Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller variabler så råder det aldrig några tveksamheter, och det är en sak som jag gillar med variabler! Alla de saker som måste vara med hittar man när man registrerar en obs i SVO:
Datum
Klockslag (UT)
Variabelns namn
Magnitud
Eventuellt filter (om inget annat anges: visuell obs)

En variabelobservation är inte fullständig förrän den har rapporterats till lämpligt organ som SVO eller AAVSO. Själva rapporten är en integrerad del av observationen, på samma sätt som en artikel inte är en artikel förrän den publicerats i en eller annan form. Så länge man behåller en observation för sig själv betraktar jag den som meningslös. Den får sitt värde först när kolleger och andra kan ta del av den. Astronomi, inklusive amatörastronomi, bygger på samarbete.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by mikaelanderlund »

Ja med variabler är det rakt på! Men nog tycker jag att en observation som man behåller för sig själv också har ett värde, allt man gör har ett värde på något sätt. Men jag håller med om att en observation man gör tillgänglig för andra är både kul och lärorikt. Det är därför jag tycker Deepskylog eller andra databaser borde vara en viktig del i all visuell DSO observerande.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Hans Bengtsson »

Jo, mina kommentarer gällde specifikt variabelobservationer. Där är gränsen kristallklar mellan titt och observation. Om jag ser Betelgeuze på himlen så är det en titt, ingen observation. Det blir en observation om jag bedömer magnituden OCH rapporterar till lämpligt organ. På analogt vis gör jag ingen observation av solen bara för att jag ser solen på himlen. En observation blir det först när jag räknat solfläckar eller dylikt och rapporterat till lämpligt organ. Inom den ornitologiska världen, kan jag tänka mig, räknas det inte som en observation ifall jag sett den brednäbbade sibiriska gluttsnäppan promenera utanför fönstret - om jag inte rapporterar iakttagelsen till lämpligt ornitologiskt organ.

För min egen del observerar jag enbart variabler, och förr (i begränsad omfattning) kometer och meteorsvärmar. Några andra astronomiska objekt har jag aldrig observerat, även om jag givetvis har sett solfläckar och galaxer och planeter och annat smått och gott. Men jag har inte antecknat eller rapporterat, och därmed har jag inte heller utfört några observationer. Så för min personliga del har det aldrig funnits något gränsland mellan att titta och att observera, det har alltid varit två skilda saker som varit enkla att hålla isär.

Men man kan säkert betrakta dessa saker på olika sätt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by mikaelanderlund »

Det finns olika typer av observationer, en typ är den formella datainsamlingen/observationen. Observatören registrerar bara de aspekter som i förhand utsetts som relevanta för studien, annan information ignoreras. Det passar bra in på en variabel observation. Informell datainsamling/observation innebär större flexibilitet i hur man observerar och samlar in data. Man tar anteckningar om det man tycker är intressant. Det passar in på en visuell DSO-observatör tycker jag. Risken är dock att man får en bias, en tendens att förnimma och registrera saker som inte finns eller som man vill ska finnas, typ galax armar på ett svagt objekt. Jag är förvånad över hur svaga strukturer många (inklusive mig själv) påstår sig se om man bara vet att de redan finns där. Att se en brednäbbade sibiriska gluttsnäppan promenera utanför fönstret är enligt mig ingen observation utan en ”upptäckt”. En observation har alltid ett syfte. Detta syfte kan vara så enkelt som att bara ”se” objektet visuellt :) .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Björn »

Brednäbbad sibirisk gluttsnäppa ... den vill jag se :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Hans Bengtsson »

Jag också. Meddela gärna närmaste fågelklubb om du får se någon. Men för allt i världen, förväxla inte med den smalnäbbade sibiriska gluttsnäppan som är identiskt lik fast har något smalare näbb. Syntes senast i en by utanför Novosibirsk hösten 1897. Den smalnäbbade alltså. Den brednäbbade är nog utrotad.

På tal om observationer så får man säga att 2017 startat bra när det gäller variabler. Redan 344 obsar inrapporterade till SVO trots att året knappt hunnit börja!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller deep-sky-observationer så tycker jag att definitionen på observation egentligen borde vara löst, förutsatt att SAAF-sektionen för deep-sky har deepskylog som sin officiella databas (jag tror det men vet inte säkert). Jag förmodar att det där finns dels obligatoriska och dels frivilliga fält. Om de obligatoriska är korrekt ifyllda så blir det en observation som utförts inom sektionen, annars inte.

Sektioner finns ju till för att underlätta och samordna, och just en gemensam databas är i det sammanhanget nödvändig.

Jag är övertygad om att det finns en stor potential när det gäller deep-sky-observationer. Bara man inte gör det krångligt. Den som just skaffat sitt första teleskop vill så snart som möjligt kolla på Andromedagalaxen och Ringnebulosan och andra kända deep-sky-objekt. Det är verkligen mycket vanligt. Jag tror också att hon eller han mer än gärna skulle registrera sin obs - om det vore enkelt och tydligt hur man gör. Det ger ju en extra krydda och inspirerar till framtida observationer.

Alltså bör det finnas en lätt tillgänglig instruktion: såhär gör du när du sett Andromedagalaxen. Och det ska räknas som en regelrätt obs, även om den bara innehåller de enklaste sakerna: observatörens namn, objektets namn, tidpunkten (UT), instrumentet. Inga andra krav. Så tror jag det skulle bli bra.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mars och Neptunus + 5000 DS-objekt

Post by mikaelanderlund »

Deepskylog är en utmärkt databas för visuella observatörer med många nyttiga verktyg och kartor. Det är också som du säger SAAFs officiella databas vilket inte hindrar någon att lägga upp sina observationer på andra ställen. Det viktiga är att vi observerar och har kul! Det är dock långtifrån alla som vill, kan eller har lust att lägga upp sina noteringar på en databas vilket jag personligen tycker är lite tråkigt, men inte hela världen. Det är en hobby vi sysslar med och man gör så mycket man har lust med.

Vi är väldigt få här i Sverige som lägger upp observationer på Deepskylog och det kanske beror på att vi tycker databasen är krånglig. Men jag har svårt att tro det är anledningen till att vi är så få som använder databasen. De som är intresserad av att göra sina resultat tillgängliga för andra brukar fixa till det med eller utan hjälp. En enkel nybörjarinstruktion är dock inte fel. Man kan också skriva och berätta om sina observationer här på Astronet. Torbjörns och Timos rapporter är mycket roliga och väldigt inspirerande att läsa och jag hoppas fler kan berätta om sina observationer, både enkla och de besvärliga. Definition på var en observation är för något är nog inte så viktigt för de flesta som äger ett teleskop och använder det då och då någon gång under året. Jag tror helt enkelt att vi är ganska få som observerar seriöst och som bryr sig om att notera och rapportera.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;