Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag har sedan en tid tänkt börja titta på de objekt som finns med på den andra listan med Herschelobjekt, som brukar kallas Herschel 400-II eller bara Herschel-II. I går var det dags för kick-off, ute på Orust. Tidigare har jag bara sett ett tiotal objekt från listan.

Till att börja med tänkte jag försöka använda mitt 200 mm SCT-teleskop, Celestron C8, till att leta efter Herschel 400-II objekt. De talas på nätet om att det är att rekommendera att använda minst ett 250 mm (10 tum) teleskop för detta syfte men jag ville gärna prova och se hur långt jag kommer med 200 mm apertur.

Jag riggade upp C8:an och körde igång GoTo-systemet varefter jag tänkte börja med objekt i Hercules. För att kolla precisionen slog jag in M13 och teleskopet svängde dit. Nästan mitt i synfältet. Därefter började jag titta efter objekten ett efter ett och förvånades över hur bra många av dem syntes. Naturligtvis var flera stycken svåra, och några kunde jag inte se alls men ett antal nebulosor och flera av de öppna stjärnhoparna var riktigt tydliga och fina.

Hercules
NGC 6058. En liten svag planetär nebulosa i en triangel av stjärnor.
NGC 6166. En svag galax som var synlig intermittent med indirekt seende.
NGC 6239. En svag avlång galax nära en kedja av tre stjärnor.
NGC 6181. Svag galax. Avlång. Nära en stjärna. Synlig med indirekt seende.
NGC 6548. Liten svag galax på en linje mellan två stjärnor. Synlig med indirekt seende.

Aquila
NGC 6804. Ganska tydlig planetär nebulosa. UHC-filter.
NGC 6772. Svag och diffus planetär nebulosa. UHC-filter.
NGC 6814. Ganska stor men mycket diffus galax. Synlig med indirekt seende.

Cygnus
NGC 6824. Ganska tydlig mellanstor galax.
NGC 6857. Fin liten emissionsnebulosa. UHC-filter.
NGC 6888. Cresent nebula. Stor och diffus. UHC-filter. Inte första obs.
NGC 6894. Fin liten rund planetär nebulosa. UHC-filter.
NGC 6991. Mycket vacker öppen stjärnhop.
NGC 6997. Väldigt fin öppen stjärnhop.
NGC 7031. Fin liten öppen stjärnhop.
NGC 7067. Vacker öppen stjärnhop, formad som en båge.
NGC 7082. Trekantig, ganska stor öppen stjärnhop.

Vulpecula
NGC 6793. En öppen stjärnhop.
NGC 6800. En stor öppen stjärnhop.

Cepheus
NGC 7023. Irisnebulosan. Inte första obs.
NGC 7129. Öppen stjärnhop med tydlig nebulositet.
NGC 7139. Svag och diffus planetär nebulosa.
NGC 7354. Liten, rund, tydlig planetär nebulosa.
NGC 7419. En fin öppen stjärnhop av svaga stjärnor.
NGC 7762. En stor öppen stjärnhop.
NGC 1184. En liten, smal och svag men ändå ganska tydlig långsmal galax.

Dessutom så såg jag stjärnan Fomalhaut i stjärnbilden Piscis Austrinus, den låg ganska lågt över horisonten.

Det blev en lång kväll. C8:an har hittills klarat de flesta objekten men förmodligen räcker den inte riktigt till för att slutföra det här projektet. Jag tänker dock för tillfället fortsätta använda den till H400-II listan. Det skall bli intressant att se hur långt jag kommer. Totalt har jag nu sett 34 av objekten på H400-II listan.

/Torbjörn :)
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Kroppefjäll »

Snyggt Torbjörn! Hörde att det hade lättat upp molnmässigt för dig och Ragge ute vid kusten. Hade missat totalt att ni skulle iväg! Bar ut mitt här hemma, men fick bära in det lika snabbt. Nyckfullt väder. I helgen vet jag inte hur det ska bli men jag hinner inget ändå.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Det var en rejäl lista på nya objekt! Jag själv har varit ute ett par gånger nu i veckan och obsat med 10-tums RC. Det blev 14 nya Herschel 400 II-objekt + "bifångster". Är uppe i 365 stycken H 400 II-objekt. Har nu sett samtliga norr om himmelsekvatorn utom NGC5582 i Björnvaktaren som hade hunnit sjunka för lågt sent igår kväll. :D

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Klokt grupperat konstellationsvis.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det var lite av en flygande start med H400-II. Det var två galaxer i Hercules som jag inte kunde se alls men jag var förvånad över hur bra det gick. Tänker gå "varvet runt" och se hur många jag kan hitta med C8:an innan jag går över till 12" Dobson. Det är ju populärt att diskutera vilken apertur som krävs för att se H400 och H400-II och jag är nyfiken på hur långt det går med 8" som ju trots allt är en relativt vanlig storlek på teleskop.

