Rapporter från Western Australia

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Jag tänkte i den här tråden skriva lite om mina observationer i Western Australia, så gott det går. Jag befinner mig i Geraldton, 430 km norr om Perth. Jag har haft otur med icke fungerande kreditkort, trasig mobiltelefon och sprucken display på laptopen (en tredjedel av rutan är svart och oläslig) mm. Jag ser bara en liten del av texten åt gången och jag får skrolla fram och tillbaka för att läsa allt. Linans hastighet är max 0.1 Mbps. Nåja, lyxproblem.

Min första tid har dominerats av rekordmycket moln för att vara Geraldton, W.A. Av 10 kvällar hittills har endast en varit helklar och fyra halvklara enligt mina definitioner. Fullmånen har dock lyst så jag har inte missat mycket. Min granne har installerat en strålkastare som oregelbundet slås på och lyser upp en del av min bakgård. Inte för att jag blir direkt bländad men omgivningen lyses upp. Jag kan då glömma krävande DS-obsar härifrån!

Imorse vaknade jag klockan 4 och såg en klar stjärnhimmel med en gibbousmåne nära zenit. Med min handhållna Canon 18x50 Image Stabilizer kikare såg jag Jupiter med fyra månar i samma synfält som vår måne. Vacker syn! Mot höger lyste Mars och Antares (de har samma färg men Mars var lite ljusstarkare). Därunder fanns Saturnus. Med 18x50 IS-kikaren såg jag Saturnus äggformad (=planet+ring). Längre ned lyste fyrbåken Venus.

Venus låg bland de ljusa Messier-objekten i Skytten. Här såg jag Lagunnebulosan (M8), Trifid-nebulosan (M20), öppna stjärnhoparna M21 och M25, stjärnmolnet M24, klothoparna M28 och M22 mm. Av dessa låg M28, M21 och en del av M24 i det samma 3º.7 breda kikarsynfältet som Venus och resten av M-objekten låg strax utanför. I en sådan omgivning hade jag aldrig sett Venus tidigare! Venus passerade nära Lagunen och Trifiden tidigare i veckan men det missade jag pga molnigt väder.

Sedan dyker Merkurius upp över horisonten! Fem planeter + månen radade upp i gryningen. Det är nog ganska sällsynt att kunna se 5 planeter samtidigt med blotta ögat.

Det var även varmt ute för att vara morgon. Klockan 4:30 visade termometern ännu / redan +27º.8 och de lovade närmare +40º idag. Nu, klockan 10, är det +36º.4.

Edit: Drygt två timmar senare (kl 12:40 lokal tid) visade min termometer +43º.4 (i skuggan 8) ) och officiella temperaturen på flygplatsen var samtidigt +41º.4. Relativ luftfuktighet 18%. Jag hade just promenerat hem ett par km från staden och värmen var inte outhärdlig för blåsten svalkade ("Dr Sea-Breeze").

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Torbjörn »

Hej Timo!

Kul att läsa om din aktiviteter i Australien. Hoppas att du får lite bättre väder nu när Månen drar sig tillbaka. Tills dess är ju planeterna roliga de med! Själv tänker jag kicka igång på söndag om det klaffar, bl a med objekt i Puppis och Pyxis. Plus Messierfavoriter.

Australiens glesbygd bjuder ju på fantastiska vyer, pratade idag med en som har bott där nere och hon tycker att himlen är fantastisk.

Måste vara härligt att se Sagittarius ligga fint till på himlen, det är en av mina favoritstjärnbilder.

Lycka till med obsandet, ser fram emot att höra mer om dina upplevelser!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Alive and kicking again! Min gamla laptop fick en diskkrasch I lordags sa jag kopte helt sonika en ny dator har igar. Kopte en HP laptop med 8 ggr mer minne an I forra datorn. Som ni ser har jag inte fatt dit svenska bokstaver an.

Fran och med igar hyr jag en bil sa nu har jag full frihet att aka till supermorka stallen har. Jag vet ett stalle 45 km rakt osterut som ar tillrackligt morkt for mig. Min SQM-L matare visade 21.72 magnituder per kvadratbagsekund. Morkare varde an det har jag inte uppmatt nagonstans fran Sverige! Det var ett par tiondelar morkare for 6 ar sedan har men spelar roll! Den som inte sett en sadan stjarnhimmel blir helt tagen, vill jag lova. En mycket ljus Vintergata stracker sig over hela himlen och zodiakalljuset gor en bage ocksa och bildar ett X pa himlen.

