Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jättebölid sedd från Stockholmstrakten

Post by gunnar »

LasseH wrote:Strax före kl 19 idag såg jag den ljusaste boliden jag nånsin sett. Jag var ute och körde bil och trodde att det var något närbeläget fyrverkeri innan jag kunde se en snutt av boliden som var ljusare än månen, försvinna bakom träd. Den fångades lågt i söder, av kameran på Sandvreten.
http://www.astro.uu.se/~meteor/UAA/data ... -18-58-31/
Den var av den kalibern att det kan ha kommit ner något. Vittnesuppgifter och framförallt bilder kommer bli mycket betydelsefulla för Eric Stempels beräkningar. Såg ni den?
Mvh,
LasseH.
Hej lasse.
Min fru såg boliden från fönstret, hon trodde sig också se ett fyrverkeri! Själv hann jag inte se den fast jag var vid samma fönster.
Mvh,
Gunnar
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Jättebölid sedd från Stockholmstrakten

Post by Quilding »

awasen wrote:Foto Kenneth Norberg från vädersidan.se
Nej, han skriver själv att det är en lånad bild bara för att visa hur det såg ut.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jättebölid sedd från Stockholmstrakten

Post by Hans Bengtsson »

awasen:

Har du möjlighet att editera inlägget där Norbergs bild finns med så vore det bra, annars finns risk att många läsare tror att detta är en bild (i så fall säkert den bästa!) av den nu aktuella boliden.

M v h
Hans Bengtsson
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by Corpze »

Nu har Eric Stempels fått fram lite preliminära resultat.
Vet inte om min kamera fick med något, tror tyvärr att husnocken kan ha varit i vägen.
http://www.astro.uu.se/meteorwiki/FirstResults
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by Hans Bengtsson »

Det är verkligen så att Eric Stempels gör en fantastisk insats när det gäller bolidövervakning och analyser. Synd bara att vi inom den svenska amatörastronomiska världen inte har fler stationer! Vet inte riktigt varför detta spännande fält har så svårt att få fotfäste hos oss. Många är ju intresserade av kombinationen astronomi + foto + teknik, men stationsnätet är ändå väldigt glest. Hoppas det bättrar sig i framtiden, egentligen finns ju alla förutsättningar kan man tycka.

När det gäller rapporter om att en bolid slagit ner i grannens skog, eller liknande, så tyder en sådan rapport vanligen på att boliden syntes (nästan) ända ner till horisonten, vilket i sin tur tyder på att boliden fanns på avsevärt avstånd från just den platsen. Med andra ord brukar verkligheten vara precis den omvända mot vad observatören tror och tidningarna eventuellt basunerar ut. Så att den nu aktuella stenen rapporterades ha slagit ner i en dunge på Öland indikerade snarare att ett möjligt nedslag bör ha skett rejält långt från just Öland!

M v h
Hans Bengtsson
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by Corpze »

Han är oerhört hjälpsam (Eric) för de som vill sätta upp en egen station, man kan göra det med enkla medel, det kostar i och för sig någon slant, men jag använder inte min planetkamera så ofta, så då får den husera som meteorkamera.

Det man behöver är en linuxdator, inte kraftfull alls.
Installera lite paket som är beskrivet på www.astro.uu.se
montera kameran i typ ett avloppsrör med en plexidome (eBay) på toppen.

7Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by Hans Bengtsson »

En intressant och på sikt fullt realistisk möjlighet är att SMHI utrustar sina automatstationer med molnkameror, vilka då skulle kunna fånga även ljusa meteorer. Om detta sker skulle det förstås ha en mycket stor och positiv påverkan på svensk bolidövervakning. Jag vet att saken har varit uppe för diskussion, men projekt av detta slag måste ju budgeteras och det har ännu inte gjorts. Jag tror det kan bli aktuellt om tidigast 5-10 år men misstänker att det faktiskt kommer i framtiden.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by Bengt »

Vad jag förstått är det inte helt lagligt sätta upp dessa kameror hur som helst. Kanske är det som gör det lite mer komplicerat för tex smhi .
Krävs tillstånd för fasta övervakningskameror och det finns ju till och med personer som satt upp viltkameror som blivit fällda .
Märkligt nog är det numera ok med drönare kameror riktade mot ens eget hus men fortfarande inte fasta kameror på hus.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by timokarhula »

Fråga finska matematikern Esko Lyytinen. Tack vare hans uträkningar har många meteoriter påträffats.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by Hans Bengtsson »

Nu har de första beräkningarna gjorts vad gäller höjder osv:

http://www.astro.uu.se/meteorwiki/FirstResults

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Jättebolid sedd från Stockholmstrakten

Post by LasseH »

Våra norska vänner ligger inte på latsidan heller.
http://norskmeteornettverk.no/meteor/20151023/165824/