Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Tack för det Timo!

Jo det är den enda Palomar-hop som jag har sett. Den befann sig i ungefär i SSV på ca 6-7 graders höjd ute över havet. Mycket mörk horisont, däremot så var inte transparensen någon jättehöjdare. Sagittarius syntes inte särskilt bra.
De tre stjärnorna vid NGC 6717 som bildar en triangel var däremot lätta att se. Hopen var liten och ljussvag, svår men inte jättesvår. Den borde se hyfsat ljusstark ut längre söderut. De båda galaxerna i Hercules var mycket värre.

Grattis till NGC 7171 :good: Jag skall själv ut och leta efter H-II objekten i Aquarius så fort jag får tillfälle. Hittills har jag bara sett NGC 7600 som var ett litet och svagt objekt. Den såg jag 2015-11-14 från ett ställe söder om Dals Ed, alltså i Dalsland, inte vid kusten.
Har du sett några fler av dem från Sverige än NGC 7171? Frågan är hur många som är möjliga. Nu vet jag i alla fall att NGC 7171 kan vara möjlig. Resten vete tusan...men på sätt och vis så är svaret på frågan lika intressant som att se dem. Jag sticker eventuellt ut i kväll. Prognoserna ser skakiga ut men om inte annat så kan jag ju sitta och fika och titta på fyrarna som blinkar vid Kråkesundsgap.

Jag tog en titt på NGC 7009 Saturnusnebulosan den här kvällen innan jag tog en snabb titt efter NGC 7171 utan att se den men då var det störande månsken och objektet låg inte tillräckligt långt bort från ljuset över Göteborg så det kändes inte som ett speciellt seriöst försök...

Nya friska tag nästa gång.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Spännande och inspirerande rapporter! NGC 6717 kunde jag tydligt se med min 11-tummare 27/8 2014. Jag rapporterade den som en oregelbunden hop med 3 fältstjärnor tätt intill. Men jag minns att det var svårt att separera stjärnorna ifrån hopen.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Mikael: Jag såg din obs av NGC 6717 i Deep Sky Log. Själv såg jag bara en liten ljusfläck, den var verkligen liten den här hopen men förmodligen såg jag bara centrum av den.

Jag åkte ut till västra Orust igår igen för att chansa på att kunna obsa lite. Väderprognoserna talade om mulnande men det vet man ju inte exakt när det inträffar och när jag kom fram vid 20-tiden UT så var det ganska klart, bara lite moln. Jag riggade upp C8:an och körde igång. Transparensen verkade bättre den här gången än den 24:e augusti.

Sagittarius
NGC 6526. 20.50 UT obsade jag den. Jag använde f/6,3 fokalreducerare och 24 mm Baader Hyperion som gav 53 X förstoring. Med M8 placerad längst ner i synfältet såg jag en grupp stjärnor högre upp i synfältet som jag kunde identifiera som belägna i NGC 6526. När jag satte i ett UHC-filter kunde jag urskilja en svag och diffus nebulositet som omgav stjärnorna. Det var däremot väldigt svårt att avgöra formen på nebulositeten. O-III filter fungerade sämre, det verkade som om det släckte ut nebulositeten. UHC var klart bättre. NGC 6526 är mycket ljussvagare än M8 som såg riktigt vacker ut trots den låga höjden över havshorisonten.

Cassiopeia
NGC 7635 Bubbelnebulosan. 21.36 UT letade jag efter den utan filter, med UHC filter och med O-III filter utan att lyckas. Jag kunde inte se röken av detta vackra fotoobjekt trots att jag hade hittat positionen. Jag har även försökt vid tidigare tillfällen, utan att lyckas.

Aquarius
NGC 7171. Jag hittade positionen väster om en rad av tre stjärnor men jag lyckades inte se galaxen. Satt och följde positionen en lång stund och provade med både 84X och 135 X förstoring. Ingenting. Obsandet avbröts av att lilla batteriet tog slut (IGEN!!!) så jag fick bära bort teleskopet till bilen och koppla på mig på bilbatteriet och starta upp allt igen. Alignade på Altair och kom rakt på positionen igen men...ingenting. Nu började även moln driva in som försvårade obsandet så jag gav upp strax efter 23 UT och åkte hem.

På hemvägen obsade jag tre rådjur, en grävling och en katt. Det gäller att köra försiktigt. När jag närmade mig Stenungsund såg jag en mörkgul, nästan kopparfärgad månskära som gick upp i öster. Mycket vacker avslutning på kvällen.