Ett av mina mal ar att observera alla Herschel 400 II-object. Igar stjarnhoppade jag till 8 nya objekt I Eridanus, Canis Major och Lepus. Det tog ont I ryggen och nacken da tuben ar bara 1200 mm lang och jag far kroka rygg.

Manen gick upp efter midnatt men det hindrade inte mig att logga NGC1917, en klothop I det Stora Magellanska Molnet. En del kallor sager att det ar en oppen stjarnhop men for att vara pa den sakra sidan sa obsade jag den ocksa. Nu har jag garanterat sett samtliga klotformiga stjarnhopar I NGC/IC-katalogen, bade galaktiska och extragalaktiska!

Den har djavla engelska rattstavningen stjalper mer an det hjalper. Jag maste ga in korrigera efter varenda mening. Jobbigt.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Håkan N »

Timo !

Hoppas du får bra väder nu under nymånen.
Låter helt fantastiskt.
Du har fullt upp med alla objekten där.
Återkom med lite detaljer med Jewel box och allt man hört om !
Jag noterar för framtida resor vs objekt )
Obsa i den värmen på natten, det är annat det än här.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Torbjörn »

Hej Timo!

Det låter härligt det du skriver om, observationer i de Magellanska molnen. Hoppas att du får många fina nätter i Australien. Om vädret blir bra här blir det en liten utflykt i morgon till västra Orust för att ta en titta bl a på några H400-objekt i Pyxis och Puppis. Det skall till en del tur för att jag skall lyckas se något av dem. Sedan så är det snart dags för ett nytt försök på NGC 6118 någon fin morgon!

Du har det betydligt varmare och goare än här. Även om det kanske blir klart i morgon så kommer det att vara kallt och blåsigt.

Hälsar Torbjörn :)
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Tompa »

Hej Timo,

kul att hänga med till Australien så här på distans. Att du redan dragit på dig en australisk brytning gör det hela mer autentiskt :green:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Skont att det mesta har ordnat upp sig for mig efter problem med kreditkort, mobil och dator. Jag kom just (klockan 03)hem efter andra natten I bushen. Den har natten var morkare an igar. Den basta matningen gav SQM-L 21.90 nar jag inte pekade apparaten mot Vintergatan! Gransmagnituden uppskattade jag till 7.5 med blotta ogat. Da min forra dator med MegaStar programmet kraschade kan jag inte saga nu vad LM var med mitt 10-tums Sky-Watcher teleskop. Narmare 16.0 misstanker jag. Nar mina ogon hade morkeranpassat sig kunde jag lasa text med 2 cm typsnitt under vintergatans ljus! Jag kopte ett ihopfallbart bord dar jag kan ha alla mina stjarnkartor, ocular mm. Mycket praktiskt! Det enda jag saknar var observationsstolen, likt den som jag har I Sverige. Har far jag kroka rygg for att na okularet om tuben inte pekar nara zenit.

Jag fortsatte med Herschel-400 II-objekten. Jag sag nastan alla mina kvarvarande, galaxer I Cetus, Hydra, Crater, Virgo och Libra. De som aterstar ar fler galaxer I Libra, den konstellationen dar manen var just inatt och storde! Ar nu uppe I 391 stycken H 400 II-object. Sedan aterstar ett par galaxer I Bootes och Aquarius. Dessa kan inte ses harifran I februari. Ingen av objekten har varit speciellt svar. De flesta uppvisade former och stjarnlika centra. Fick flera sidoobjekt pa kopen, bl.a. IC- och MCG-galaxer.

Inatt studerade jag Hasthuvudnebulosan, B33, med 10-tummaren! Blev lite forvanad nar jag kunde se Hasten utan nebulosafilter. Den syntes enklast med 50x forstoring. Med H-Beta filter sag Hasthuvudet ut som en kolsvart inbuktning mot IC434. Jag hade inte sett B33 med sa sma teleskop tidigare. Flame nebula, NGC2024, var hur enkel som helst, aven I sokaren 8x50. I teleskopet sag jag detaljer I tanksparen. Sex komponenter Trapetset var en baggis. Noterade aven subnebulosan Cederblad 55a inne I Orionnebulosan. Hela M42 sag sfarisk ut med morkt I mitten.

