt ljusstark klothop. 42X.

Södra kronan
NGC 6541 Ljusstark och vacker halvstor klotformig stjärnhop. 42X.

Skytten
NGC 6723 Ljusstark och ganska stor klotformig stjärnhop. 42X.

Södra kronan
NGC 6726-7 Ganska ljusstarka reflektionsnebulosor. 83X.
NGC 6729 Liten ljussvag reflektionsnebulosa nära NGC 6726-7. 83X.

Saturnus
Helt fantastisk! Jag har aldrig sett Saturnus så fin. Jag saknade nästa ord i natt för hur vacker den var. Knivskarp i 167X och 250X. Cassinidelningen fantastiskt fin och även själva planeten med tydliga band. Här hade jag velat haft motordrivning...

Vattumannen
NGC 7184 Väldigt ljussvag avlång galax men den var helt klart där på rätt ställe, inga tvivel om den saken. 42X.

Jag gjorde under natten även några försök att se NGC 3693, NGC 5756, NGC 6087 och NGC 7507 men de ville inte vara med.

Efter försöket på NGC 7507 i Bildhuggaren gick dessutom Månskäran upp och jag tyckte att det fick räcka. Klockan var 05.30 lokal tid och jag packade ihop och körde till hotellet.

En helt fantastisk natt: Mina sista 6 Messierobjekt, 12 st nya H400 objekt, 6 nya H400-II objekt, Saturnus som jag aldrig sett den förut och en hel del annat fint. En del av de här objekten skall jag ta närmare tittar på om vädret blir bra. Kände mig lite omtumlad efteråt!

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Håkan N »

Torbjörn !

Jag har väntat på din rapport !

En helt fantastisk natt låter det som med din nya resedob !
Jag har ju tillbringat 7 veckor på LaPalma i 2 år under December och lyckades inte pricka in nån natt som du och Håkan gjort nu på de första dagarnas försök, och jag hade 16 och 20" spegelyta till förfogande med Ethos okular och hägnt på 2200-2400 meter och varje natt på minst 700 meter utan 'direkt' lycka.
Undrar om December månad ska undvikas helt enkelt ?

Vad hade du för transparens, seeing och SQM värde ?
Hur såg horisonten ut ?
Ljusföroreningar ?
Hur låg Omega Centuari clustret där nu ?

Verkar som du körde mer objekt än jag gjorde på en hel vecka i Australien dessutom !

Återkom med mera !
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Hej Håkan N,

Ja det var helt fantastiskt. Några snabba svar!
Transparensen var bra men inte helt outstanding, det var nog lite horisontdis.
Seeingen var riktigt bra, Saturnus var kanonfin. SQM-L låg på 21,5 strax efter 01 lokal tid.
Horisonten var helt klart ljusförorenad men det dämpades lite av att jag var på 2200 m höjd och att det låg ett molntäcke under.
Omega Centauri låg fint till, ligger som högst ca 23.30 lokal tid (22.30 UT). Ungefär 14 grader över horisonten.

/Torbjörn :)
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by hbar »

Trevligt att du kom igång direkt. Nere vid kusten så verkar det vara mycket moln så det är tur att du kunde komma upp över molntäcket. Verkar fortsätta med rätt blåsigt väder men lite mindre moln om några dagar. Då kanske du tom kan få lite solbränna från vår egen stjärna.

Har du fri sikt söderut för du inte glömma att försöka se Jewel Box (NGC 4755). Den kommer bara drygt en grad över horisonten så den är svår men ljusstark (ligger bredvid vänstra stjärnan i södra korset).

Ytterligare några sydliga objekt som du borde kunna se (tips jag fick av Johan inför resan i feb) NGC 3201 gc Vel, NGC 3132 pn Vel, NGC 3532 oc Car, NGC 3918 pn Cen

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Tack för tipsen hbar. Jag skall kolla efter dem nästa kväll, ikväll om det går. Jag kom ju inte igång förrän nära midnatt så nästa runda tänker jag avnjuta solnedgången och de objekt som man får se tidigt på kvällen :)

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från Teneriffa

Post by ragge »

Hej Torbjörn,

Kul att du fått en sådan fin start !Det är roligt att följa med här hemifrån, jag håller koll på webkameran också.
Här är den ifall någon annan vill kolla :http://izana.aemet.es/index.php?option= ... Itemid=157
Vilken temperatur hade du där uppe, och var det någon vind att tala om ?