Tänker ev. göra en ny utflykt ikväll och leta vidare i Lacerta, Aquarius, Pegasus och Andromeda...om det blir klart väder.

@ Katarina. Jag letar efter dem konstellation för konstellation. Jag har en bok som jag jobbar efter där objekten ligger per konstellation i en rätt logisk följd.

/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Bengt »

Rätt övertygad om att du kommer få napp på de flesta objekt med bara din 8" are.
Har flera kvällar blivit överraskad över hur lite skillnad där faktisk är mellan 8" vs 12" .
Utan ha några siffror på det så känns det som det har större betyder hur bra seeing och transparent himlen är än vilken aparatur när det gäller så här små skillnader. Bekvämlighetfaktorn med att man kan sitta bekvämare med mindre instrument är inte heller att underskatta . Men det är ju andra sidan perfekt ha två val om man fastnar på något objekt.
Ska bli spännande följa dina framsteg på denna listan.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll åkte jag till Ucklum en bit från Stenungsund för att leta vidare efter H400-II objekten. Bra himmel österut och rakt upp på himlen men halvdålig horisont i söder och helkass i väster mot Stenungsund. Jag riggade upp C8:an och startade ungefär vid 18.30 UT. Använde huvudsakligen ett 24 mm Baader Hyperion okular.

Lacerta
NGC 7245. En stor ljusstark öppen stjärnhop. Svår att få överblick över.

Aquarius
NGC 7009. Den praktfulla Saturnusnebulosan. Mycket fin! Inte första observation.
M72. En ganska svag klotformad stjärnhop. Inte första observation.
M73. En liten asterism. Tydlig. Inte första observation.

Pegasus
NGC 7177. En liten svag rund galax.
NGC 7332. Liten avlång galax med ljusstarkt centrum.
NGC 7457. Liten svag galax. Tydlig med indirekt seende.
NGC 7619. Väldigt liten och svag galax.
NGC 7623. Extremt liten och svag galax. Indirekt seende och svepning av tuben nödvändigt. Använde 15 mm okular för att öka kontrasten.
NGC 7626. Väldigt liten och svag galax.
NGC 7742. Liten och svag galax.
NGC 7814. Halvstor diffus galax. Inte första observation.
NGC 23. Liten svag diffus galax. Indirekt seende krävdes.

Andromeda
NGC 7640. Extremt svag, avlång galax. Indirekt seende och svepning av tuben nödvändigt.
NGC 206. Ganska stort, utbrett, mycket diffust objekt.
NGC 214. Liten svag galax.Indirekt seende krävdes.
NGC 513. Ytterst liten och svag galax. Nära en stjärna. Indirekt seende krävdes.

Cassiopeia
NGC 896. Ganska stor diffus emissionsnebulosa. UHC-filter.

Perseus
NGC 1003. Långsträckt, mycket svag galax.
NGC 1058. Mycket diffus, ganska stor galax. Ligger i en triangel av stjärnor. Indirekt seende och svepning av tuben krävdes.
NGC 1161. Liten diffus galax. Ligger i en triangel av stjärnor. Indirekt seende krävdes.
NGC 1169. Extremt diffus och svag galax.
NGC 1193. Väldigt svag öppen stjärnhop. Ej upplöst. Nära två ljusstarka stjärnor. Indirekt seende och svepning av tuben krävdes.
NGC 1348. Liten svag öppen stjärnhop, avlång.
NGC 1491. Ganska stor emissionsnebulosa. Tydlig med UHC-filter.
NGC 1579. Väldigt svag, halvstor reflektionsnebulosa.
NGC 1582. Stor ljusstark öppen stjärnhop.
NGC 1605. Extremt svag öppen stjärnhop, ej upplöst. Indirekt seende krävdes.
NGC 1624. Liten, ganska tydlig öppen stjärnhop med nebulositet. Använde UHC-filter.

Pisces
NGC 7541. Avlång, svag galax.
NGC 7562. Liten svag galax.

Sedan tog batteriet slut, det kanske börjar bli dåligt. Jag kände mig rätt trött så jag plockade ihop grejerna och stuvade in dem i bilen men innan jag åkte hem ville jag ta en titt på M31, M32 och M110 med 15x70-kikaren.

M31 med vänner låg högt upp på himlen och bilden var såpass skakig att det inte gick att se bra så jag la mig ner raklång på marken och tittade.

M31 sträckte sig underbart vacker tvärs över hela synfältet.
M32 syntes strax under M31, lite till höger, och såg ut som en suddig stjärna. Första gången jag ser M32 med kikare.
M110 syntes som ett ganska stort, ljussvagt objekt rakt över M31s centrum, första gången jag såg den med kikare.

