Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by timokarhula »

Trots växlande molnighet observerade jag en stund med 25x100-kikaren ikväll. Började med att kika på Neptunus som låg 1º.9 NE om Mars. Det var fascinerande att se båda planeterna samtidigt med 25x förstoring. På nyårsdagens kväll kan vi se dem 17 bågminuter ifrån varandra. Ett fototillfälle? Klockan 8 på morgonen på nyårsdagen passerar Mars bara 1 bågminut (!) söder om Neptunus men då ligger ju planeterna under horisonten sett från Sverige.

Sedan passerade jag en milstolpe ikväll klockan 18:30. Då observerade jag nämligen mitt 5000:e Deep-Sky objekt visuellt (om jag inkluderar dubbel- och multipelstjärnor)! Det tog drygt 38 år för mig. Objektet ifråga blev den obskyra stjärnhopen ASCC 13 en och en halv grad SW om Capella. Hopen var inte mycket att hänga i julgranen. ASCC 13 (i SIMBAD även betecknad som [KPR2005] 13 och [KPS2012] MWSC 0486) är mycket stor, 1º.4 i diameter, och jag kunde räkna till ca 30 stjärnor inom hopens symbol i Interstellarum DeepSky Atlas. Den saknade förtätning men tydligen delar stjärnorna egenrörelse mm med varandra. Jag hade också ikväll sett 367 nya DS-objekt sedan förra nyåret (egentligen sedan februari) och det blir drygt ett DS-objekt per natt året om.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Torbjörn »

Det låter som om du har haft ett verkligt lyckat djuprymdsår Timo :good: Det fick väl en flygande start med din Australienresa där du fick tillfälle att observera den södra stjärnhimlens underverk på en mörk himmel.

5000 objekt är en verklig milstolpe! Jag kollade nyss Deep Sky Log och det verkar som om jag själv har observerat 856 olika objekt. Jag har ingen total koll på det men det stämmer nog. Det finns så otroligt mycket att se.

Mars och Neptunus är det helt klart läge för att försöka observera om det blir tillfälle. Ser inte så ljust ut här i västsverige men hoppas kan man ju alltid. Klarnar det upp en stund så är man ju snabbt där med en kikare!

Gott Nytt År!

/Torbjörn
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Kroppefjäll »

Fantastiskt Timo! Hatten av!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:Det låter som om du har haft ett verkligt lyckat djuprymdsår Timo :good: Det fick väl en flygande start med din Australienresa där du fick tillfälle att observera den södra stjärnhimlens underverk på en mörk himmel.
Ja, 2016 är det mest observationsrika kalenderåret för mig vad avser djuprymdsobjekt. Detta tack vare australienresan i februari med 16 'all-nighters' i rad med 10-tums Dobson. Om jag istället räknar säsongsvis (från ett sommarsolstånd till nästa) var 2015-2016 det mest DS-rika med 525 nya objekt och 229 timmar effektiv observationstid. Jag kommer nog aldrig att förbättra det för det blir ju svårare att obsa nya DS-objekt. :) Förra hösten var jag mycket aktiv med 10-tums RC-teleskopet i Västerås som jag använde även på vardagarna. Nu när jag flyttar till Virsbo för gott kan jag obsa DS i princip alla nätter, även på vardagarna. Det är bara att gå utanför dörren. :D Om jag lyckas se en komet till innan söndag, tänker då främst på 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova, blir 2016 även mitt (tangerat) kometrikaste år.

Gott Slut!

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by timokarhula »

Trots 90-95 % molnighet och kraftig blåst kikade jag på konjunktionen igen. När Mars blev synlig en stund bland de snabbt flygande molnen kunde jag lokalisera Neptunus på en sekund. När Neptunus var centrerad låg Mars vid kanten av 25x100-synfältet. Planeternas separation hade minskat nu till 1º.2.

Försökte igen se kvasaren CTA 102 i Pegasus. Under en halvtimmes tid väntade jag på att himlen mot SW skulle bli någorlunda klar. Då och då minskade molnigheten i kvasarens område men bara för någon sekund. Jag kunde inte avgöra om jag såg kvasaren för jag hann aldrig få tid nog för verifiering innan nästa molnbank täckte synfältet.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:5000 objekt är en verklig milstolpe! Jag kollade nyss Deep Sky Log och det verkar som om jag själv har observerat 856 olika objekt. Jag har ingen total koll på det men det stämmer nog. Det finns så otroligt mycket att se.

