Hertzsprung–Russell diagram på M3 Globular Cluster

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Hertzsprung–Russell diagram på M3 Globular Cluster

Post by AstroFriend »

Efter att nu ägnat så mycket tid på tekniken kunde det ju vara kul att göra någon astrofysikalisk mätning.

Jag har den här bilden på M3 som jag tog tidigare i år:
M3-20160229-astro-sigma.jpg
M3-20160229-astro-sigma.jpg (126.2 KiB) Viewed 1533 times
Funderade på vad typ av mätning som jag har verktyg till och kunde vara intressant. Eftersom alla stjärnor i hopen befinner sig på ungefär samma avstånd från oss är de lätta att jämför. Tyckte då ett Hertzsprung–Russell diagram kunde vara ett lämpligt försök att göra.

Bilden är ursprungligen kaliberad och alignad med AstroImageJ och nivåerna stämmer antagligen ganska bra. I AIJ finns också verktyg för att mäta nivåer på stjärnor, relativt enkelt att använda och man kan exportera som en excel fil. Bara att sätta igång, ett problem dök naturligtvis upp på en gång, upplösningen är ganska dålig och därmed stör stjärnorna varandra vid mätningen.

Här är i varje fall resultatet med Y-axeln godtyckligt skalat absolut magnitud värde för blå kanalen. Jag har vänt på axlarna och förhoppningsvis är de vända så som man brukar visa H-R diagram.
Hertzsprung–Russell diagram m3.jpg
Hertzsprung–Russell diagram m3.jpg (26.86 KiB) Viewed 1533 times
Det är säkerligen flera stjärnor som jag fick med i mätningen som är förgrundstjärnor, det bör vara de som avviker från linjen.

Här är en länk till en H-R mätning på M3, skrolla ned en bit på sidan.
https://web.njit.edu/~gary/202/Lecture17.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Med ett sådant här diagram kan man mäta avståndet till stjärnhopen och också se var stjärnorna befinner sig i för utvecklingsfas. Kluriga saker som herrarna Hertzsprung och Russell kom på.

Mitt H-R diagram kanske nu inte blev av så hög kvalite, men kul att göra det i varje fall. Om andan faller på så gör jag en ny mätning. Jag har inte kompenserat för att kameran har olika QE för olika våglängder, inte heller atmosfär eller extinktionen eller annat. Störst fel för att jämföra med andra diagram är att jag använde röd kanal som visual. Får hoppas att inte mina gamla lärare läser detta!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Hertzsprung–Russell diagram på M3 Globular Cluster

Post by ragge »

Kul experiment !
Jag kunde inte se några tydliga likheter med "facit" men kan ju bero på de felkällor du nämnde. Det är ett fascinerande detektivarbete som ligger till grund för så mycket av det vi vet om universum.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hertzsprung–Russell diagram på M3 Globular Cluster

Post by AstroFriend »

Jo man måste nog vara mycket noggrannare. Största problemet var just att den klotformiga stjärnhopen inte var upplöst. Om jag gör om det provar jag på en öppen stjärnhop, då slipper jag det problemet i varje fall.

Men det är verkligen spännande att man kan göra det med de grejor man redan har. Skall väl se om det inte går att utveckla lite bättre så man inte behöver välja stjärnor manuellt. Det finns säkert redan program för, har väl bara inte letat. Annars kan man ju skriva ett makro för AIJ som löser det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”