Summa 234 Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Torbjörn, angående NGC7635 (Bubbelnebulosan). Man behöver inte se själva Bubblan för att ha observerat NGC7635. Den cirkulära Bubblan är extremt svår men resten av emissionsnebulosan är ljusast norr om den 8.7 mag "centralstjärnan" SAO20575. Jag såg NGC7635 på morgonen den 11 oktober 2013 med Åkestas 16-tums ODK och 68x som ett avlångt NNW-SSE, ca 6’x3’ stort dis norr om den 8.7 mag stjärnan. Kunde se NGC7635 bäst med UHC-filter, sämre med O-III. Kunde inte se nebulosan med säkerhet utan filter.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Hej Timo. Jag såg ingen nebulositet alls när jag tittade runt centralstjärnan, varken med eller utan filter. Kommer att återkomma till NGC 7635 med 12" Dobson istället vid senare tillfälle.

Och NGC 7171 gäckade mig totalt igår. Om den är så besvärlig så blir de H-II objekt som ligger längre söderut i Aquarius väldigt tveksamma från Sverige.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Bubblan är nog som Timo säger omöjlig i ett normalstort amatörteleskop men den övriga nebulositeten är inte så svår på en mörk plats. Jag observerade NGC 7635 våren 2014 och rapporterade den då som en tydlig oregelbunden nebulosa. Det gäller att transparensen är super och att platsen är mörk så tror jag att du ska få syn på den!

:) Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag kommer att göra ett nytt försök med 12" Dobson framöver och testa med olika filter.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det blev dags för ett nytt besök på det vanliga stället på västra Orust igår. Den här gången tog jag med mig min 305 mm Dobson för att försöka pressa fram några objekt som C8:an inte orkar med. Ragge var redan på plats för att fotografera när jag kom fram. Jag satte upp teleskopet på den vanliga lilla bergknallen och körde igång.

Capricornus
NGC 6907 22.14 UT. Jag återvände till denna galax som jag letade efter med C8:an två dagar tidigare. Jag hittade då positionen men såg ingenting. Den här gången gjorde jag ett rätt enkelt stjärnhopp från de södra stjärnorna i Capricornus med ledning av Interstellarum och var snart på rätt ställe där jag återfann den "skeva rektangel" där NGC 6907 utgör ett hörn och stjärnor de andra. Med 63X förstoring lyckades jag faktiskt se någonting diffust på galaxens plats. NGC 6907 ligger nära en ljussvag stjärna och syntes svagt och intermittent med indirekt seende när jag ruskade lite försiktigt i tuben. Det var bara en ynklig liten och svag ljusfläck. I Interstellarum påstås den vara möjlig att se med ett 4" teleskop men det är naturligtvis om den ligger högt på himlen. Min Dob är 9 gånger ljusstarkare och det verkar behövas, C8:an räckte inte till.

Aquarius
NGC 7171 22.50 UT. Jag gjorde ett relativt lätt stjärnhopp från Capricornus nordöstra hörn och hittade snart positionen vid raden av tre stjärnor men lyckades inte heller denna gång hitta galaxen. Jag provade med 24, 15 och 12 mm okular utan resultat.

Cassiopeia
NGC 7635 Bubbelnebulosan 23.20 UT. När jag först skulle lokalisera M52 såg jag att sökaren hade immat igen totalt så jag tog med den till bilen, startade motorn och torkade den på defrostermunstycket vid vindrutan. Sedan var det lätt att hitta M52 och NGC 7635 var enkel att hitta alldeles intill, men jag kunde i ärlighetens namn inte se någon nebulositet vid centralstjärnan vare sig utan filter eller med UHC filter. Får prova igen en annan gång på någon supermörk plats.

Pegasus
NGC 7042 23.44 UT. Trots att jag hade justerat sökaren noga och stjärnhoppade till rätt position så lyckades jag inte hitta galaxen. Precisionen i hoppningen kan väl sägas vara att hårkorset i sökaren var placerat på rätt ställe i förhållande till stjärnor som ligger mycket nära NGC 7042. Jag gjorde ett par försök under kvällen, bäst verkade vara att hoppa från de nordligaste, relativt ljusstarka stjärnorna i Lilla Hästen och norrut. För ett nytt försök måste jag trycka ut speciella kartor och inte bara gå efter Interstellarum Atlas. Som bonus fick jag se M15 i all sin prakt under letandet :good:

Sculptor
NGC 7507 00.02 UT. Hur stor är chansen på -28 grader? Jag skulle försöka hoppa från Fomalhaut men spegeln hade antagligen vickat när tuben nästan låg vågrätt så det tog mig en stund att hitta stjärnan och justera in sökaren så att de stämde överens. Sedan var det faktiskt inga problem att hitta tillräckligt många stjärnor för att hoppa från Fomalhaut till positionen för NGC 7507 men där syntes ingenting. Inte så konstigt kanske...