/Torbjörn
Jag kollade in Deep Sky Log och det var en intressant sida! Med mina samlade observationer skulle jag komma trea på listan. Tvåa faktiskt om jag räknar med mina obsar som inte är Deep-Sky. Såg att Steve Gottlieb är en god etta på listan. Han är rättmätig och vår tids visuella Herschel observatör! Jag kommer aldrig att klå Steve för han är number one, utom i ett avseende, jag har fortfarande sett fler objekt i de Magellanska molnen än vad han gjort! Jag har observerat 598 katalogiserade Magellanska objekt mot hans "bara" 460 DS-objekt. :D

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by timokarhula »

Jag råkade läsa på Steve Gottliebs signatur att han inte heller har sett 400 Herschel-II objekt! Både han och jag hara bara loggat 398 stycken H400-II objekt. Hoppas jag hinner avsluta före honom. :D

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Torbjörn »

Deep Sky Log är mycket användbart tycker jag. Både för dokumentation och för obsplanering. 361 H400-II objekt har jag sett trots att DSL hävdar 360. Det är något knepigt med ett objekt i Bootes som DSL inte verkar ta trots att det är på listan.

Får se om det blir lite obsande ikväll/inatt :D

God fortsättning!

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by timokarhula »

Jag såg Neptunus hur enkelt som helst 16' SW om Mars med 25x100 kikaren klockan 16:50. Det är den tätaste planetkonjunktionen som jag sett Mars eller Neptunus inblandad i.

Lät kikaren stå ute 1 timme tills det mörknat helt och då skulle jag kolla på kvasaren CTA102 igen. Eftersom det var vindstilla jämfört med dagarna innan så var det en dum idé. En timme senare hade alltså objektiven immat igen. Bar in kikaren i källaren en stund för att tina. När jag skulle bära ut kikaren en kvart senare syntes knappt Pegasus längre. Himlen hade mulnat igen! En amatörastronoms typiska tillvaro. :S

God fortsättning annars!

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Håkan N »

5000 DSO, ja jösses.
Kommer nog bli svårslaget visuellt rekord och du har bara börjat din bana !
Betänk sen också på det 20 års pensions obs ;-)
Grämer mig än att en av de få gånger i år hemma få det var bra och ni var hos Joel och jag missade obsa med er, och så typiskt då jag passade på att åka till molnen på ITT ;-)

Åker du till Oregon SP i år ?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Torbjörn »

Jag fick tittat på konjunktionen mellan Mars och Neptunus igår kväll med min 15x70-kikare. Alltid intressant när man kan se två planeter i samma synfält!

/Torbjörn :)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Tannerswe »

Imponerande antal Timo! Man kan inte annat än beundras av den tid och arbete som ligger bakom.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by mikaelanderlund »

Imponerande många objekt! Har du några förutbestämnda krav på vad som menas med "observerade"? När jag var ung och grön i astronomin började jag med att gå igenom stjärnhimlen för blotta ögat och med min fågelkikare. Jag noterade de flesta stjärnor med en magnitud över 5-5.2 så det blev ju en hel del observationer. Mina egna kriterier är superenkla (kanske för enkla) att objektet ska visuellt observeras och noteras som observerat med datum.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by timokarhula »

Med en observation menar jag minst en kortfattad beskrivning av objektets utseende, svårighet, instrument, datum och klockslag. Detaljerna varierar på objekttypen. På öppna stjänhopar skattar jag ofta storlek och antalet stjärnor om det är möjligt. Roliga mönster, form, koncentration, färger, dubbelstjärnor mm.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by mikaelanderlund »

Ja det låter som en rimlig definition. Jag utgår nog mer om vad som är syftet med min observation. I vissa fall är jag bara intresserad av att se objektet och bryr mig mindre om detaljer, då går det fort med en observation speciellt med GoTo. I andra fall kan syftet vara att plocka ut så många detaljer som möjligt från större objektet. Här använder jag kanske flera olika okular, skisser och teckningar och jag återkommer till objektet flera gånger innan jag anser observationen klar. Men syfte, ZLM, utrustning om någon, tid och resultat noterat på något sätt ingår alltid i min definition av en observation. Skulle vara kul och höra hur andra ser på en ”observation”.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;