Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Björn »

September månad har varit helt fantastisk hittills.
Sommar-värme och 7-8 kvällar med kristall-klar himmel de senaste 2 veckorna.
Kvällen igår var underbar, åtminstone innan månen behagade att stiga alltför högt på himlen och leka helljus.

Jag bestämde mig för att lyfta ut både min 5-tums Mak och min 20x80 kikare igår. Jag var lite nyfiken på att jämföra synfält och se om det blev några stora skillnader i möjligheten att stjärnhoppa mellan dem.
Min 9x50 sökare som jag har på teleskopet har bra optik, men jag känner ibland att den är lite för ljussvag när man stjärnhoppar och letar objekt.
Min kikare däremot har ett fantastiskt synfält och jag konstaterade att det är lättare att stjärnhoppa med den under förutsättningen att jag kan utgå från ett relativt välkänt område.
Jag är fortfarande ganska ringrostig efter många års uppehåll men det börjar vända så smått. Igår ägnade jag mig nästan bara åt Cassiopeia och dess närmsta omgivningar och det var riktigt kul att skutta runt bland stjärnhoparna och försöka memorera stjärnmönster och hopp-vägar. Ägnade en bra stund åt området med 654, 659, 663, M103 för att sedan vandra neråt till 869, 884, 957, Stock 2. Vandrade sedan västerut för att leta rätt på Pazmino's Cluster och Kemble's cascade (och tog 1502 som en bonus).
Avslutade sedan kvällen med att titta på M13 och M92 i Herkules. Försöka även hitta M101 i St. Björn, men lyckades inte se den. Fast det kanske berodde på att jag vid det laget inte längre behövde använda ficklampa för att titta på min stjärnkarta eftersom månen frikostigt bjöd på massor av ljus :D

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Bengt »

Även jag var ute och spana i cassiopeja igår innan månen blev för stark .
Var på nästintill samma objekt som du.
Uppmärksamma ett objekt som jag missat innan i det området .
Trumpler 1 .

Lite utmaning lösa upp den lilla hopen med små instrument kan jag tänka .Men gick bra med 8" och ethos 8 mm .

Förmodligen mycket enkelt med en 5" maksutov också .

Bengt
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Björn »

Tack för tipset, Bengt.
Tr1 är inte ens utmärkt i min Pocket Sky Atlas, men jag ser ju i Stellarium var den ligger.
Tror dock att det kan bli besvärligt för mig att se den om jag inte skiftar till okular med kortare brännvidder.
Ska göra ett försök med mitt zoom-okular nästa gång det är stjärnklart.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Bengt »

Jag har tittat i flera stjärnatlas jag har, det är märkligt de inte har med detta objektet i hälften av dem .

Dock fanns Tr1 med med i min sky Atlas 2000 .
Även så i deep sky hunter
http://www.deepskywatch.com/deepsky-atlas.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det verkar överhuvudtaget svårt hitta en förteckning på nätet över tr objekten .
Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Bengt »

Upptäckte att tr2 ligger en bit under dubbel dubbel hopen . Kanske kan bli en titt där vid nästa tillfälle .

Bengt
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Björn »

Ja, både Tr2 och Tr3 finns med på min stjärnkarta och inte så långt från varandra så jag ska försöka ta dem med nästa gång det blir tillfälle.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Nedan är några kartor med vars hjälp man kan stjärnhoppa till den fina hopen Trumpler 1. Kartorna har norr uppåt och är hämtade från AAVSO:s eminenta kartmaskin VSP. Om man hellre vill ha spegelvända kartor, så går det förstås också bra.

https://aavso.org/apps/vsp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ju så med stjärnkartor, att när man står vid teleskopet så är de få minuter som det tar att hämta hem och skriva ut riktigt bra kartor väldigt väl använd tid.

mvh
Hans Bengtsson
Trumpler 1_20deg.png
Trumpler 1_180amin.png
Trumpler 1_30amin.png
Trumpler 1_10amin.png
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ännu en fantastisk kväll under stjärnorna

Post by Björn »

Tack för tipset och kartorna, Hans!

Edit: Stämmer verkligen FOV på kartorna? Verkar lite konstigt i mina ögon.
...äsch, nu såg jag att det inte var grader på de 2 sista :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Observationer”