Observation 21/9

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Observation 21/9

Post by Bengt »

Lägger liten kortrapport av observerade objekt som imponera på mig igår .
Betade av en lång rad messier objekt först som träning/repetion att hitta med endast stjärhoppning. Skippar rabbla upp alla dessa.

Några fantastiska objekt som blev extra sevärda efter denna träning igår .
Nr 1 Carolines rose ngc 7789. Magisk i 12" Newton igår kväll. " Illusionen" av en "rosstruktur" i stjärmolnet var mycket tydlig.

Nr 2 m31 med dubbla stoftband . Tror aldrig jag sett så tydliga detaljer som igår , extra bra transparens vid tillfället?? .

Nr 3 Ett för mig ett par nya stjärnhop- objekt som i det lilla formaten var trevliga se "Fox Head cluster" ngc 6819 samt "Hole in a cluster " ngc 6811.

Till sist nr 4 årets höjdpunkt jag fick in markrullaren helix nebulosan " Gods eye även kallat i synfältet . Utan filter syntes ingenting . Sen plugga jag i o3 och ethos 21 . Trodde faktiskt jag fått imma på linsen först för
jag blev helt tagen på sängen över hur ljust objektet var och hur stort det var !
Fyllde halva synfältet och såg ut som en jättestor m57 . Helt otroligt vad ett litet o3 filter kan göra .

Tyvärr var mitt observerbara fönster i horisonten för kort innan den dök in bakom nästa träd för att hinna med en skiss . Men helt klart nästintill i klass med när man såg weil första gången .
Minnesvärt !

Någon mer här som haft tur få se detta objekt så här bra visuellt ?
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Observation 21/9

Post by Björn »

Tyvärr inte, Bengt!
Men jag var också ute igår eftersom det helt magiskt klarnade upp framåt 2130-tiden.
Jag fastnade (som vanligt) i Cassiopeia och dess närhet.
Roade mig med att noggrant kontrollera vilka stjärnor jag såg i NGC869/NGC884 och NGC457 för att sedan jämföra med CdC och kolla vilken gränsmagnitud jag har med mitt nya GSO 40mm okular (som jag köpte på Astrobot för 300 kr).
Skärpan med det okularet är imponerande och wide-field-vyn underbar. Konstaterade att jag nådde ner till magnitud 11 trots att det bara ger 37x förstoring. Jämförde med mitt Plössl 25 mm som ger ca 60x förstoring och konstaterade att jag inte ser ett dugg mer ljussvaga stjärnor med det okularet.
Tyckte det var ganska bra givet att jag observerar från min trädgård mitt i samhället så en del ljusföroreningar går ju inte att undvika.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observation 21/9

Post by Bengt »

Generellt sett ser man svagare stjärnor med högre förstoring vilket Hans B här varit inne på flera gånger. Men vissa objekt med större omfång syns bättre i låg. Hade du gått ner till ex 13 mm eller 8 mm hade du sett ganska stor skillnad i hur svagare objekt kommer fram lättare.

Tycker det är lättare se med indirekt seende i lite högre förstoring vet inte om det är så för många.

Men widefield okular är förmodligen de okular jag använder ändå mest kanske för jag nästintill aldrig numera kör goto.. Sällan jag går under 8mm

Bengt

Return to “Observationer”