Jupiter, Mars och Saturnus

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Jupiter, Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

Det var riktigt fint väder igår kväll i Stenungsund så jag bestämde mig för att ta en ordentlig titt på planeterna. Det har inte blivit så många bra tillfällen till detta på sista tiden.

Jag plockade ihop min 4" Maksutov, Vixen Portastativet och lite utrustning och åkte i väg ner till en bergknalle vid Hakefjorden där det i och för sig ganska ljusförorenat men det spelar ju mindre roll i de här sammanhangen. Horisonten är bra där från öster till väster och jag brukar använda stället till observationer av lågt gående planeter och gryningsobsar av planeter. Redan när jag kom dit vid 22.30 lokal tid var Jupiter och Mars tydliga, Saturnus dök upp senare.

Jupiter syntes fint och bilden stabiliserades efter hand när teleskopet kallnade, jag använde ett 12 mm okular som gav lagom förstoring, 108 X, med tanke på omständigheterna. Satt och observerade Jupiter en stund, den stora röda fläcken syntes inte till men månarna stod snyggt på rad, två på varje sida om planeten. Bältena var tydliga och skarpa men jag såg inte till speciellt mycket detaljer. Medan jag tittade tänkte jag på att den har blivit mindre och att den är på väg bort för säsongen. Nästa gång kommer Jupiter att stå lägre på himlen...

Mars var väldigt suddig och otydlig i början men stabiliserades efter hand och syntes periodvis ganska hyggligt. Man kunde se något diffust vitt i norr, svårt att säga om det var polarhättan eller moln, någon vitt längs randen i öster (moln antagligen) och ett mörkt parti nära randen i väster sett från Jorden. I övrigt syntes några mindre och rätt diffusa mörka partier av och till i takt med att seeingen förbättrades eller försämrades. Jag använde även här 108 X förstoring pga förhållandena och provade även med W8 ljusgult och W21 orange färgfilter. W21 verkade inte fungera speciellt bra (lite litet teleskop för W21) med det kändes som om W8 ökade kontrasten en aning. Kände att det var läge för att passa på att titta ordentligt nu nära oppositionen. Jag kunde i och för sig ha plockat med mig min C8 men seeingen skulle ändå knappast vara speciellt bra på den låga höjden över horisonten och det var dessutom arbetsdag dagen efter.

Saturnus såg väldigt diffus och konstig ut i början när den gick upp men den stabiliserades så småningom och såg rätt fin ut även om ringarna wobblade lite. De står rätt öppna nu. Cassinidelningen syntes inte till, men jag avbröt observationerna och åkte hem innan Saturnus hade kommit på maximal höjd. Klockan var då 00.15 lokal tid

När jag kom hem och bar in grejerna såg jag hur Mars strök precis i trädtopparna sett från trappan vid entredörren.

/Torbjörn :)
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by bjosch »

Härligt att höra att fler än jag bara kan njuta av att obsa stjärnhimlen och planeterna. Då jag bor så att jag har bra utsikt i söderläge hela vägen från ost till väst satt även jag uppe och obsade. Började dock lite senare än du och var upp tillräckligt länge för att avsluta med att ta några Månbilder. Själv tittade jag genom mitt SCT 9,25" och fick bra skärpa med ett 13mm Hyperion även om Saturnus ringar precis som du sade vobblade en del. Det är inte så många nätter man kan njuta av tre väl synliga planeter och en Måne som börjat få mycket intressanta konturer längs den "östra" sidan. Månbilderna tog jag med Canonkameran och det var klart på 10 minuter. Resten av natten och morgonen när fåglarna bröt den totala tystnaden var ren terapi för själen och tankarna vandrade till de tidiga nomadfolk som tittat upp på samma himmel för 20-30 000 år sedan. Tiden försvinner nästan sådana nätter.....
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by ragge »

Grattis Torbjörn till en fin obs-kväll ! Ingen risk att dammet lägger sig på dina grejor inte. Annat är det här...
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

@ bjosch
Ja det var en riktigt trevlig planetobsarkväll även om jag inte höll på speciellt sent. Kändes som en kväll för relativt lätt utrustning så att det gick snabbt att sätta upp. Håller med dig om att man känner sig som ett med naturen när man sitter på en liten bergknalle och tittar ut över den blanka Hakefjorden och obsar planeterna.
C9,25 måste vara ett trevligt teleskop, jag använder min C8 mycket, det är min arbetshäst så att säga.

@ ragge
Tackar. Jo det var en lagom stillsam kväll inte långt hemifrån. Ville se till att ta ytterligare en ordentlig till på Mars speciellt. Om inte annat så dammar vi av de seriösa prylarna i augusti när djuprymden blir intressant igen :D

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

väldigt trevlig observationsrapport :good:
Det ser ut att kunna bli några klara dagar framöver från och med helgen så det finns ännu några tillfällen att observera planeterna.
I slutet av sommaren kommer Uranus och Neptunus att ligga förhållandevis bra till.
Resten av natten och morgonen när fåglarna bröt den totala tystnaden var ren terapi för själen och tankarna vandrade till de tidiga nomadfolk som tittat upp på samma himmel för 20-30 000 år sedan. Tiden försvinner nästan sådana nätter.....
Vilken vacker beskrivning :good: Att varva intensiva perioder av foto med avkopplande (teknikbefriade) stunder av ren kontemplation med kikare eller en Dobson är så viktigt för att behålla fascinationen och intresset.