Här fick det räcka, vi plockade ihop och åkte hem. Allt var fuktigt och jag fick lägga en massa saker på tork när jag kom hem. Idag känns det dessutom i benen att jag legat och krupit i en massa konstiga ställningar.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det blev läge att obsa igår igen och jag åkte ut till västra Orust med C8:an. Det var skapliga förhållanden men inte perfekta, ganska mycket fukt men men nästan helt klart.

Pegasus
NGC 7042 såg jag 21.00 UT. Ett mycket svagt och svårt objekt, låg vid sidan av en långsmal triangel av stjärnor. Galaxen var bara synlig av och till med indirekt seende när jag körde tuben från sida till sida. Använde ett 12 mm okular som förbättrade kontrasten bäst. Provade även med 24 mm och 15 mm men 12 mm var bäst. 169 X förstoring.

Aquarius
Runt 22 UT letade jag förgäves efter galaxerna NGC 7171, NGC 7184, NGC 7218, NGC 7377 och NGC 7392 utan att hitta någon av dem. Det verkar vara riktigt svårt.

Nu har jag sett 236 st H 400-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Björn »

Alltid roligt att läsa dina obs-rapporter, Torbjörn.

Själv håller jag mig till betydligt enklare objekt med min 5-tums Mak.
Igår hann jag med ganska många objekt under de 2 timmarna jag var ute (även om en del moln drog över himlen då och då).
Räven: NGC6800, 6823, 6830, 6940, 6882, 6885, M27
Svanen: NGC 6883, 6871, 6819, 6834
Lyran: M56, M57
Andromeda: M31, NGC752
Cassiopeia: NGC225, 129, 7789, M52, NGC457

Jag hoppas att mitt nya Baader Hyperion zoom okular kommer idag också :) Ska bli intressant att se hur stor skillnad det blir jämfört med mitt budget-Plössl på 25mm som jag använder just nu.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Grattis Torbjörn, till din växande samling !
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll blev det en väldigt hastigt påkommen sväng till västra Orust med min 305 mm Dobson. Jag observerade objekt i Aquarius och lyckades kl 20.00 UT hitta NGC 7218 som syntes som en mycket diffus och svag ljusfläck nära en ruterformad grupp av stjärnor. Efter det letade jag även efter NGC 7171, NGC 7184 och NGC 7392 utan att lyckas se dem. Jag hittade positionerna med förhållandevis lätt stjärnhoppning men de syntes inte till. Det var en klar och fin kväll så transparensen var bra, men de här ljussvaga galaxerna ligger lågt. Kl 21.00 UT mulnade det delvis och jag åkte hem.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag var ute på västra Orust och observerade igår igen med min 305 mm Dobson. Obsarna pågick från 19.00 UT till 23.00 UT.

Kvällen inleddes med ett antal Messierobjektfavoriter varefter jag gick över till att leta Herschel 400-II objekt igen.

Perseus
NGC1207. En väldigt ljussvag galax, krävde indirekt seende. Synlig intermittent. 101 X förstoring.

Aquarius
NGC 7377. Ytterst svag och diffus galax. Formar triangel med två stjärnor. Krävde indirekt seende. 127 X förstoring.
NGC 7171. Syntes inte trots rätt position.

Sculptor
NGC 24. Syntes inte trots rätt position.

Pisces
NGC 198. En liten och väldigt ljussvag galax. 101 X förstoring.

Cetus
NGC 217. Liten och ljussvag galax. 101 X förstoring.
NGC 175. Syntes inte trots rätt position.

Där fick det räcka för kvällen, jag packade ihop och åkte hem.

Summa 241 Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Hej! Tycker du att du ser så mkt som du "förväntat" (?) dig med aperturökningen?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Katarina
Ja det får jag nog säga att jag gör. De här objekten som jag letar efter nu är sånt som jag tidigare inte har lyckats hitta med C8:an. NGC 217 och speciellt NGC 1207 ligger på anständig höjd och anses i Interstellarum vara objekt som kräver 12" vilket i det här fallet verkar stämma. Å andra sidan så undrar jag hur de har tänkt sig att man hittar NGC 198 med 8".

Det märks även skillnad på M-objekten. M57 såg väldigt vacker ut där den gled fram i 190 X ljusstark och fin, och M22 (delvis upplöst), och M16 och M17 med UHC/OIII-filter (finaste vyerna någonsin, speciellt M16 med OIII).

Men C8:an är smidigare med GoTo och bättre ergonomi så jag använder nog oftare den. Lyckades t o m rigga upp den när jag hade ryggskott. Det hade jag knappast fixat med Dobben...

/Torbjörn :)