Klothopen Omega Centauri sag stor ut med blotta ogat. 47 Tucanae var nastan lika stor. Med hjalp av UHC-filter kunde jag enkelt blinka fram Tarantula-nebulosan I LMC med blotta ogat. Den syns forstas utan filter men med filtret var NGC2070 galaxens ljusaste detalj.

Sjalvklart sag jag "min" LMC-materiebrygga igen. Det ar den outforskade grejen som forbinder var galax med det Stora Magellanska Molnet. Konstigt att ingen annan rapporterar den. Ljuset ar 40 grader langt och passerar den sodra himmelspolen.

Pa vagen hem rakade jag kora forsta biten pa hoger sida. Istallet for blinkers har det ibland blivit vindrutetorkaren. :D . Under de har fem milen hem motte jag bara tre bilar.

Meteorologerna har lovat molnfri himmel atminstone en vecka framat och 40 grader till nasta helg. Det blir lite jobbigt att utnyttja alla natter till fullo men energidrycken far val halla mig vaken. :D

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Håkan N »

Ja jösses !
Det var sånt där jag for till La Palma för.
Hur hade en cellular 20" 10 kg/ratio 6;1 på 1/10 wave spegel fungerat där du är ?...
Someday.
dentaku
Posts: 5
Joined: 2015-10-16 23:48:17
spamtest: JA
Location: Västerås

Re: Rapporter från Western Australia

Post by dentaku »

Intressant att läsa om observationerna du gör där nere!
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Håkan N wrote:Ja jösses !
Det var sånt där jag for till La Palma för.
Hur hade en cellular 20" 10 kg/ratio 6;1 på 1/10 wave spegel fungerat där du är ?...
Someday.
Den skulle passa perfekt har. Varfor inte komma och semestra I min lagenhet? :)

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Kom just hem fran min tredje astrotrip i bushen. Observerade 6 timmar i strack och det ser ut att bli langre pass ju tunnare manen blir. SQM-L apparaten visade 21.71 I borjan av kvallen, +23 grader varmt och vindstilla for en gangs skull.

Observerade 4 nya Herschel 400-II objekt i Libra. Nu har jag sett alla Herschel 400-II objekt som gar att se harifran denna arstiden. Saldo 395 stycken H400-II objekt. Fyra till borde jag kunna se fran Sverige. Daremot kommer jag nog inte att kunna se alla 400 i ar da NGC7377 i Aquarius har deklinationen -22 och den gar ned redan i skymningen nu.

Nya planetariska nebulosor i NGC-katalogen ar alltid valkomna tillskott. Inatt obsade jag for forsta gangen NGC2452 i Puppis, NGC5844 i Triangulum Australe och NGC5873 i Lupus. Alla syntes som sma skivor utom NGC5844 som var stor och diffus.

I Puppis observerade jag oppna stjarnhopar i katalogerna NGC, Haffner, Trumpler, Waterloo, Ruprecht och ESO.

Observerade nagra nya NGC-object i Stora Magellanska Molnet som inte var plottade i Uranometria-atlasen av nagon anledning eller ocksa hade jag missat de tidigare. Dessa var NGC2052, NGC2043, NGC1937, NGC1838, NGC1855 och NGC1816. NGC1937 och NGC1855 var fantastiska objekt med mycket detaljer synliga trots 175000 ljusars avstand. Det finns manga objekt kvar att obsa trots att jag sett ca 400 Magellanska DS-objekt hittills.

Jag kollade om jag kunde se nagra Messier-objekt med blotta ogat som jag inte noterat tidigare. Visst, jag kunde skymta M50 i Monoceros och M93 och M46 i Puppis. Alla de oppna stjarnhoparna ar av sjatte magnituden. Eftersom de ligger i vintergatsbandet ar de svarare att se an annars. Jag tror jag sett narmare 40 M-objekt med blotta ogat nu.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Håkan N »

Timo,

Tack för erbjudandet men för mig väntar ju Marocco i April.
Hoppas framledes besöka dig, låter inspirerande !!
Som det låter ska man ha en 18-20" dob där, snacka om värt packa upp en sån.
Hur kommer du fram till objekten, app, karta eller go-to ?