Jag passade även på att ta en titt på M33 med kikaren innan jag åkte hem nöjd men trött. Nu har jag sett 61 st H400-II objekt. Flera av kvällens objekt var verkligt svåra och det var flera som jag letade efter som inte syntes till alls.

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Bengt »

Härlig rapport Torbjörn som alltid !
Man undrar hur du kan ha sådant flyt med vädret hela tiden?
Här nere i söder verkar molnen helt tagit över just nu.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll var det dags för en ny astronomisk utflykt tillsammans med Ragge. Färden gick till de mörka trakterna i Dalsland söder om Dals Ed. När jag kom fram var Ragge redan där och förhållandena var bra men inte fantastiska. Det var förmodligen rätt fuktigt för zonen över horisonten såg aningen disig ut. Högre upp på himlen såg det däremot bra ut så jag riggade upp C8:an och började obsa.

Observationerna pågick från ungefär 17.45-23.30 UT. Rent allmänt använde jag ett 24 mm Baader Hypierion okular (85 X förstoring) om jag inte skriver annat.

Aquarius
NGC 7600 En liten och svag galax.

Pegasus
NGC 7156 Extremt svag galax.
NGC 7465 Mycket svag, liten galax.
NGC 7463 Extremt svag galax, syntes bara korta stunder.

Pisces
NGC 7785 Ganska svag galax, synlig med direkt seende.
NGC 7832 Väldigt svag galax, indirekt seende nödvändigt.
NGC 125 Ytterst svag, liten galax. Nära två stjärnor. Bifångst NGC 128 som är en relativt tydlig avlång galax.
NGC 315 Ganska tydlig oval galax, synlig med direkt seende.
NGC 410 Ganska svag galax, indirekt seende.
NGC 499 Mycket svag galax, indirekt seende.
NGC 514 Extremt svag galax. 15 mm okular (135 X). Indirekt seende.
NGC 660 Avlång diffus galax. Indirekt seende.
NGC 665 Extremt svag galax. Indirekt seende.
NGC 706 Extremt svag galax. Under en stjärna. Indirekt seende. 15 mm okular (135 X).
NGC 718 Svag galax.
NGC 741 Svag galax.

Perseus
NGC 1175 Extremt svag och svår avlång galax. Indirekt seende.

Triangulum
NGC 604 En ganska svag emissionsnebulosa.
NGC 672 Diffus avlång galax. Indirekt seende.
NGC 890 Liten ljussvag galax.
NGC 925 Extremt diffus och svår galax.
NGC 1060 Liten svag galax.

Aries
NGC 821 Liten svag galax.
NGC 1012 Avlång, mycket svag galax.
NGC 1156 Svag och diffus galax.

Taurus
NGC 1514 Stjärnliknande planetär nebulosa som ligger mitt i en rad av vad som ser ut som tre stjärnor. Med ett OIII-filter syns den nebulösa "dimman" runt objektet, den är ganska stor. Utan filtret ser den ut som en stjärna.
NGC 1587 Liten svag galax.
NGC 1750 En ganska stor och fin öppen stjärnhop.

Auriga
NGC 1778 Vacker öppen stjärnhop.
NGC 1883 Ganska ljussvag öppen stjärnhop.
NGC 2192 Svag öppen stjärnhop.

Orion
NGC 1662 Vacker öppen stjärnhop.

Andra objekt under kvällen
NGC 7009 Saturnusnebulosan. Inget H400-II objekt men vacker!
NGC 7293 Helixnebulosan. Inte heller något H400-II objekt. Stor och mycket diffus. Syntes svagt mha OIII-filter. Utan filtret kunde jag inte se den.
M72 Ganska svag.
M30 Relativt ljusstark.
M15 Underbart fin.
M13 Fantastisk som vanligt.
M31 Fin, men inga stoftstråk synliga den här gången.
M32
M110
M33
M42 Strålande vacker!

M77 med 90 mm f/10 refraktor. Ganska tydlig i 36 X. Nära en stjärna. Tydligare med 72 X förstoring som ger bättre kontrast och visar galaxens utbredning bättre.
M74 med 90 mm f/10 refraktor. Den syntes förvånansvärt tydligt med 36 X förstoring. Diffus, syns vid sidan om en lucka i en rad stjärnor. M74 syntes sämre med 72 X, den tappade ljusstyrka då.

På det hela en mycket lyckad kväll även om det var tidvis blåsigt och transparensen inte var den allra bästa. Jag lyckades t ex inte se NGC 253 Bildhuggargalaxen trots att jag letade ordentligt.

Jag hittade 32 nya Herschel 400-II objekt så den summan är nu 93 st.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Torbjörn, du observerar Herschel 400-II objekt som en Duracell-kanin. Imponerande resultat. Jag kanske har frågat det förut men vilka kartor använder du vid okularet, om än några?

