Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag gjorde en gryningsraid till Orust under den senare delen av natten för att fortsätta mitt Herschel 400-II projekt innan Månen tar över totalt. Jag kom ut till obsplatsen ungefär 02.15 UT och satte upp min C8. Prognoserna stämde rätt dåligt så det var en hel del moln men jag hoppades på att kunna obsa mellan molnpartierna. Under obspasset mulnade det igen rätt rejält men jag avvaktade och det var tur för till sist klarnade det till stor del upp. Strax före 05 UT var jag däremot tvungen att avbryta och packa ihop pga att jag behövde åka och jobba.

Bootes
Jag försökte obsa NGC 5223, NGC 5248 och NGC 5529 utan att lyckas. Jag hittade positionerna men kunde inte se objekten. De här objekten hade jag tidigare försökt obsa från Rossö söder om Strömstad i början av maj utan att lyckas.
NGC 5602 En liten ljussvag galax. 85X.
NGC 5660 En relativt stor diffus galax norr om en triangel av stjärnor. 85X.
NGC 5687 Liten ljussvag avlång galax nära norr om en ljusstark stjärna. 169X.

Coma Berenices
NGC 4359 Kunde inte se galaxen. Har försökt förut från Rossö. Provade med 85X, 135X, 169X.

Canes Venatici
NGC 4217 Kunde inte se galaxen. Har försökt förut från Rossö. Provade med 85X, 135X, 169X.

Förutom de här objekten så passade jag på att obsa i väster medan det var igenmulet i öster. Tittade på M45, M44, M42/M43, M41, M46 med dess lilla planetariska nebulosa NGC 2438, M47, M50 och M48.

Summa 347 obsade Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by magnahrl »

Bra gjort Torbjörn och jag är full av beundran över ditt tålamod. Att avvakta och inte åka hem när det mulnar till fram på småtimmarna är sannerligen "tjurskalligt" gjort!! Fina observationer du ändå hinner med också :good:
Men hur i h-e orkar du direkt till jobbet efter en sådan obs natt?? Västkustens vardagshjälte :D

Hälsningar,
Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Magnus Tackar! Jag hade ju egentligen inget annat för mig fram till 05 UT än att obsa så jag stannade kvar och obsade lite improviserat i väster och sedan klarnade det upp. Hade det däremot varit en kväll och det hade mulnat på så hade jag nog lagt ner det och åkt hem.

Jag hade inte varit uppe hela natten, det är mycket jobbigare. Jag hade förberett och packat utrustningen på kvällen och sovit en halv natt innan jag drog ut så det kändes helt OK att dra och jobba efteråt men nu tänker jag lägga mig tidigt idag :D

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Ser man på, där fick du kramat ut det sista användbara av denna nymåneperioden ! :good:

Ragnar
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Jag har precis läst Torbjörns spännande artikel om Herchels svåra objekt ”H400-Till gränsen med ett 12” teleskop” i Telescopium. Mycket inspirerande läsning och jag hoppas att vi tillsammans kan fånga de sista 13 objekten i listan. När dessa objekt är observerade är listan komplett från svensk mark. Torbjörn jag hoppas att vi tillsammans kan fånga dessa vackra obskyra objekt, gärna tillsammans! Vi får hoppas att vädrets makter står oss bi vid maratondagarna/Beddingestrand i mars.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Kroppefjäll »

Onekligen imponerande Torbjörn!

Önskar man hade din ihärdighet!

Var ute 03.30 i morse för att separera dubblar i CRB och BOO men det var inga bra förhållanden alls så det blev inte mycket gjort under den dryga timmen utanför. Ganska knockad här ändå.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Mikael: Det hade varit riktigt kul att lyfta siffran 387 objekt från Sverige ett par snäpp. Jag tror t ex att det kan vara möjligt att hitta någon eller några av de öppna stjärnhoparna i Akterskeppet (NGC 2489, NGC 2567, NGC 2571) och Kompassen (NGC 2627) från Skåne. Härifrån har jag inte lyckats. Blir det tid för ett sådant stickspår på Maratonet är det läge för i alla fall ett snabbt försök tycker jag.
Jag skall passa på att bekanta mig med områdena innan dess, det underlättar om man känner igen starkare fältstjärnor i området och såna syns även härifrån.

@ Björn: Det har inte varit några vidare förhållanden på sista tiden men vi tar och hittar på något kul framöver när det klarnar upp och passar. Dalslands mörka himmel lockar! :good:

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag passade på att avsluta Julaftonskvällen (sent) med att ta med mig min C8 ut till Rossö söder om Strömstad och obsa lite. Det var rejält blåsigt men inte så att det var någon säkerhetsrisk. Däremot så märkte jag att det inte gick att använda speciellt hög förstoring på grund av skakningarna som blev för stora. Jag gjorde ett försök att obsa den planetariska nebulosan Abell 12 i Orion men fick ge upp detta av denna anledning.
Det var klart väder men inte några fantastiska förhållanden. Min SQM-L visade 20.87 och det är inte speciellt bra för att vara Rossö. Seeingen var riktigt dålig. Stjärnorna såg luddiga ut och det såg ut att gå en jetström över Jupiter.