Ragnar
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Katarina H »

Wow, du har alltså sett ALLA MESSIER-objekt i och med detta!!!!
dicaprio.jpg
dicaprio.jpg (65.5 KiB) Viewed 4973 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

@ Ragge: Jotack jag har det spännande här. Det har inte varit speciellt kallt på nätterna än i alla fall så jag har inte använt vinterkläderna än. Det har räckt med en vanlig "höst/vårjacka". Jag kollade biltermometern inatt och det verkade vara ca 12-14 grader första sträckan hem så det stämmer nog hyfsat. Vinden har varierat.
Första natten blåste det lite svagt av och till men igår blåste det mer (återkommer om det) såpass att det var lite jobbigt vid planetobservationer. Tuben vibrerade. Nu var jag i och för sig på en annan och mer utsatt plats igår men den hade fördelen av suverän utsikt från syd till väst vilket jag behövde.

@ Katarina: Tack för det! Det stämmer att det var alla Messierobjekten. M55 blev mitt sista och jag satt och funderade på det när jag obsade denna fina klothop.

/Torbjörn
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Rapport från Teneriffa

Post by OlleEriksson »

Hehe.. kul att höra att du äntligen är på plats Torbjörn! Du får skriva fler rapporter här.

Mvh
Olle
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från Teneriffa

Post by ragge »

Inte helt fel med den temperaturen på 2200 meters höjd, och hur mycket som helst att upptäcka på en klar och fin himmel.
Jag ser att prognosen verkar bra med lite minskande vind mot slutet av veckan. Om du har möjlighet att beskriva exakt var dina obs-platser är så vore det kul att kolla på street-view hur det ser ut.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Igår var det dags för en ny utflykt, den här gången åkte jag lite längre norrut till en plats vid väg TF 38 där utsikten mot syd till väst är väldigt bra. Jag hade blivit varnad för att det kunde vara blåsigt där men det är smällar man får ta.

Instrumentet var även ikväll min 200 mm f/5 resedobson.

Jag var på plats redan före solnedgången och stod och tittade på solen som gick ner över grannön La Palma. Teide och bergen runt omkring var fantastiskt vackra i solnedgångsljuset.

När solen hade gått ner var Jupiter synlig så jag började kvällen med att obsa den. En helt otrolig deltajrikedom! Jupiter såg ut som på ett fotografi och ändå var nog seeingen inte perfekt för jag såg stjärnor tindra längre ner på himlen. Jag satt en lång stund och studerade planeten. Stora röda fläcken var framme och virvelspåret efter den var klart och tydligt. Jag såg detaljer i de ekvatoriella banden, har aldrig tidigare sett Jupiter på det här sättet. Önskade att jag hade haft min C8 med motordrivet stativ för det här borde ha fotats! Tyvärr besvärade vinden en del, tuben vibrerade i byarna så jag gick inte högre än 167X men seeingmässigt borde 250X eller mer varit en baggis.

20.30 UT var Sirius synlig. Lite udda årstid för det...
20.50 UT var Södra korsets norra tre stjärnor synliga i 7x50 kikare.
20.55 UT observerade jag NGC 5139 Omega Centauri med 7x50 kikare. Den var ljusstark och tydlig.

Medan det mörknade stod jag även och sökte av horisonten med kikare på jakt efter NGC 3372 Eta Carinanebulosan men den syntes inte till. Förmodligen för sent på säsongen för den.

Kompassen
NGC 2627 En vacker öppen stjärnhop. 42X.

Akterskeppet
NGC 2567 En liten öppen stjärnhop. 42X.
NGC 2489 En öppen stjärnhop som glittar svagt men tydligt. 42X.