En av de senaste H400-II objekten jag obsade i oktober var NGC5023 i Canes Venatici. Den är en de mest avlånga galaxerna jag sett. Förhållandet mellan stor- och lillaxeln är 9.6 och är plattare än t.ex. NGC4565 i Coma Berenices. Har du sett NGC5023?

Denna höst har jag observerat rekordmycket DSO och passerat en del milstolpar. Bland annat har jag ackumulerat under årens lopp 4500 DS-objekt (inkl dubbelstjärnor), 3000 NGC/IC-objekt, 1000 DS-objekt utanför NGC-katalogen, 1900 galaxer och 700 dubbelstjärnor.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Hej Timo!

Det var en lång kväll igår...satt i Dalsland och obsade i över 6 timmar. Tiden går fort när man har kul :D

Det jag använde igår var dels min C8:a på GoTo-stativ och en bok som heter "Observing the Herschel 400 Objects Part II" av Alvin Huey. Han har en sida som heter www.faintfuzzies.com Jag beställde boken på nätet. Det är ett slags utskrivet kompendium med ringrygg ungefär som ett kollegieblock.

I boken tas objekten upp ett och ett med en egen sida där det finns kartor och bilder som gör att man kan identifiera dem i sin omgivning. Tycker att den är jättebra. Den går även att tanka hem som PDF och skriva ut själv men jag ville ha ett tryckt exemplar. Den är en jättehjälp för mig när jag letar efter de här objekten. Objekten ligger i ordning stjärnbild för stjärnbild anpassad till årstiderna.

Det finns även liknande kompendier för t ex H400 och annat men det här är det enda jag har köpt.

NGC 5023 lät bekant men jag har aldrig obsat det. Det får jag ta en titt på vid tillfälle! Den ser fin ut i min bok.

Låter som om du har haft en riktigt givande höst med DSO. Det är kul när man har tur med väder och andra omständigheter så att man kan komma ut.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Timo, det är verkligen en imponerande lista med observationer du har gjort under årens lopp! Ett tag jobba jag på med dubbelstjärnor men de har halkat efter i min prioritering. Kommer du till Skara i helgen? Skulle vara kul att träffas!

Torbjörn, med den hastigheten har du snart lika många objekt observerade som Timo! Jag var också iväg igår för ett observationspass, galaxer i fiskarna. Jag ser att du också är inne i detta område. Tyvärr hade skogsmaskinerna gått hårt åt min mörka observationsplats med extrem lervälling som följd. Det gick inte att ta sig fram med bil. Strålningsdimman var också jobbig. Den skånska hösten och vintern kan sammanfattas med tre ord, fukt, dis och lervälling :| . Hur som helst efter en del förseningar fick jag dock upp teleskopet och det visade sig att sikten rakt upp var god. Jag kunde se magnitud 6 stjärnor med averted vision. Jag noterade 25 galaxer i fiskarna. Inte dåligt under dessa förhållande. Mest spännande var galaxhopen NGC 507. Här kunde jag med ett 13mm okular pricka av 6 galaxer! Jag skissade snabbt av galaxerna. Alla Herschel II objekten i fiskarna är nu avprickade. Jag tycker att det är konstigt att inte NGC 524 finns med i någon av Herschel listorna eftersom detta är en framträdande fin galax. Jag har också fångat de flesta ARP objekten i fiskarna. Misslyckades dock med ARP 68 (NGC 7757) och ARP 246 (NGC 7838). Jag höll på länge men det gick inte. Överraskande var att jag fick syn på ARP 228 som är en grupp IC-galaxer. En svag diffus dimma runt ett stjärnlikt centrum. Kämpade också med NGC 676 som har en magnitud på 11 och som jag borde kunna se, men nej det var stört omöjligt att få syn på den. Så trots en del missöden en lyckad kväll :) .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår var jag i Mellerud och obsade, har skrivit mer om det i min tråd om "Jakten på de återstående Herschel 400-objekten".

Orion
NGC 1663. En öppen och tydlig stjärnhop. Inget svårt objekt. Använde C8:an och kom rakt på det med hjälp av Goto.

Jag försökte även hitta bl a NGC 1977 "The running man" men fukten ställde till det så att det var svårt att se vad som var nebulositet och inte. Dessutom var fokus den här kvällen på H400-objekten...

Nu har jag sett 94 st H400-II objekt.

/Torbjörn :)

Edit: Har korrigerat NGC numret.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

NGC 1963, ligger inte den i duvan!? :S . En klar och fin natt är "The running man" ett riktigt fint objekt! Låg förstoring är bäst.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Ooops!!

Jag hade skrivit fel. Det rör sig om NGC 1663 och inget annat :D

/Torbjörn

Return to “Observationer”