Svabensverk 5/9

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Svabensverk 5/9

Post by Håkan N »

Jag skulle ta North America igår tänkte jag med kikaren efter hemkomsten från Mariestad ( eftersom flera såg den men inte jag.. ), men vs Falun och den eländiga himmlen här jag ibland klagat på.. Men det var ju bra 'därnere'..men fick jag lägga ner den iden igår. Inte bra himmel alltså.
Idag vid midnatt när jobbet var klart tittade jag upp och tänkte ta mig ett par km ovanför verkstan i skogen, men väl där fick jag för mig om istället hämta kläder och åka 6 mil norr till Svabensverk på ett test.
Strax utanför stan var det 20.95 och det var inte så bra jag trodde.
Jag tog mig utanför Enviken och det var 20.98 där och sen ca 3 mil till stannade jag och det är en höjd där samt ett hygge.
Horizonten åt flera håll var ljusfylld som flera gånger innan jag varit där ( Bollnäs och ? )
SQM dosan visade 21.0.
Obsade ca timmen och det var som bäst 21.04.
I vintras fick jag 21.8 (nånting) men det varade i 10 minuter och kallt var det å.
Så Öland spöade Falun ordentligt med 21.55 och hade faktiskt en mätning på nära 21.8.
Här är det skog och få byar, men det blir inget tryck här ändå. Nu reste jag 12 mil i natten.
Men vintergatan syntes. Det gjorde den nästan inte alls strax utanför staden. Men var resan värd det, nej, kunde ha stannat på platsen ovanför verkstan istället.
Har gjort detta nu ett par gånger och erfarit det samma varje gång.

Men jag obsade på och såg M27 för första gången i kikaren ! Kul.
Hittade 'ev' Slöjan men är lite osäker och tror jag såg North America, men vet inte vad man kan se i en 60 mm kikare sas. Är osäker på dessa objekt hur man kan se dom och hur stora dom är etc. M27 insåg jag är rätt stor.
Men körde mina klassiker som jag nu hittar enkelt som Andromeda, Plejaderna, M33, Owl clustret, Carolines Rose, M103, dubbel clustret, M13, clustren i Kusken, M81/82, såg otydligt M52, coathanger, Capella, Vega, Denab mfl.
Intressanta är jag såg alla dessa i 32 mm Swarron i Mariestad i knivskap optik. Skaplik kikare den Swarron ! Nu vet jag att man säkert ser dessa i en 300 kr kikare med och säkert ev bättre och större med, men optiken i Swarron var imponerande och den är smidig och stryktålig och det är vinst varje gång i varje låda
Men obsandet var i vinterkläder och jag frös inte och inga moln, så det var ok.
Man undrar hur man gör med en portabel 18-20 tum dob ( jag planerar ) eller en 15 tum bino-dob kikare. Var ställer man en sån ??
Jag vill helst undika ler-platser och jag gillar asfalt.
Tar ju sas tid att montera upp å ner, å kan man sova ute vintertid bredvid tekeskopet ?
-Men tror vinter tids obs inget för mig vs större portabelt i alla fall. ( bara att inse fakta )
Man skulle hitta en bra plats med väg nära där nan kan lägga ut plattor. Sen lär man väl skaffa ett mobile home å ;-))
Även ex La Palma i tält på vulkanen vinterid är ingen lek ( alltså ingen snö med det blåser kallt )
Tänkte prova när jag var där i December, men åkte neråt å hem varje gång..till ett glas vin å en varm dusch.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svabensverk 5/9

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Du jagar det perfekta mörkret och far långväga runt i natten. Vi gör det också ibland men alltid i Stockholms närhet. Vi tycker ibland det är fantastiskt mörkt i jämförelse med vad vi är vana vid men naturligtvis långt från det man kan uppnå.

Du har stora planer på teleskop, vi var också i Mariefred och blev imponerade av vilka jätteinstrument några fått med sig. Vi hann att prata med många men kan inte minnas att det var någon Håkan med där, eller?

Var stod du uppställd? Vi höll till på kanten med minimontering och den gröna Ford Kan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Svabensverk 5/9

Post by Hans Bengtsson »

Hej Håkan!
Roligt att läsa att det går framåt i din nya hobby! Med lite mera praktik kommer du snart att hitta till hundratals olika objekt på natthimlen. Inget svårt att lära sig, kräver bara träning och repetition.

En sak som jag erfarenhetsmässigt vet att man definitivt behöver är en permanent obsplats, det är inget man ska leta efter i mörkret, bara slöseri med tid. Tycker du ska köra runt i din hembygd en fin dag och hitta en sådan lätt tillgänglig plats som du sedan alltid kan återvända till. Strunta i decimalerna i SQM-mätningar, det som verkligen betyder något är att platsen är OK, behöver inte vara bäst i världen men du ska inte behöva tveka att åka dit vid klart väder. Blir det krångligt och tar lång tid så tröttnar man snart.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Svabensverk 5/9

Post by Tompa »

Hej Håkan, såg messet när jag vaknade i morse.

Jag förstår att himlen inte var helt bra, jag fotade från 2130 och såg från början att det drog in någon form av tunna moln som dämpade transparensen något. Fullt dugligt för fotometri-bilder, men jag misstänker att deep-sky-bilderna som fångats under natten är lite dämpade. Har inte hunnit detaljkolla dessa bilder ännu.
Tålamodskrävande sport det här :green:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Svabensverk 5/9

Post by Håkan N »

Hej Lars !

Jag pratade då med dig i fikarummet på fredagskvällen där UAA gubbarna satt ;-)
Jag var mest med Wettergren och Sten Arne och testade 2 st 32 mm Swarro kikare jag lånade av Astro Sweden samt hade min egen 60 mm kikare med mig.
Jag vet inte om du läst min 'dob-tråd' här på Astronet jag bollat ide'r sett ur mitt nybörjar perspektiv som ibland har mer nonsens än realitet.