Hur ser dom ut de där stora clustren, 47 Tucanae, Omega Centuari ?

Stora Magellanska Molnet är det man ser i vintergatan på där som är extremt tät, mycket mer än här ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Jag kor med gammaldags metoder, dvs karta och stjarnhoppning. Det tar ett tag i borjan att lara sig hur stjarnbilderna ser ut for de ar upp och ner jamfort med fran norra halvklotet.

Angaende Omega Centauri och 47 Tuc sa brukar jag ta till saltliknelsen. Hall ut salt pa bordet fran ett saltkar sa att det bildar en klump. Sa ser de ut i teleskopet.

Stora Magellanska Molnet ar sa detaljrikt for den ligger ju trots allt 15 ganger narmare an Andromedagalaxen. Tarantula-nebulosan dar ar skenbart nastan lika ljusstark som Orionnebulosan. Du kan tanka dig hur ljus och stor den skulle bli om man skulle ta Tarantula till var galax. :) Inatt sag jag till och med morka nebulosor i LMC. De storsta klothoparna kan upplosas i stjarnor.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Torbjörn »

Ännu en läsvärd och trevlig rapport från dig i Australien! NGC 7377 får du väl försöka obsa till hösten från någon plats med juste sydhorisont, har själv inte sett den.

Jag var ute på Orust och obsade ett rejält pass igår. SQM-L 21.23. Kallt och blåsigt men i övrigt en höjdare. Hittade H400-objektet NGC 2613 i Pyxis samt 18 nya H400-II objekt plus tittade på några favoriter. Har nu sett 137 Herschel II objekt. Kommer att skriva om detta snart.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Nattens fjarde astrotrip till bushen var den mest produktiva hittills. Borjade med att forsoka hitta Sirius med blotta ogat i dagsljus med blotta ogat. Precis innan solen gick ned fick jag syn pa Sirius! Svart att finna den mot den bla skyn.

Nar morkret hade infunnit sig visade en matning SQM-L 21.85 och temperaturen var +24. Borjade med att lokalisera alla kvarvarande NGC/IC-objekt i det Lilla Magellanska Molnet, SMC. Obsade samtliga (NGC422, IC1655, IC1612, IC1641, IC1660, IC1665, IC1662 och IC1626) samt en klotformig stjarnhop i samma synfalt som 47 Tuc vid namn Kron 3! Lindsay 1 var en annan kul overraskning. Nu har jag loggat 53 DS-objekt i SMC.

Nar jag tittade norrut med blotta ogat noterade jag tydligt zodiakalljusets motljus (Gegenschein). Visste ej ljusets exakta lage i forvag och jag hade ratt, den lag mellan M44 i Kraftan och Leo, narmare M44. Kan ni se det fran Sverige? Gegenschein var nagot elliptisk och 15-20 grader hog (lika hog som Lejonets stjarnbild). Zodiakalbandet kunde skymtas sticka fram fran motljusets bada andar.

Trots att den oppna stjarnhopen M67 i Kraftan lag inne i Gegenscheins sodra del forsokte jag se den med blotta ogat. Dar satt den, mitt 38:e Messier-objekt med blotta ogat (drygt en tredjedel av hela Messier-katalogen)! M67 ar tillsamans med M81 de ljussvagaste M-objekten jag sett med blotta ogat, magnitud 6.9. I narheten skymtade jag en stjarna av V-magnitud 7.4. LMC-bryggan syntes ganska bra nar jag visste hur den gar pa himlen.

Inne i det Stora Magellanska Molnet "surfade" jag runt och fann snabbt 8 stjarnhopar/nebulosor som ej var plottade i Uranometria-atlasen nara NGC1737-komplexet. En del var ljusstarka sa John Herschel missade mycket! Daremot missade jag nagra plottade NGC-objekt (bl.a. NGC1629, NGC1641) darfor att det saknades narliggande faltstjarnor kring dem. Jag far plotta dit nagra till nasta gang.

Det blev ett 30-tal nya DS-objekt under 8 timmars observationer. Avslutade passet nar manskaran med ett vackert jordsken hade gatt upp. Akte hem de fem milen och motte bara tva 56 meter langa road-trains. Korde pa en liten vildkanin men kangururna far jag passa mig for.

/Timo K