Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Jag chansar på en 1-a!
Jag återkommer när bilderna är behandlade!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Kvällens tipstävling lyder sålunda:
Vilken V-magnitud, avrundad till 0.1 magnituder, kommer den sista V-mätningen i tidsserien att ha?
Astronomins svar på ko-bingo :?: :green:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Skillnaden består väl framför allt i att kornas beteende är jämförelsevis rationellt och förutsägbart.

Och Tomas, du är diskad från tävlingen redan på förhand. Jäv kallas det.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Hehe, busted...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by bengtr »

Hej !

Lyckades fånga den på bild iaf. 10x30s sek. med C11 och Canon 600d. Detta från en ganska ljusförorenad Stockholmshimmel. Jag har försökt se den visuellt i C11 med typ 215 ggr. Men har hittills gått bet på det.

/bengtr

Bild Kvasaren vid c:a 17:30 (16:30 UT)
4C 11.69_C11r_10x30s_xtxg.jpg
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Rätt svar i vadslagningen torde bli 1, den rörde sig uppåt med ca 1/10 magnitud!
vargraph.php.png
vargraph.php.png (8.84 KiB) Viewed 4638 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Juryn har sammanträtt och konstaterat att kvällens vinnare blev:

(konstpaus 1 minut som dom brukar ha på TV):

Katarina!

Förutom den pga jäv diskvalificerade Tomas W var Katarina den enda som förutsåg att tidsseriens sista avrundade V-magnitud skulle bli 12.8 eller ljusare. Juryn finner att V = 12.838 enligt gängse aritmetiska regler kan avrundas till 12.8, men kommenterar samtidigt i en särskild not att V-magnituden endast 5 minuter tidigare var 12.858 vilket skulle gett undertecknad en efterlängtad seger. Men men, jag har inte tippat rätt sedan jag i skolan satsade 5 kronor på att Sverige skulle slå Frankrike i fotboll med 2-0, och så blev det med Ove Kindvall som dubbel målskytt. Vi talar då om hösten 1969.

Alla gratulationer till Katarina!

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Även den av jäv svårt besudlade Tomas W gratulerar till vinnaren!
Prognosen ger hopp om nya mätningar på måndag samt tisdag kväll. Må Variabelguden stå oss bi!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Vad hände sedan?

Vi har några V-mätningar från Adolfo Dariba Martinez och en tidsserie CV-mätningar från Franky Dubois som visar att kvasaren efter Tomas W:s tidsserie och fram till 19 UT höll sig rätt lugn, den avtog några hundradelar. Men mellan 19 UT och 20 UT ökade ljusstyrkan med ca 0.1 magnituder, till V = 12.75. Denna nivå höll i sig till 22 UT, därefter vet vi inte.

Det kan nämnas att CV-mätningarna från Dubois systematiskt ligger ca 0.1 för ljust jämfört med V-mätningarna, jag har tagit hänsyn till detta i resonemanget ovan.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Katarina H »

@Hans Nära skjuter ingen hare :D

Men hela det här skeendet med ljusstyrkan som är väldigt oregelbunden och att det kanske är ett svart hål som käkat upp något som lett till ljusökningen sätter ju fantasin i rörelse. Har den ätit något stort som inte digererats ordentligt eller är det så att den fått fatt på ett gäng middagar som sen innan tenderat att klumpa ihop sig och det slinker ned middag efter middag tills de är slut? Eller är det början på universums kontraktion vi ser..kanske inte? :green:

Det är fantastisk att Tomas fixt de data han fixat..men jag känner att jag vill ha meeeera data. Vad är det som händer? Finns det några storteleskop ute i världen som kollar på detta? Får vi veta något om först ett år då eller med tanke på att det tar sån tid för proffs att få klart saker?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by AstroFriend »

Hej Bengt,
Det var kul att se den omtalade kvasaren på bild, den sticker verkligen ut relativt sin omgivning. Vad har du för exponeringsdata för att nå detta, ISO, tid, reducer osv?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Det är av naturliga skäl så att det råder lätt eufori bland blazarforskarna som är knutna till GASP-WEBT (kolla engelska Wikipedia för uttydande av förkortningen), och bara under det senaste året har publicerats 16 olika ATEL om 4C 11.69. Det senaste:

http://www.astronomerstelegram.org/?read=9821" onclick="window.open(this.href);return false;

Man får förmoda att massor av mätningar har gjorts, och att resultaten kommer att publiceras i vetenskapliga rapporter när utbrottet klingat av.

Men för att följa kvasarens beteende ljusstyrkemässigt i mer eller mindre realtid, så är vi i första hand hänvisade till astronet.se (denna tråd) och AAVSO:s databas. Och huruvida WEBT-gänget har skaffat några tidsseriemätningar i V-bandet, sådana som Tomas W utfört, det låter jag vara osagt.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Vi har än så länge inga V-mätningar från ikväll (4 december) men ett par visuella skattningar från en fransk observatör ger magnitud 12.9 - 13.0. Det verkar som om kvasaren just för ögonblicket håller sig på ungefär samma nivå som igår kväll, men det kan förstås snabbt ändras.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by bengtr »

Lars -

Ja den syns ju tydligt på bilden. Så det är nog det "längst bort"-aste jag någonsin fotat. 7,7 miljarder ljusår !! Men bara 10st 30sek ISO1600 oguidat med C11 med 6.3 reducer Canon 600d omod .
Visuellt kunde jag dock inte se den. Jag var på rätt ställe och såg mag 11.7 stjärnan men sen var det stopp. Så det kommer med mycket mer på bild. Minst 16.25 stärnor är med på bilden. Trots "mjölkig" himmel.

/bengtr

EDIT : Idag 6 dec lyckades jag se den även visuellt med C11 och 13mm ethos 215 ggr. . Det var lite mer transperant himmel. Den skymtade till på rätt ställe 3 ggr så jag är ganska säker på att jag såg rätt.

Ragnar -

Jag skall försöka på s5 0014 + 81 en annan gång
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by ragge »

bengtr wrote:Lars -

Ja den syns ju tydligt på bilden. Så det är nog det "längst bort"-aste jag någonsin fotat. 7,7 miljarder ljusår !! Men bara 10st 30sek ISO1600 oguidat med C11 med 6.3 reducer Canon 600d omod .
Visuellt kunde jag dock inte se den. Jag var på rätt ställe och såg mag 11.7 stjärnan men sen var det stopp. Så det kommer med mycket mer på bild. Minst 16.25 stärnor är med på bilden. Trots "mjölkig" himmel.

/bengtr
Den här ligger ännu längre bort, och den var ganska lättfångad med min 107mm APO :
viewtopic.php?t=13542" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnar