Blixtsken i natten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Blixtsken i natten

Post by AstroFriend »

När jag är ut på landet och tittar upp på stjärnhimlen kan ofta notera ett mycket svagt blixtsken. Kommer ganska ofta och jag har noterat det på andra platser också. Uppfattar det alltid som samma svaga ljustyrka och att det tycks komma från hela himlen. Från att tidigare funderat på att det bara uppstår i huvudet på mig kan jag konstatera att även min flickvän ser samma sak. Jag har också tänkt att det kan vara urladdningar från kraftledningar, det finns inga tåg där ute på Ingarö. Andra tror mer på avlägsna åskväder. Har dock själv lite svårt att tro på åskväder, på hur långt avstånd skulle man kunna tro sig se dom? Eller förekommer det svagare urladdningar i atmosfären även vid normalt väder? Det är alltid så svagt att man knappt uppfattar det.

Några ideer?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Blixtsken i natten

Post by bjorsa »

Hej Lars !
Jag ser samma sak här ut där jag bor dvs på landsbygden och det är att natthimlen blinkar till ändrar ljusstyrka och då över hela valvet och blixtsnabbt och så där svagt att man funderar såg jag verkligen det där har oxå funderat på det hela länge men har inte susning om vad det är
mvh/bjorsa
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Blixtsken i natten

Post by Hans Bengtsson »

Som i så många andra observationella sammanhang är tidpunkten avgörande. Ifall man kollar på klockan, och sedan i efterhand ser efter hur mycket klockan går före/efter korrekt tid, så brukar man utan problem kunna fastställa tidpunkter på någon sekund när. På så sätt kan man exempelvis utröna om det var en åskurladdning som syntes, vi har ett blixtpejlingssystem som registrerar urladdningar mycket noggrant.

Om man har goda transparenta förhållanden kan man se nattåska på 200-300 km avstånd.

mvh
Hans Bengtsson
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Blixtsken i natten

Post by Quilding »

Om vi backar tillbaka till tåget då. Hur långt är det till närmaste elektrifierade järnväg? De ljusbågar som jag sett från järnvägen syns flera mil bort och då högt upp på himlen. Vid frost och fukt blir det urladdningar ungefär i klass med svetsning medan det blir någon enstaka urladdning vid torrt väder.

/Q
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Blixtsken i natten

Post by ragge »

Jag har varit med om precis det du beskriver. Man stannar upp och undrar "vad var det" ? Eller var det något alls ? Har hänt några ggr på en kväll/natt. Ett superkort och väldigt svagt blixtljus som inte har någon riktning. Som jag har undrat över detta - tills jag fann orsaken när jag väl kommit hem...

Jag har den här pannlampan http://www.zebralight.com/H502w-L2-AA-F ... p_141.html
Det är den absolut bästa pannlampa (eller lika gärna ficklampa) jag någonsin haft. Ett enda AA-batteri och den lyser helt otroligt starkt och brett, eller mycket svagt om man väljer det (med startknappen). Den har även en batteritest-funktion - man klickar 4 snabba så svarar den med batteristatus i form av 1 till 4 korta ljusblixtar (4= bäst). Det visste jag, men jag hade inte koll på att den automatiskt lägger ut en batterivarningssignal då och då, i avstängt läge om batteriet <1,06 volt, i form av en enda superkort blixt ... :green:

Return to “Observationer”