Jag började obsa ungefär 00.30 UT och avslutade strax före 05 UT. Inledningsvis obsade jag ett antal favoriter: M42, M43, M65, M66, NGC 3628, M95, M96, M105 med kompisen NGC 3384, M51 och NGC 5195 och alltid lika fina NGC 4565.

Hydra
Jag försökte obsa NGC 3078 och NGC 3585 men det gick inte.

Crater
NGC 3636 En liten ljussvag galax som ligger nära en ljusstark stjärna.
NGC 3637 En liten ljussvag galax som ligger nära samma ljusstarka stjärna som NGC 3636, men närmare. Förvånad att jag kunde se den med 8". Interstellarum Deep Sky Atlas specar den som ett objekt för 12" teleskop.
NGC 3672 En ganska stor och avlång galax. Mycket diffus.
NGC 3732 En liten, rund och ljussvag galax. Nära en stjärna. Syns intermittent.
NGC 3887 En ganska stor och ytterst diffus galax. Svår.
NGC 3892 En liten ljussvag galax.
Jag försökte obsa NGC 3511, NGC 3513 och NGC 3693 men såg dem inte.

Corvus
Jag försökte se NGC 4024 men det gick inte.

Virgo
NGC 4224 Liten ljussvag galax.
NGC 5077 Liten ljussvag galax.

Serpens
NGC 5970 En relativt ljusstark galax.
Jag försökte se NGC 6070 men det gick inte.

Ungefär när jag började observera i Virgo blev månskäran besvärande, mycket mer än vad jag hade räknat med. Den befann sig ungefär i Libra. Jag satt en stund och letade runt i Virgo och Libra men månskenet gjorde att jag la ner obsandet och åkte hem, riktigt nöjd med morgonen. Det sista jag gjorde var att obsa lite i Serpens där månskenet inte störde lika mycket.

Summa 356 Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag åkte ut en snabb sväng till Rossö idag på morgonen för att obsa lite vid soluppgången med min C8. Förhållandena var blåsiga men klara och fina. Min SQM-L visade på 21.3 kl 04 UT så det verkade lovande. Klart bättre än i förrgår då den visade 20.87 på samma plats!

Crater
Jag började med att göra nya försök att se NGC 3511, NGC 3513 och NGC 3693 utan att lyckas hitta någon av dem.

Corvus
NGC 4024 Extremt svag galax. Bara synlig intermittent med indirekt seende. 135X.

Virgo
NGC 5426 Extremt svag och diffus galax. Bifångst NGC 5427. 85X.
NGC 5507 Liten ljussvag galax. Synlig med indirekt seende.135X.
Försökte även obsa NGC 5068, NGC 5084, NGC 5134 och NGC 5506 utan att lyckas. Virgo låg inte helt optimalt till.

Libra
NGC 5728 Extremt ljussvag galax. Intermittent synlig med indirekt seende. 135X.
NGC 5812 Relativt ljusstark rund liten galax. Synlig med direkt seende. 135X.
Försökte även obsa NGC5595, NGC 5597, NGC5605, NGC 5791, NGC 5861, NGC 5878 och NGC 5756 utan att lyckas. Det är lite tidigt på säsongen för att obsa Libra egentligen.

Serpens
Gjorde ett nytt försök att se NGC 6070 men det gick inte.

Ophiuchus var nu på väg upp på morgonhimlen, gryningen började synas och jag tog en liten titt på M10, M12 och M14. Efter det skickade jag C8:an mot Jupiter och satt och studerade planeten en stund. Seeingen var inget vidare men jag kunde se att antingen hade norra ekvatoriella bältet blivit väldigt brett eller så hade ett annat bälte vuxit till sig och låg väldigt nära NEB. Det såg nästan ut som det senare alternativet.

Det tunna månskäran steg nu upp över trädtopparna så jag tog fram 15x70 kikaren och studerade Månen en stund, med armbågarna stöttade mot biltaket. Det askgråa ljuset gjorde att hela Månen var synlig som en grå skiva med en smal belyst rand. Det såg riktigt häftigt ut!

Jag packade ihop utrustningen och åkte in till Strömstad nöjd med morgonen. Under obspasset hade jag även hunnit med att obsa M68 som såg ut som en ljussvag dimboll på låg höjd. Det var för övrigt från den här platsen som jag såg M68 för första gången en juldagsmorgon för några år sedan.

Summa 361 Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Det låter som en härlig start på dagen !

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll och i natt fick jag äntligen sätta upp mitt 305 mm Dobsonteleskop under Rossös mörka himmel. Kvällen var mulen och molnen sprack inte upp förrän fram på kvällen så jag var inte på plats förrän ca 22 UT och satte upp teleskopet.

Jag tänkte ägna kvällen åt att leta efter objekt som hade gäckat mig sedan säsongen startade i augusti. Min SQM-L visade på ett värde på 21.31 och stjärnhimlen såg härlig ut!

Eridanus
NGC 1618 En liten avlång ytterst ljussvag galax. Första gången jag lyckas se den! Det gäller att få bort den ganska nära belägna ljusstarka stjärnan ur synfältet. 127X.

