Tips på observationer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Tips på observationer

Post by jeffsundin »

Hej!

Jag kommer senare ikväll att ta ut min Skywatcher Explorer 200p Eq5 på min första riktiga observationsrunda sen jag köpte den. Tänkte kolla om man kan få lite tips på vad jag kan rikta teleskopet mot för spännande objekt :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på observationer

Post by Hans Bengtsson »

Ett av de vackraste objekt man kan se är kolstjärnan RS Cygni, som just nu är av magnitud ca 7.5 och dessutom ligger högt och fint på himlen. Här hittade jag en teckning:

http://www.graphitegalaxy.com/www/rs_cy ... nc_hib.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Färgkontrasten mot stjärnan strax intill, av magnitud 7.1, är enastående.

Två kartor ges nedan, båda har söder uppåt som i ditt teleskop. Den övre kartan omfattar 5x5 grader, den ljusa stjärnan nere till höger är Gamma Cygni. Den nedre kartan omfattar 1x1 grader.

Siffrorna som ges är visuella magnituder med decimalpunkten borttagen.

Mvh
Hans Bengtsson
RS Cyg 5x5deg.png
RS Cyg 1x1deg.png
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Tips på observationer

Post by Katarina H »

M57 i Lyran, M13 i Herkules och givetvis M31, M32 och M110 i Andromeda. Har inte riktigt koll på månen just nu men när jag fick se månen i min 20 cm dob så var det lite av en "chock" vad häftigt nära man kom.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Tips på observationer

Post by Björn »

Stjärnhoparna NGC869/884 mellan Perseus och Cassiopeia är ett måste om du inte sett dem tidigare, enastående vackert.
NGC457 (Dragonfly) är också en väldigt fin stjärnhop.
*Klädhängaren' (Collinder399) i Räven är också en rolig stjärnhop.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Tips på observationer

Post by Tannerswe »

http://dso-browser.com/ Är väldigt bra för att få en snabb överblick på vilka objekt som står bra till.

Går att ställa in så att den bara visar de över en viss höjd på himlen, en viss magnitud, en visst kategori tex öppna stjärnhopar eller vad man är sugen på
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Tips på observationer

Post by Håkan N »

Jag har på min Sky Safari ; 'tonights best'.

Jag är ny i hobbyn själv och tycker det varit/är riktigt kul att lära sig var stjärnorna ligger/heter och hur man kan hoppa till div DSO objekt.
Detta är ju hela grunden anser jag.
Sedan 'hur' man ser spelar i detta läge inte speciell stor roll, bara man tittar och hittar och har intresset och tycker det är kul.
Det här läget är riktigt kul och man ska passa på att njuta !
Man kan kolla hur andra 'hoppar' eller så har man egna mönster och man skriver ner så man kommer ihåg, och repeterar.
En annan viktig sak tycker jag mig se är att lära sig veta storleken på objekten och hur förstoringen passar och vs seeingen mm, oavsett instrument man använder.
Och det instrument man har just nu är ju det bästa sas.
Sen är det väl ganska viktigt att leta reda på vad man gillar.
Jag visste direkt ( natt 1 ) att det var visuellt för mig och att jobba med tekniken, resor och möta intressanta människor och lägga in lite växel ( även om himlen här hemma inte kanske passar till att maxa nåt )
Jag har också kommit på att jag gillar kikare med bra optik och de ska ge bra FOV till rätt objekt. Sedan är ju frågan också hur mycket är man villig att ha med sig, och hur använda det.
Sedan är jag mycket förtjust i rejäl förstoring på vissa mindre objekt ( och ljusstarka ev kalla det ; ’eye candys’ ) i vår galax ( men även galaxer ) så även om detta medför en massa krångel, som jag är villig att ta.

Så gå ut och plocka på allt du hittar.
Det är ju endast här man kommer att veta vad man själv gillar bäst om det är stjärnor, dubbelstjärnor, variabler, galaxer, galax hopar, stjärnhopar och öppna hopar, nebulosor, eller är det foto, kikare, mindre refraktorer eller billigare Newton, eller större dobbar att nå dit, eller är man nöjd bara med det man har och jobbar lugnt vidare.

Det jag insett utan att se ex Plejaderna eller M44 i rejäl FOV spelar det ingen roll vilken Dob jag någonsin kommer ha i toleranser och diametrar, och det är ju tur för dessa stora objekt är urläckra och kräver inte så stora resurser mer än en medel bra kikare oavsett storlek. OK, ju mera ljus in - ju bättre och ju bättre optik - ju bättre, men man kommer långt med en billig Kinesisk astro kikare, tyvärr behöver dom ofta en tripod vilket jag mindre och mindre använder.
Och ju mörkare plats, ju bättre och det är riktigt kul med träffar att erfara nya saker mm, mm.
Otroligt vilka intressanta människor man kan möta i mörkret.
Så det är bara spana på och fråga. Det finns mycket bra observatörer med mångårig erfarenhet i klubbar, star-partyn och på internet. Alla gillar berätta om ; kolla den å den osv, osv.
Bra hobby det här.

Return to “Observationer”