M76 i 60 mm kikare

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

M76 i 60 mm kikare

Post by Håkan N »

Var nu ute och kollade in en plats jag åkt förbi när jag åkt typ 6 mil norr Falun. Till Svabensverk.
Åkte vägen förra fredan efter ett kundbesök och visst är det mörkt där !
Men långt och ofta är det ju bara moln ändå.

Hit är det bara ca dryga milen så man har Falun att brottas med, men parkeringen är lite skymd trafiken och inga lampor.
Hade inte SQM dosan med mig men det var rätt ok. Iden var obs på M76 eftersom den ligger bra till med kikare. Rätt högt men inte nackspärrs läge.
Hade noterat in riktstjärnor innan och läget är enkelt mellan Ruchbah och Almach.
Det är där 2 stjärnor och den övre ( Phi Per ) och den ser man enkekt och den har en granne nere till vänster kl 7. Ovanför ligger HD10498 som man ser enkelt i en 60 mm kikare ( mag 6.66 )
Sen dubbla avståndet ( från Phi Per till HD10425 'grannen' ) och ca kl 4 ligger lilla dumbellen.

Såg jag den. Ja.
-Såg verkligen den. Svar vet ej.
Men jag var rätt och M76 är på mag 10.
Så jag såg nog den som en difus stjärna.
Det var klart i just det området och man kunde se vintergatan så antar SQM runt 21.
Typ bra ställe och ca 3 mil totalt.

Men det är farligt att obsa..
På väg hem mötte jag en bil, och då jag bländade av och tittade på bil och väg å vips var det ett rådjur framför en så på med bromsen å vänta in smällen, men djuret backade.. precis..
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Hans Bengtsson »

Nedan har jag lagt in en AAVSO-karta som visar positionen för M76 (kryssmarkeringen exakt i kartans mitt). Den ljusaste stjärnan på kartan (vid bildens nederkant) är Phi Per, och den näst ljusaste stjärnan på kartan (nära bildens mitt) är HD 10498. Nere till höger ser vi dvärgnovan KT Per.

Kartans utsnitt är 2x2 grader, och norr är uppåt.

HD 10425, som nämns i inlägget ovan, ligger på ett annat ställe på himlen. Det är nog en felskrivning?

mvh
Hans Bengtsson
M76_2 deg.png
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by timokarhula »

På AAVSO-kartan syns även tydligt asterismen Karhula 1, 26 bågminuter NE om M76 (mot "klockan halv elva" på kartan). Den "upptäckte" jag med min C-8, nästan på dagen för 36 år sedan, den 28 januari 1981. Stjärnorna bildar en upp- och nedvänd "julgran" med tomt i mitten. :D

M76 har jag sett som ett stellärt objekt med 10x50-kikare på stativ. Med handhållna Canon 18x50 IS har jag sett Little Dumbbell som något utbredd.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Håkan N »

Hans !

Det ska vara HD 10525. ( inte HD 10425 )

Jag kan inte se den nära stjärnan på din karta som är så nära phi Per ( KT Per ? ) i min Sky Safari.
Det jag ser är HD10525.

Jag tog avståndet från phi Per till HD10525( kl 7 ), och sedan dubblade jag avståndet från HD10498 till M76 ( kl 4 )

Allt verkade stämma i verkligheten om nu jag såg HD10498, då tror jag att det var M76 jag såg, men säker är jag inte.

Ska kolla upp KT Per.

Timo !

Körde IS igår.
Ska ev ta med tripodden ut ikväll.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by ThomasK »

timokarhula wrote:På AAVSO-kartan syns även tydligt asterismen Karhula 1, 26 bågminuter NE om M76 (mot "klockan halv elva" på kartan). Den "upptäckte" jag med min C-8, nästan på dagen för 36 år sedan, den 28 januari 1981. Stjärnorna bildar en upp- och nedvänd "julgran" med tomt i mitten. :D

M76 har jag sett som ett stellärt objekt med 10x50-kikare på stativ. Med handhållna Canon 18x50 IS har jag sett Little Dumbbell som något utbredd.

