Abellnebulosorna

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Abellnebulosorna

Post by Torbjörn »

I natt var jag ute och observerade Herschel 400-II objekt och i samband med det gjorde jag ett första någorlunda seriöst försök att titta på ett par Abellnebulosor. Teleskopet jag använde var mitt 305 mm Dobson som jag fick tillfälle att använda på Rossö. SQM-L mätaren visade 21.31 och det var en riktigt fin kväll.

Den första som jag gjorde ett försök på vare Abell 12, beteckning PK 198-06.01, i Orion. Abell 12 ligger väldigt nära en stjärna som är väl synlig strax NO om Betelgeuse så att hitta positionen var väldigt enkelt. Att se den var en annan femma...

Jag gjorde några olika försök med 63X, 127X och 254X förstoring och O-III filter men lyckades inte skilja ut någon nebulosa nära stjärnan trots att jag satt och studerade den en bra stund. Kanske var det lite sent på kvällen...ett sådant objekt bör man kanske se till att observera när det står som högst upp på himlen.

Nästa nebulosa blev Abell 21 i Gemini, PK 205+14.01. Jag stjärnhoppade upp dit från Canis Minor och hittade den ganska direkt. En ganska stor nebulosa som syntes svagt men uppenbart genom ett O-III filter. Jag satt och studerade den en stund innan jag bytte till ett UHC-filter men det fungerade sämre tyckte jag. Kontrasten blev sämre och Abell 21 syntes helt enkelt sämre så jag bytte tillbaka till O-III filtret och försökte bedöma formen men det var inte lätt. Vid något tillfälle tyckte jag att den liknade en halvcirkel men formen var väldigt obestämd tyckte jag.

Kul att ha sett sin första Abellnebulosa!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Abellnebulosorna

Post by timokarhula »

Abell 21 blev också min första Abell-planetär. Den obsade jag förresten för nästan exakt på dagen (natten) 20 år sedan, den 5 januari 1997 med mitt gamla 45cm teleskop. Abell 21 är som du skriver halvcirkelformad och syns bäst med O-III filter. Den är även extremt stor, dubbelt så bred som Hantelnebulosan, M27.

Abell 12 är häftig för den ligger så extremt nära My Orionis. Den runda nebulosan touchar i princip stjärnan. Här hjälper också O-III filtret.

/Timo K

Return to “Observationer”