stark stjärna

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
nike83
Posts: 13
Joined: 2016-06-28 22:52:28
spamtest: JA

stark stjärna

Post by nike83 »

Jag har två kvällar på rad sett att en stjärna eller annat lyser jättestarkt "söder ut".
Helt klart starkast på stjärnhimlen. Dock borta nu.

Någon annan som också observerat detta?
Jag kanske har missat denna stjärna tidigare, men jag tycker den lyser mycket mer än allt annat på himlen!

jag har en app i min ajfån som ska visa vad objekt på himlen är, men tycker inte den träffade någon skarp stjärna!
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: stark stjärna

Post by ThomasK »

Det är planeten Venus du ser som lyser starkt i sydväst nu. Om du tittar på den med lite förstorning ska du se att den ser ut som en halvmåne just nu. En liten bit ovanför har du också Mars.
Thomas Karlsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: stark stjärna

Post by Håkan N »

Planet X ;-) ?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: stark stjärna

Post by Miska »

Menar du denna?
stellarium-044.png
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
nike83
Posts: 13
Joined: 2016-06-28 22:52:28
spamtest: JA

Re: stark stjärna

Post by nike83 »

yes, det verkar vara den!

tyvärr så ser jag bara den som en stark stjärna i mitt teleskop (Skyhawk 1145P). vad krävs det för utrustning för att kunna se planeterna som annat än bara starka stjärnor?
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: stark stjärna

Post by Quilding »

Det borde gå att se Venus som en liten halvmåne med ditt teleskop. Har du provat högsta förstoring? 10 mm + Barlow?

/Q
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: stark stjärna

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är bara för blotta ögat som Venus ser ut som en stjärna (men mycket ljusstarkare). Med minsta lilla instrument ser man en planetskiva, just nu en liten "halvmåne". Så på något sätt är det något fel. Du råkade kanske få in Mars i synfältet istället, den är mycket mindre än Venus.

Har du fokuserat ordentligt? Jag tror att du ska använda minsta förstoringen, då blir det lättare att fokusera, och 10 mm okular + barlow tvivlar jag på att ditt teleskop klarar av med hyggligt resultat. Billiga barlowlinser (sådana som ibland medföljer teleskop) brukar vara oanvänbara och försämrar bara bilden.

Men som sagt, något är fel om du inte ser Venus som en skiva med ditt teleskop.

Mvh
Hans Bengtsson
nike83
Posts: 13
Joined: 2016-06-28 22:52:28
spamtest: JA

Re: stark stjärna

Post by nike83 »

tack för info!

jag saknar manual till mitt teleskop, men hittade det på nätet nu...

DOCK har jag gjort ett pinsamt fel (som många andra antar jag): kolla efter 3.10 https://www.youtube.com/watch?v=UPoh76f60kA" onclick="window.open(this.href);return false;
:D

Return to “Observationer”