/Timo K
Tycker den liknar en naken högerfot. Asterismen foten, finns den sen tidigare?

Jag har sett M76 med 25x100 kikare, men tror inte jag skulle kunna se den med min 10x50 (inifrån Varberg). Jag brukar tänka att den ligger i mitten av en romb av stjärnor där HD 10498 är den starkaste.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Hans Bengtsson »

Jag vet att jag såg M76 med 4.5-tum Newton någon gång kring 1970, men jag har ingen minnesbild av ifall det var lätt eller svårt. Med 6-tum Newton tidigt 90-tal var M76 ett lätt objekt att detektera. Fältkikare har jag aldrig testat, och inte 8-tummaren heller.

Man kan säga att jag gjorde en "oberoende upptäckt" av Karhula 1 när jag hämtade hem AAVSO-kartan ovan ... men precis som Thomas var det ett fotavtryck jag såg. Någon julgran slogs mitt sinne inte av.

KT Per är en dvärgnova som hysteriskt pendlar mellan magnitud 12 och 15. Knappt en lugn stund. Inget objekt för fältkikare utan för teleskop. Den upptäcktes av Romano och fick det preliminära namnet GR 91. Gunnar Darsenius (variabelsektionens ledare på 60-talet) lovade Romano att skicka telegram varje gång som han (GD) såg den i utbrott. Det blev rätt många telegram, berättade Darsenius. Och det förstår man ju med tanke på stjärnans hyperaktiva natur.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Håkan N »

Jag ska söka 'foten' !

Ser nu vad KT Per är på kartan.

Om man nära ser M76 i en 60 mm kikare vilket måste vara precis på gränsen för möjligt, kanske man kan lägga på ca 30% vs en Newton, så det krävs nog ca 4" minst tror jag se denna.
Mindre kikare verkar mera en gissning.
På La Palma i 16 tummar'n var målet enkelt att se och hitta på SQM 21.5.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by timokarhula »

Ja, ni har rätt. Objektet liknar mycket riktigt ett blött fotavtryck snarare än en julgran. :) Jag har alltid haft Julgranshopen NGC2264 i Enhörningen i åtanke där "min" första asterism är en fattig kopia av NGC2264. Synd att Karhula 1 inte hamnade i Interstellarum Deep-Sky Atlas men däremot några av mina andra (i mitt tycke) mindre framträdande asterismer.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Håkan N »

Jag var ute igen och testade på M76, nu med tripod.
Det är perfekt läge för den nu i denna tid.
Det såg bättre ut än förra veckan, så stjärnorna med ögat nu var aning bättre tyckte jag, men i optiken var det sämre ( nåt surmulen grått över det hela.
Åkte till samma plats som förra veckan.
Det var rätt mörkt men usel seeing tydligen, så det var inget 'spark' i optiken.
Men jag såg tydligt M1, M13, M81/M82, M51, M30 givetvis men M33 var svag.
Jag är rätt säker på att jag är rätt ang M76 men svårt i kikare att få indirekt seende, men provade blunda en stund.
Det var rätt svårt att se 'foten' med.
Borde ju gjort det ( tycker jag ) Den var inte så tydligt i 60 mm i denna himmel jag trodde.
Den låg där den skulle ligga vs avstånd, men difust.

Men när jag svepte runt dubbelhopen såg jag nåt trevligt jag tydligen missat innan.
Snett ovanför ett stort cluster eller vad dom kallar det här området.
Som en stor trekant och passade perfekt i FoV 3.
När lika snyggt som dubbelhopen !
Vad jag såg på Skysafari heter den 'stock 2' ?
Men hittar inget på internet direkt.

Nånting som irriterar mig med Zeissen är att den är så känslig i kyla och det ögonen avger så immar det fort till.
Ju kallare ju fortare är det över.
En på Astrosweden/Geroge kollade in den ( inomhus) och han såg direkt hur känsligt den var.
Skumt, den har ju varit nyss på service hos Zeiss.
I dagens väder/kyla var det typ 5-7 minuter sedan måste kikaren värmas upp.

