Holmberg II och 16 andra galaxer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Holmberg II och 16 andra galaxer

Post by timokarhula »

Inatt var det bra förhållanden när det väl klarnade upp. Eftersom alla prognoser pekade på att det skulle klarna upp vid 23-tiden hade jag burit ut teleskopet i förväg. Fortfarande klockan 00:25 var det helmulet och precis när jag tänkte bära in grejerna igen klarnade det upp! Jag lät 12-tums SkyWatchern gå till galaxen UGC4305, även känd som Holmberg II. Erik Holmberg katalogiserade på 50-talet nio dvärggalaxer med mycket låg ytljusstyrka. Holmberg II är en oregelbunden galax av Magellansk typ och tillhör M81-gruppen i Stora Björn.

http://astrophoton.com/holmberg2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Holmberg II blev den första Holmberg-galaxen som jag såg och den var faktiskt den ljusaste galaxen norr om deklination -22º som jag inte hade sett än, V=10.7 mag. Det låter som ett enkelt objekt men det är den inte! Galaxen påminner om Leo I till utseendet, mycket stor (8'x6') och är väldigt diffus. Jag använde 32mm Erfle okular och 47x förstoring. Galaxen syntes som ett ljusssvagt glöd med centrum knappt en bågminut W om tre stjärnor av 12-13 mag. Sedan observerade jag två galaxgrupper högt upp i Björnvaktaren tills gryningsljuset blev för starkt klockan 4:10. I NGC5945- och NGC5797-grupperna såg jag 16 galaxer varav den ljussvagaste var av B-magnitud 15.9 (NGC5805). Det var en ovanligt transparent och mörk himmel. På min gård där jag observerade, uppmätte jag SQM-L 21.39 som bäst vilket är rekord utanför mitt sovrumsfönster!

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Holmberg II och 16 andra galaxer

Post by Lazze »

Hej Timo,

Jag kan förstå att den är mycket svår att se. Av en slump så hade jag den också i siktet fast i torsdags kväll och då med kamera i stället (det kommer en bild så småningom). Jag hade faktiskt min dob ute en stund också men Holmberg 2 trodde jag inte skulle vara möjlig att se eftersom den är så diffus så den provade jag inte ens på.

/Lasse
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Holmberg II och 16 andra galaxer

Post by timokarhula »

Jag ser fram emot ditt foto av Holmberg II! Den mest kända av Holmberg-galaxerna, och mest fotograferade, är nog Holmberg IX som ligger bara 9' W om M81. Jag brukar bedöma fotots kvalitet utifrån Holmberg IX utseende.

/Timo K

Return to “Observationer”