Kamouflerad supernova och Andromeda II

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by timokarhula »

Jag hade ett hyfsat observationspass inatt trots besvärande slöjmoln. Jag riktade 10-tums Ritchey-Chretien tuben mot NGC3583 i Stora Björn. Läste igår att supernovan ASASSN-15so hade exploderat exakt i galaxens centrum. Med 250x förstoring såg jag mycket riktigt ett tydligt, stellärt objekt i galaxens mitt. Var detta supernovan eller galaxens normala kärna? Jag hade observerat NGC3583 med min C-8 den 6 april 2003 och hade då noterat en ljussvag, stellär "nucleus". Brian Skiff hade observerat galaxen med ett 30 cm teleskop och noterat en "fläckig kärna men utan en nucleus". Steve Gottlieb hade å andra sidan tidvis noterat en "stellär nucleus" med ett 17.5tums teleskop. Jag skattade supernovan / galaxens centrum till magnitud 14.1 (December 10.96 UT). En så ljusstark kärna borde rimligen ha noterats av Skiff så det lutar åt att det verkligen var supernovan ASASSN-15so jag observerade. En observation om en månad eller så av NGC3583 borde avgöra saken.

Jag försökte observera en annan supernova i Stora Björn, SN2015as i UGC5460. UGC-galaxen syntes faktiskt med 10-tummaren om än lite svagt. Trots att jag kunde hålla en magnitud V=15.33 * i närheten under uppsikt kunde jag inte se supernovan. Jag visste å andra sidan inte supernovans exakta läge i förväg.

På tal om Andromedagalaxens satellitgalaxer (NGC147 i en annan tråd) så försökte jag mig på Andromeda II (=PGC4601). Trots namnet ligger dvärggalaxen i Fiskarna. Detta är endast tredje faktafelet i Wikipedia jag sett någonsin (som hävdar att galaxen finns i Andromeda). And II och UGC5460 ovan är lika ljusa, magnitud 13.5, och lika stora, 2'x2' så jag tänkte att And II borde rimligen vara inom räckhåll. Trots sökarkartor från MegaStar såg jag ingenting här! Har någon lyckats se eller fota Andromeda II?

De höga väst-öst gående slöjmolnen blev allt mer besvärande så jag fick avbryta observationssessionen vid 1:30-tiden. Jag har aldrig observerat så mycket Deep-Sky en höst som denna höst, med över 200 för mig nya DS-objekt (de flesta galaxer) sedan augusti. Nio kometer sedan sommaren, eller tolv kometer sedan nyår är inte fy skam heller. Det kommer nog att bli en rekordsäsong för mig då jag är Down Under i januari - februari!

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by mikaelanderlund »

Intressant att du kan se en UGC-galax med en 10-tummare men UGC5460 är väl relativt ljusstark eller hur? Nä, And II har jag inte fått syn på trots några försök under klar och fin himmel.

Jag har också plockat relativt många objekt denna höst under några få observationspass. Vädret efter september månad har inte varit något vidare men för några dagar sedan fick jag relativt fint väder om än jobbigt blåsig vilket gav mig rinnande ögon och bortblåsta kartor :angry: . Gjorde en hel del misslyckade försök på nål-galaxer bla. NGC 100 och NGC 522. Lyckades dock med Hickson 97 och 98 och några andra svaga galax-grupper. När jag avslutade med NGC 1003, NGC 1023 och NGC 1053 kändes dessa galaxer som strålkastare! Att observera ljussvaga objekt är svårt och ansträngande men när man sedan går över till de mera ljusstarka objekten är upplevelsen total! :)

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by Torbjörn »

Låter som om du hade en intressant kväll och en produktiv höst.

Det är spännande att se en supernova. Har inte försökt speciellt flitigt men råkade fota en i M82 härom våren när jag testade planetkameran.

Nu är det bara hoppas på att vintern bjuder på lite fler klara nätter!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by timokarhula »

mikaelanderlund wrote:Intressant att du kan se en UGC-galax med en 10-tummare men UGC5460 är väl relativt ljusstark eller hur?
Det är än mer sällsynt att få syn på en PGC-galax med en 10-tummare. Den 9 oktober studerade jag galaxgruppen Arp 331 i Fiskarna. Av de 15 galaxerna jag såg här betecknades en felaktigt som NGC390. NGC390 är egentligen en vanlig fältstjärna och galaxen jag såg var istället PGC4021 (=2MASX J01081297+3227128). Den har inga mer "vanliga" katalogbeteckningar. Magnitud 14.78 och storlek 0'.52x0'.27. APASS listar en V=15.54 mag stjärna här. Du kanske också såg PGC4021 i höstas om du letade efter NGC390?