Antar gammal teknik men dom vill ha 57 rusen för en sån där. Otroligt.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Tompa »

Jag testade M76 med 80 mm refraktor och upp till 8mm Hyperion zoom (68x) i går kväll. Jag såg inte ett skvatt, då ligger objektet väster ut från mig och mot Borlänge city (om det finns något sådant...). Testade därefter med 12" reflektor. Där hade jag M76 från 50x och upp till 187,5x, men inte alls enkelt för den skull. I går fanns det inte en chans att få in M76 med min 8x56 kikare.

Fotografiskt var seeingen ganska bra, FWHM kring 2.4 (det var ett tag sedan). Jag testade även trapetset i M42. E-komponenten var med från 50x i 12"-tummaren. Från ca 100x fanns även F-komponenten med, men den kom och gick (mest gick...).

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by timokarhula »

Håkan N wrote:
Men när jag svepte runt dubbelhopen såg jag nåt trevligt jag tydligen missat innan.
Snett ovanför ett stort cluster eller vad dom kallar det här området.
Som en stor trekant och passade perfekt i FoV 3.
När lika snyggt som dubbelhopen !
Vad jag såg på Skysafari heter den 'stock 2' ?
Men hittar inget på internet direkt.
Stjärnhopen Stock 2 i Cassiopeja kallas ibland för "Muscle Man cluster" för den ser ut som en snubbe som spänner musklerna. Med blotta ögat är den lite enklare att se än M33 i Triangeln för Stock 2 har den totala magnituden 4.4 men de 50 stjärnorna från 8:e magnituden är utspridda över ett 60' stort område.

http://www.ericteske.com/2013/12/the-mu ... -open.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Håkan N »

Timo !

Kan jag sett - heart nebula ?
( bright nebula in Cas )

Massor av stjärnor i en nära triangel och det fyllde hela kikaren ( 3 FoV )
Typ till höger ovanför dubbelhopen ( den var liten mot detta "objekt"

Objektet var bra igår men ex M44 var det inget krisp i. Det brukar min kikare gilla annars.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by timokarhula »

Det beror på hur långt ifrån Dubbelhopen du tittade. Stock 2 ligger 2º.5 NNW om Dubbelhopen medan Heart nebula (IC1805) ligger 4º.5 NNE. Stock 2 ligger alltså i samma kikarsynfält som Dubbelhopen och är enklare att se visuellt än Heart nebula. Såg du stjärnor eller nebulositet? I och för sig innehåller Hjärtnebulosan inbäddade stjärnhopar och deras ljus kanske du uppfattade. Annars är Stock 2 också fin i kikaren. I detta område finns också Maffei I som först troddes vara en nebulosa men som visade sig vara en skymd, närbelägen galax i vintergatsplanet. En visuell utmaning i ett stort teleskop.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by Håkan N »

Timo,

Det här objektet ( om det nu är ett 'objekt' ) är stort, fyllde hela kikaren på nära 3 FoV, men det var ändå i nån form av 'form'.
Jag kunde inte se dubbelhopen i samma läge sas, utan flyttade mig lite uppåt, och då var dubbelhopen liten när jag kom tillbaka till den.
Ska kolla lite mera ikväll.
Finns inte jag ser på ex Sky Safari, mer än heart nebula.
Men kan jag se den i min kikare ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M76 i 60 mm kikare

Post by timokarhula »

Det är väl inte omöjligt att du kan ha sett Hjärtnebulosan med kikare men jag misstänker att det behövs ett nebulosafilter till det (?). Jag har aldrig provat att se IC1795 / IC1805 / NGC896 och jag har inte hört någon visuell observation av dessa gjorda från Sverige. Du kanske är den förste? :) Måste prova vid nästa bra tillfälle. Tack för tipset!

/Timo K

Return to “Observationer”