Jag har ju mitt 18" projekt 'ongoing' med en Knorring spegel och har nu samtliga delar dito ( ex Ethos okular, TV P2, Antares sekundär/AstroSystems huv, Glatters laser och Jim Fly kollimerare, Astrodevice push-to mm ) och fått det mesta skuret till chassit, men dock fattas det maskintid och arbetstimmar att få ihop det. Iden var ITT ( Österrike ) om 1 månad med det.
Många har hjält till med alla frågor både hemma här och i USA. ( och än är det inte klart ;-)
Ett framtida projekt är en 20" f/3.5 med en lättvikts spegel med max kontrast. ( jobbar hårt med den informationen och besökte nyligen QED mfl i USA och för diskussioner med flertal i USA och här = svårt ämne )
Men det blir 'kanske'' en redan färdigbyggd 15" bino dob med, vi får se ;-))

Ang 'jaga mörker' ( förstår det kanske låter lite skumt )
Just nu försöker jag få en bild av läget både lokalt och i Sverige samt utomlands.
Att få ihop det rent praktiskt med tänkta projekt och hur/när man kan använda dom.
Men i det stora hela är jag i fas 1 i hobbyn med en prommenad ( där man bor ) med en billig kikare att lära mig himmlen nu med Sky Safari som hjälp och besöka träffar mm för att få ihop bra info ang hobbyn.

Som jag ser det nu handlar det om använda ett par bra kikare 'till vardags' och eftersom jag har bara intresse av visuella DSO inser jag mörkret och seeingen.
Tekniken intresserar mig och resor.
Jag vill alltså ha aperatur och kvalitet. Och är villig att betala.
Men inser problematiken.
Sen gillar jag inte kyla.
Alltså tror jag ett större instrument blir tyvärr lite använt och det kan bli ett par kvällar/år, alt ta ner det till mörkare platser ( ex La Palma ) och hoppas på kvalitets tid.
Även om man designar ett lätt och stabilt ex 20" ( eller en bino-dob ) och tar sig ut till lite mörkare plats ska det upp och ihop och hem och in i verkstan. Alt ett mobile home.
Akt köpa hus/bygga observatorium på hyffat ställe rimmligt avstånd från hemmet/jobbet och en stad.
Tar man bort vintern/sommaren, fullmånen, dåligt väder ( ev brist på tid ) har man facit.
Sen får man spinna på det man vill göra. Dock är de flesta hobbyn vansinne, men ok det finns värre än astro i bränna tid/pengar.
Så tur det finns kikare !
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Svabensverk 5/9

Post by ragge »

Hej Håkan,

Ett par tips som jag själv har nytta av :

- Ang mörk himmel. Luftfuktigheten betyder mycket, eftersom de små vattenpartiklarna "lyser upp" av de ljusföroreningar som alltid finns, även på mörka platser. En "dålig" plats med låg luftfuktighet (kanske ned mot 50-60 %) kan vara bättre än en bra plats med fuktig luft (>80 %). Kolla väderprognoserna map luftfuktigheten.

- Ang kalla nätter. En värmepåse i varje känga resp vante funkar kanon, och de värmer i upp till 8 timmar.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Kl ... 000030705/

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svabensverk 5/9

Post by AstroFriend »

Ja men vad kul, då hann vi prata en stund i varje fall. Det blir ju lätt lite stressigt på ett sådant här möte, man vill hälsa på alla och hinna titta på andras teleskop och montera ihop sitt eget. Blir lätt en enda stor röra av allt.

Jag har läst en del av inläggen om Dobson du skrivit, själv tittar jag aldrig i teleskopen, använder de för foto i första hand och försöker förbättra teknik och bildbehandling. Bildbehandling är då de första viktiga stegen för att få en bild man kan finlira vidare med.

Sitter här nu och försöker få ordning på bilderna från vår biltur i en vecka, Starpartyt men mest runstenar och andra fornlämningar från Sveriges vagga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Svabensverk 5/9

Post by Håkan N »

Jo jag letar en bra plats som funkar för vår/höst på bra avstånd.
-Sen vad SQM'en visar är ju som den är men man åker ju ut när man ser det är ok sas, och om lusten finns.
Vintern tror jag lägger helt på is ( bokstavligt talat.. ) ang teleskop faktiskt.
Varav jag kommer köpa Swarro 32 mm kikarn, som passar på resor och vinter star partyn etc, och hålla liv i hitta på himlen.
Det jag tror kanske hände igår var vattendroppar i luften ( GOW )
Fotografering är en del av hobbyn som inte passar mig. Jag har ingen erfarenhet dito och är för korkad med el, foto osv, men jag uppskattar andras verk/arbete.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Svabensverk 5/9

Post by Björn »

Kul att läsa din obs-rapport, Håkan!

Jag var också ute igår, hade en fantastiskt fin himmel här i Ljungskile.
Skakade liv i min Maksutov 5-tummare som jag inte använt på flera år. Kraft-agget funkar ju inte längre men det gick alldeles utmärkt med en batteri-pack (8 AA-batterier).
Alignment gick över förväntan så det behövdes inte mycket justeringar för att hitta de objekt jag ville se.
Precis som du så betade jag av ett antal 'favoriter': M81/M82, NGC869/884, M103 + ytterligare ett antal NGC-objekt i Cassiopeia, M31, M57, M27, M71, M29, M13, Cl399 ... och säkert fler som jag glömt...

Jag har försökt ett antal gånger att se M33 men aldrig lyckats och just igår när det borde gått bra med teleskopet så konstaterade jag att det står ett träd i vägen... får ta den från en annan plats.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Observationer”