Den som vill se en lite enklare anonym och exotisk galax kan välja IRAS 8339+651 (=PGC24283). Den V=13.4 mag galaxen är mycket lätt att hitta då den ligger endast 7’.8 NW om den 5.6 mag π1 Ursae Majoris. Brian Skiff har sett galaxen som icke-stellär med en 15cm refraktor och 50x förstoring. Jag såg IRAS 8339+651 i april 2012 med min 10-tums GSO-Dobson och galaxen påminde om en liten planetarisk nebulosa. Den identifierades som en mycket ljusstark IR-källa och galax så sent som 1988.

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by Lazze »

Jag blev lite nyfiken på Andromeda II så jag började leta på nätet efter bilder men det enda jag hittade var från SDSS (Sloan Digital Sky Survey) där jag kunde få fram en bild genom att söka på pgc4601.

Så jag tog min C14 och fotade strax under 3 timmar luminansexponeringar på den. Jag var tvungen att överexponera stjärnorna en hel del för att kunna ana And II på någon delbild och gjorde sen en riktig "quick-and-dirty" behandling av bilden. Se länk:
https://www.flickr.com/photos/lazze/237 ... ed-public/

And II är alltså en sfärisk dvärggalax och består av de små punkterna mitt i bilden som man nästan behöver förstoringsglas för att se. Magnituduppgifter jag hämtat från SDSS visar att de ljusaste objekten mätt med rödfilter har mag ca 21,5 och de svagare ca 22 på min bild. Jag kanske gör en riktig bildbehandling framöver men det här var inte tänkt som en pretty picture utan togs bara för att visa hur den ser ut.

/Lasse
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by timokarhula »

Intressant! Första amatörfotot av Andromeda II? :good: Galaxens totalmagnitud kan omöjligen vara så ljus som 13.5. Inte konstigt att ingenting syntes i okularet men däremot 14-15 mag stjärnor.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by mikaelanderlund »

Lasse, kul att du fick Andromeda II på bild! Tror att jag själv ska göra ett försök.
Timo, galaxerna runt Arp 331 är många och jag går lätt vilse. Jag letade inte aktivt efter NGC390 så den missade jag. Jag läste i ”Galaxies and how to observe them” att det finns åtminstone ett 20-tal UGC som man lätt når med ett medelstort-teleskop. När jag känner mig klar med galaxerna i Perseus-Pisces tänkte jag gå över till mer ljusstarka galaxer och försöka mig på att få se lite strukturer om möjligt. Ett M101 projekt står på listan :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by Lazze »

Tack Timo och Mikael.
Jag kollade magnituden på ett par riktigt små galaxer som syns betydligt tydligare än And II i min bild. En mitt vid vänsterkanten med mag 17 och en liten vertikal galax näre övre högerkanten med mag 18 enligt SDSS så 13,5 kan omöjligt vara rätt. Mitt planetarieprogram SkyX anger 15,1 i magnitud för pgc 4601 och det kan möjligtvis stämma på någon av stjärnorna nära centrum.

Och tack för tipset om And II! Det är alltid kul att fotografera lite mer ovanliga objekt.

/Lasse
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by jörgen_jo »

Hej Lasse!

Kul med en amatör bild av Andromeda II. Jag har aldrig sett att någon lyckas med det tidigare. Lokala galaxgruppen tycker jag också är intressant har gjort några försök med bla Uma dwarf lyckades fånga en svag antydan, Det är ju inga spektakulära objekt men väldigt intressanta.

Med vänlig hälsning
Jörgen
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kamouflerad supernova och Andromeda II

Post by Lazze »

Uma Dwarf låter också som ett spännande objekt att fota men väldigt ljussvagt. Själv har jag gjort några försök på sistone att fånga Einsteins kors men det verkar ligga för lågt för att jag ska kunna upplösa det.

/Lasse

Return to “Observationer”