/*Peter R
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by bjosch »

Det behövs sådana stunder för att balansera all stress som kommer i samband med viljan att få till det resultat man hoppats på, men som ofta teknikstrul eller väder sätter käppar ihjulet för i slutändan. Men som salig Broberg sjöng, Målet är ingenting vägen är allt...

Sedan håller jag helt med om lätt utrustning. Sålde av min tunga CGEM-montering när ryggen på allvar började säga ifrån. Har istället köpt Skywatchers AZEQ 5 som är mycket lättare att flytta och bära. Har väl inte hunnit sätta den på riktigt svåra prov än, men den klarade min 9,25:a och höll Mars i mitten avFOV 3-4 minuter i eq-läget utan guidning. Men att bära iväg med den och 9,25:an några längre sträckor är ju inte aktuellt förstås...
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

Jag var ute igår igen och observerade planeterna med Maksutoven.

Först givetvis Jupiter som syntes fint, klockan var väl strax efter 22 lokal tid. Bältena syntes tydligt och GRS var på plats och rörde sig sakta in mot meridianen. Bäst syntes Jupiter med 108 X.

Lite senare var det dags för Mars som kom strykande över trädtopparna. Planeten syntes riktigt fint och efter en stunds observerande hämtade jag binoviewern och satte i två st 15 mm okular vilket resulterade i ungefär 108 X förstoring.
Det var nog de bästa förhållanden som jag sett på Mars den här säsongen faktiskt.
Mare Acidalium syntes mycket tydligt och även det långa mörka parti som består av Sinus Meridiani, Margaritifer Sinus och Aurorare Sinus. Det ljusa parti som heter Chryse och som skiljer dessa mörka partier framträdde fint.

Saturnus kom fram sakta ur trädtopparna och jag satt och studerade denna himlens juvel en stund. Seeingen var rätt OK, jag provade några olika förstoringar och med och utan binoviewer. Det var bäst att hålla sig till relativt låg förstoring, då gick det faktiskt att ana Cassinidelningen ibland. Även Titan syntes.

Kul att det går att obsa även i Juni med min förträffliga lilla 102 mm Maksutov :D

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

Jag tog en titt på planeterna igår igen.

Jupiter syntes någorlunda väl, Ganymedes skugga befann sig norr om den norra ekvatoriella bältet och passerade meridianen alldeles före 21 UT.

Seeingen för Mars var dålig men Syrtis Major gick att se strax vid ca 21.30 UT. Tyckte att jag kände igen Syrtis Major och verifierade det idag. Området var synligt de stunder när turbulensen lugnade ner sig en smula.

Saturnus var ganska dallrig men fin ändå i låg förstoring.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

Jag var ute med min 102 mm Maksutov och tog en liten titt på planeterna igår ungefär vid kl 21 UT. Jupiter syntes dallrig på låg höj i väster och jag tittade lite på den och tänkte "hej då Jupiter" som jag brukar göra när jag kanske ser den för sista gången för säsongen. De båda ekvatoriella bältena syntes tydligt men inga detaljer.

Mars var väl synlig i söder. Den dallrade en del även den men det gick faktiskt att se flera mörka områden. Mare Acidalium och de mörka områdena längre söderut syntes. Mars fas var mycket påtaglig nu.

Saturnus var en vacker syn i relativt låg förstoring och jag tyckte att jag kunde ana Cassinidelningen några gånger. Jag satt kvar en stund och tittade på denna fascinerande planet en stund innan jag plockade ihop grejerna, la in dem i bilen och åkte hem.

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by ragge »

Torbjörn wrote:... Jupiter syntes dallrig på låg höj i väster och jag tittade lite på den och tänkte "hej då Jupiter" som jag brukar göra när jag kanske ser den för sista gången för säsongen. De båda ekvatoriella bältena syntes tydligt men inga detaljer.
Lite speciellt nu också att tänka sig Juno som snurrar ihop med Jupiters månar. Skall bli intressant att se bilder därifrån, har för mig att jag läste att det skall levereras data i augusti/september nångon gång.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter, Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

Mars och Saturnus syns fortfarande på kvällarna. I förrgår kväll bar jag ner min 102 mm Maksutov till stranden här på Rossö och såg Mars gå ner över ön Stora Arsklåvet. Jag fick syn på Mars vid ungefär 20.30 UT. Bilden var periodvis någorlunda stabil i drygt 100 X och Syrtis Major syntes tydligt. Det verkade dessutom synas antydan till moln söder om Syrtis Major men på den punkten är jag lite osäker.

Saturnus var mycket fin i samma förstoring och Cassinidelningen syntes svagt. Det tog länge tid innan det gick att hitta Saturnus, den syntes inte förrän ca 21 UT.

Observationen avslutades med månen som var någon dag efter fullmåne.

Igår var jag nere och tittade på planeterna igen men molnen ställde till det men jag fick några snabba titta på planeterna. Syrtis Major syntes fast lite sämre och Saturnus såg vacker ut som vanligt den korta stund jag kunde se den.

/Torbjörn

Return to “Observationer”