Bolid under Orion nu ikväll

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Bolid under Orion nu ikväll

Post by Martin F »

Någon mer som såg den fina boliden ikväll? Kl 21:57, passerade under Orion. Fick tyvärr bara med en bit av den på bild eftersom kameran pekade lite fel. Har inte tillgång till dator så detta är bara fotat från kamerans display.

Den var inte jätteljusstark men tog någon sekund på sig och lämnade rökspår.
Image
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Bolid under Orion nu ikväll

Post by Miska »

bolidmeme.png
bolidmeme.png (606.41 KiB) Viewed 3212 times
Ta det med en näve med ironi... ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Bolid under Orion nu ikväll

Post by Kroppefjäll »

Hej Martin! Kul! Bolider brukar väl vara extremt ljusstarka men du kanske fick med början eller slutet av den, i vart fall antyder bilden det ju.

Har varit ute två riktigt tidiga morgnar i rad nu, och det har ganska rikt med meteorer faktiskt. Flertalet verkade ha sin radiant i Leo med omnejd. Trodde inte där var något egentligt aktivt just nu (inte jätteinsatt i detta) och blev lite förbryllad när David Levy i sin bok "Guide to Observing Meteor Showers" - som står i bokhyllan sedan några år tillbaka - inte nämnde en enda aktiv skur just nu. Det är bara att konstatera att boken lämnar flera luckor;

American Meteor Society, AMS, radar upp hela sju stycken aktiva, utöver de med sitt ursprung från "Anthelion"-radianten (som jag tolkar som sporadiska osammanhängande meteorer)!

De jag såg var troligen "December Leonis Minoriderna", snabba rackare, 63 km/s - men inte fullt så snabba som Leoniderna och Coma Bereceniderna som tycks ligga runt 70+ km/s.

http://www.amsmeteors.org/2016/12/meteo ... 4-30-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Ser Orion i bilden nu, så då är det ju slutet av spåret vi ser. Då är det nog en bolid/meteor "från" Delta-Cancriderna. Konstigt nog är dessa inte med på AMS-listan ovan, men gamla goa Wikipedia listar dem som aktiva nu https://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Cancrids" onclick="window.open(this.href);return false;
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bolid under Orion nu ikväll

Post by Hans Bengtsson »

Det är alltid kul när meteorer kommer på tapeten!

För nya amatörastronomer kan det vara nyttigt med en kortkort genomgång av några grundläggande punkter.

Först ska vi tänka på terminologin:

En meteoroid är en fysisk partikel som färdas i rymden, oftast ett litet gruskorn men ibland större. Så länge partikeln färdas genom vår atmosfär är den fortfarande en meteoroid. Men om det skulle handla om en sten eller järnbit som överlever hela färden genom atmosfären och dunsar ner på jorden eller i vattnet, då förvandlas meteoroiden till en meteorit. Det är meteoriter vi kan se på museer.

En meteor är själva ljusfenomenet ("stjärnfallet") som en meteoroid orsakar. Om meteoren är ljusare än magnitud -4 (ungefär: ljusare än Venus), då talar vi om den meteorvariant som kallas bolid (förr ofta: eldkula). En meteor som från en observationspunkt är en bolid behöver alltså inte vara en bolid från en annan observationspunkt.

Meteoroiderna färdas ofta i grupper i rymden, meteoroidsvärmar. Medlemmarna i en sådan grupp har gemensamt ursprung och är oftast material som slitits loss från en komet. En meteoroidsvärm (dvs en samling fysiska partiklar) ger upphov till en meteorsvärm. En viss meteorsvärm kommer att ha sin maximala aktivitet vid ungefär samma datum varje år, dvs när jorden och meteoroidsvärmen möts i rymden.

Medlemmarna i en viss meteorsvärm har en gemensam radiant, dvs de tycks av perspektivskäl utgå från ungefär samma punkt på himlen trots att meteoroiderna i svärmen i verkligheten färdas i parallella banor (jämför: parallella järnvägsspår tycks utgå från en gemensam punkt vid horisonten). Med "samma punkt på himlen" menar jag att alla svärmmeteorerna korsar ungefär samma punkt (plus minus ett par grader) om man förlänger spåren bakåt.

För att förlänga spåren bakåt behöver man en stjärnkarta med gnomonisk projektion, förslagsvis denna:

http://www.imo.net/observations/methods ... /gnomonic/" onclick="window.open(this.href);return false;

En del planetarieprogram kan också erbjuda gnomonisk projektion, tror jag. Observera att man inte kan använda stjärnkartor med annan projektion, då hamnar man helt fel.

För att se om meteoren i bilden i denna Astronet-tråd kan tillhöra någon känd svärm som är aktiv, så krävs att spåret ritas in och förlängs på en gnomonisk karta. Om spårets förlängning korsar en känd aktiv radiant, då är sannolikheten mycket stor att detta inte sker av en slump, utan att meteoren verkligen tillhör den aktuella svärmen.

Man ska vara medveten om att riktigt ljusa bolider (säg magnitud -10 eller ljusare) oftast är sporadiska och sällan tillhör någon svärm, de härrör från meteoroider som färdas ensamma. Men visst finns det även svärmmeteorer, exempelvis perseider, som kan vara extremt ljusstarka och med marginal uppfylla kriteriet för bolid.

Två små avslutande punkter som jag gärna lyfter fram, eftersom de så ofta missuppfattas:

1. Radianten i en meteorsvärm måste ligga över horisonten för att man ska se några meteorer från den svärmen (utom vissa specialfall när meteoroider studsar mot atmosfären och fortsätter ut i rymden). Det är lika meningslöst att försöka se meteorer från en svärm med radianten under horisonten som det är att försöka se månen när den ligger under horisonten (ja, jag vet det där med refraktionen, om vi ska vara noga).

2. För att se så många meteorer som möjligt i en svärm ska man titta åt det håll där man har bäst gränsmagnitud, där "himlen är mörkast". Det är en myt att man helst ska titta mot radianten. Just åt det hållet är meteorspåren kortast, så man kan säga att det är det håll man helst bör undvika (om inte himlen råkar vara mörkast där).

mvh
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Bolid under Orion nu ikväll

Post by Martin F »

Ja, det är slutet av spåret som syns. Kanske den inte var ljusstark nog att klassas som bolid, men den lyste jäkla fint och fick mig att hoppa till i alla fall :)

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Bolid under Orion nu ikväll

Post by Datarolf »

Jodå, jag hade också turen att få se denna bolid komma farande under Orion igår kväll när jag var ute i Tyresta och fotograferade. Det var nog den praktfullaste jag sett med ett stort antal färger som gick mot rött i slutet av banan innan den upplöstes. Kameran pekade också ungefär åt rätt håll, men givetvis hade jag just bytt från 35mm vidvinkel till 200mm tele när den kom, så något ljusspår fick jag inte med.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Bolid under Orion nu ikväll

Post by Martin F »

Tack Hans för din genomgång! Mycket läsvärd och informativ! :good:

Rolf, vad roligt att du också såg den :) Ja, praktfull var den verkligen. Det var därför jag hoppade till och reagerade. Enormt retligt att jag inte fick den! Höll på med ett panorama och bilden innan hade jag fått den mitt i prick med Orion ovanför. Hade blivit årets bild för min del.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bolid under Orion nu ikväll

Post by Tannerswe »

Alltid kul när det lyser upp något på himlen.

Missade tyvärr precis denna då jag var ute och fotade just Orion igår men min första bild knäppte jag vid 22:02.

Däremot så såg jag ett antal meteorer i nordligöstlig riktning i närheten av Leo.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Observationer”