Seglet
NGC 3201 En stor ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 3132 En liten ljusstark nebulosa, nästan stjärnlik i låg förstoring men högre förstoring visade vad det var för objekt. 167X.

Kl 21.30 UT var Zodiakalskenet mycket tydligt i väster. Häftig syn!

Södra korset
NGC 4755 Juvelskrinet. En trekantig öppen stjärnhop. Förmodligen såg jag bara de ljusstarkaste stjärnorna men de hade vackra färger. Speciellt en var mycket kraftig orange. 83X.
Den kraftigt röda DY Crucis, Ruby Crucis, låg alldeles ihop med Beta Crucis och jag såg dess kraftigt röda sken med jag separerade dem inte. Det såg vackert ut. Alfa Crucis lyckades jag inte se. Den doldes antagligen i dis alldeles vid horisonten.

Vattenormen
M68 En vacker klotformig stjänhop med glittrande stjärnor. En helt annan syn än hemifrån Bohuslän! 83X.
M83 En ganska stor diffus galax. Relativt ljusstark med ett rejält ljusstarkt centrum. 83X.

Södra korset
NGC 4755 Juvelskrinet. Observerade NGC 4755 med 7x50 kikaren och det gick faktiskt. En diffus men tydlig ljusfläck.

Kentauren
NGC 5139 Omega Centauri. En helt fantastisk syn, nästan hela synfältet fyllt med stjärnor. Otroligt fint. 83X.
NGC 5128 Centaurus A. Den ser väldigt speciell ut med sitt mörka stoftstråk. 83X.

Där fick det räcka för kvällen. Jag avbröt vid 22.30 UT och åkte till hotellet, mer än nöjd med kvällen. Tre nya H400 objeklt innebär att jag har sett 399 stycken. Det är bara NGC 613 kvar och den går inte att se härifrån nu.

Innan jag åkte tillbaka mätte jag mörkret med min SQM-L och fick ett värde på 21,44 att jämföra med 21,50 som jag fick natten innan.

/Torbjörn :)
HPIM3608.JPG
HPIM3613.JPG
HPIM3614.JPG
HPIM3620.JPG
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

@ Olle: Tack för det- Det kommer fler rapporter om inte vädret går åt skogen...

@ Ragge: Jag har haft tur med vädret, inga mygg heller...

Obsplats första natten:
https://www.google.es/maps/@28.1955557, ... 312!8i6656" onclick="window.open(this.href);return false;

Andra nattens obsplats: Uppe på den lilla grå högen i mitten av bilden några meter fram.
https://www.google.es/maps/@28.2586085, ... 312!8i6656" onclick="window.open(this.href);return false;

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Håkan N »

Trevlig läsning.

Vinden var ett gissel på Roque också på LaPalma och i December där funkar det inte på en så öppen plats, ( kallt å blåsigt ) men jag hittade ju en plsts i lä vid en cistern bara kanske 150 meter lägre.
Betydligt trevligare.
Men du vill nog ha öppenheten så jag önskar dig vi vindfritt och klart nu !

Juvelskrinet var ett fantastiskt objekt i min 60 mm kikare i Australien ( det trodde jag inte innan ) men ok rakt upp då samt 10 mm aperture till.
Jag gillade mer det objektet i min kikare än 14" Zambuto alt 18-25-30 tum.

Hur står M13, rätt bra eller hur ?

Kolla in galaxhopen NGC 5350.

Passa på att njuta av objekten !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

Efter lååång planering, fantastiskt kul att du är på plats och att din hemmatillverkade utrustning fungerar så bra!
Jag blir framför allt fascinerad och lite avundsjuk när du beskriver planeterna. Här hemma var det nu många år sedan man fick de vyer som tar andan ur en. Jag fortsätter följa dina nattliga utflykter med stort intresse :good:

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från Teneriffa

Post by ragge »

Ahh, vad läckert det ser ut - fina bilder på sådant som varje amatörastronom drömmer om. Hoppas du inte blir för bortskämd nu bara, så att platserna här hemma inte längre imponerar ;-)
Tack för kartlänkarna.

Ragnar