Kvällens månförmörkelse nu och 1978, mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Kvällens månförmörkelse nu och 1978, mm

Post by timokarhula »

Jag kikade nyss på den penumbralt förmörkade fullmånen. Eftersom månens norra kant nästan touchar jordens helskugga (umbran) så var schatteringen på mångubbens norra sida påtaglig.

Jag kom på att det var exakt två Meton-perioder sedan, 38 år sedan (= 2 * 19 år), som jag observerade min första totala månförmörkelse. Den 16 september 1978 var jag med mina föräldrar i Mellan Vålen, en fiskesjö i västra Västmanland och campade med husvagnen. Med min 7x50, som förresten är still going strong, följde jag månförmörkelsen fram till totaliteten. När totaliteten började ville jag bara gå in i husvagnen för det blev så vansinnigt mörkt och jag som var så mörkrädd! Tänk att jag numera gärna ensam besöker världens mörkaste ställen som ödemarken 5 mil ut i bushen frivilligt. Det kallas för kognitiv beteendeterapi, KBT. :D Samma sak med spindlar som jag är/var rädd för. Såg en Tararantula springa i bilens strålkastarljus i W.A. men ändå ställde jag upp allt inför en hel natts observationer på samma plats. Fladdermössen som flög ovanför mig var ingen fara.

Tillbaka till kvällens månförmörkelse. Den var inte så mycket för världen men jag räknar ändå med den som min andra penumbrala och 22:a månförmörkelse i övrigt.

Ska ut och kolla nu (kl 21:30) om någon schattering syns ännu.

Edit: Gick ut på gården och obsade månen igen. Halvskuggan var nu betydligt otydligare men hade förflyttat sig höger om månens ovansida (mot "kl 1"). Tittade med mina Canon 18x50 IS kikare och noterade ett lustigt fenomen som jag inte tänkt på tidigare. De yttre planeterna är ljussvagare vid randen beroende på den sk randfördunklingen. Nu uppvisade den halvskuggeförmörkade månen ett sådant inverterat fenomen, dvs månranden nere mot vänster var faktiskt månens allra ljusaste del, ty den låg inte ens i penumbran och solen lyste för fullt på den biten. Den motsatta kanten på månen var klart gråare. Kul fenomen!

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kvällens månförmörkelse nu och 1978, mm

Post by Håkan N »

Timo !

Det var bara moln här i Falun.. Men såg en del strax före 9, men tyckte sen som du sa det blev mera synligt ca 20 minuter senare kl 1 på månen i min 60 mm'ers.

Ang mörkrädd.. Normalt sett är jag det inte men på La Palma var jag på randen högst vid kratern upp på små vägar på västsidan.
Det rammlade ner kottar bakom mig från de stora tallarna och skrämde upp mig själv till ringa grad ...att närsom står 'boggy-man' framför okularet, så jag nära sk-t på mig å drog hemmåt till belysning och ett glas vin..å fortsatte obsa i trädgårn.. ;-)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kvällens månförmörkelse nu och 1978, mm

Post by timokarhula »

Håkan N wrote:Timo !

Det var bara moln här i Falun.. Men såg en del strax före 9, men tyckte sen som du sa det blev mera synligt ca 20 minuter senare kl 1 på månen i min 60 mm'ers.

Ang mörkrädd.. Normalt sett är jag det inte men på La Palma var jag på randen högst vid kratern upp på små vägar på västsidan.
Det rammlade ner kottar bakom mig från de stora tallarna och skrämde upp mig själv till ringa grad ...att närsom står 'boggy-man' framför okularet, så jag nära sk-t på mig å drog hemmåt till belysning och ett glas vin..å fortsatte obsa i trädgårn.. ;-)
Håkan, jag har hört liknande berättelser från finnarna som besökt La Palma att de är rädda för kottarna. :D Runt mitt hus nära Barcelona kan tallkottarna bli nära 20 cm stora så de är avsevärda. Costa Brava är annars ett uselt ställe för Deep-Sky. För mycket LP. :angry:

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kvällens månförmörkelse nu och 1978, mm

Post by Håkan N »

Timo,

Ok tack, det förklarar saken för jag är 110 % svedjefinne i rakt nerstigande led från norra finnskoga i Värmland ;-))
För där var det seder å hörsägen.
Så det fanns det mycket man fick höra när man var liten från farmor å farfar år äldre och oavsett 2016 sitter det i mig å än idag.
Må vara en kotte, men vi hör...mohaaa ;-)

Return to “Observationer”