Lynx
NGC 2541 Ytterst ljussvag galax. 127X.

Canis Major
Jag försökte hitta NGC 2283 men det gick inte. Jag såg området bra och hittade positionen men nix...

Leo
NGC 3507 Galaxen ser ut som en diffus dimma nära/runt en stjärna 101X.

Canes Venatici
NGC 4217 Avlång diffus galax nära en stjärna. Svår. 101X.

Coma Berenices
NGC 4359 Extremt ljussvag galax. Först fick jag leta upp NGC 4414 för att komma vidare eftersom NGC 4359 inte ens är med i Interstellarum Deep Sky Atlas. Men med hjälp av Alvin Hueys "Observing the Herschel 400 Objects Part II" gicks det bra. Hade jag inte hittat exakt position hade det aldrig lyckats. 101X.

Ursa Major
Jag satt en lång stund och studerade M101 med och utan UHC-filter utan att lyckas se nebulosorna NGC 5447 och NGC 5462. Det får bli en annan gång...jag bestämde mig för att lägga av för kvällen, klockan var 02.30 UT så jag packade ihop och åkte hem.

En mycket lyckad och trevlig kväll. Fem Herschel 400-II objekt som jag hade letat efter länge. Totalt har jag nu sett 366 av dem.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det blev en morgonutflykt till västra Orust igår på morgonen, frestelsen gick inte att motstå :D
Jag var framme vid 03 tiden UT och satte upp min 305 mm Dobson för att obsa runt i Crater, Bootes och Virgo. Min SQM-L visade 21.12 och det var en fin morgon.

Crater
Jag försökte hitta NGC 3511, NGC 3513 och NGC 3693 men lyckades inte med någon av de galaxerna. NGC 3511 och NGC 3513 ligger på -23 grader och NGC 3693 är väldigt ljussvag och inte ens med i Interstellarum Deep Sky Atlas.

Bootes
NGC 5548 En liten, rund och extremt ljussvag galax. 101X
NGC 5523 En avlång extremt ljussvag galax nära en rad av tre stjärnor. 101X.
NGC 5529. Den såg intressant ut: En lång, ljussvag och väldigt smal galax. Ett objekt som kräver 12" teleskop enligt Interstellarum Deep Sky Atlas. 101X.
Faktum är att jag letade efter alla de här tre galaxerna för en månad sedan med min C8 utan att hitta dem.

Virgo
Jag letade efter NGC 5068, NGC 5084, NGC 5134 utan att hitta dem. De ligger på -21 grader så det är rätt långt söderut i Virgo...
NGC 5506 En svag diffus avlång galax. Såg den tillsammans med NGC 5507 som ligger nära intill. 127X.

Summa 370 Herschel 400-II objekt. Det märks att det börjar blir svårare att hitta fler objekt nu.

/Torbjörn :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Hans Bengtsson »

Fantastisk energi och beslutsamhet! Imponerande. När du observerat Herschel-objekten klart så vill vi från variabelsektionens sida gärna skriva ett långtidskontrakt med dig .. ingen lön i vanlig mening men du skulle bli medförfattare när vi publicerar resultatartiklarna ... det är också en form av lön ...

Jag tycker mig notera, sådär mellan raderna, att du blivit mer och mer hemmastadd när det gäller stjärnhoppning, jag tänker på skillnaden mellan goto och manuellt uppsökande. Vore roligt att höra lite mer om hur du upplevt detta.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Tackar :)

Jag har egentligen först börjat stjärnhoppa sedan jag skaffade det här 12" Dobsonteleskopet och det gjorde jag i samband med att jag observerade den första Herschel 400-listan.
Det gäller framför allt att man har en bra sökare eller kombination av sökare. Finns många olika uppfattningar om vad som är bäst men personligen gillar jag att grovrikta mot t ex en stjärna med rödpunktsökare och sedan gå över till min vinklade 8x50 RACI-sökare och jobba vidare. Andra föredrar en rejäl optisk "upp och ner sökare" men jag föredrar vinklad RACI eftersom den ger ungefär samma vy som en vanlig kikare. En smaksak. Däremot tycker jag RACI är dålig att grovrikta med.

Den största skillnaden mellan GoTo och stjärhoppning tycker jag är att med GoTo tittar man på objekten medan med stjärnhoppning söker man upp dem. En helt annan upplevelse. Det är bra precision i GoTo system men på sätt och vis är det minst lika hög precision i stjärnhoppning eftersom man då har exakt koll på var man befinner sig, med GoTo blir det en viss tolerans, speciellt med instrument med lång brännvidd som t ex min C8. 2032 mm.

Med GoTo hamnar man vid objektet och om det är ett helt uppenbart objekt som t ex M81 eller M92 så är det inget problem men om man letar efter ett extremt ljussvagt objekt så måste man kanske börja identifiera stjärnmönster i synfältet för att leta upp exakt position och sedan börja gå upp i förstoring.

GoTo tycker jag är guld värt i ljusförorenade miljöer och hemma i Stenungsund föredrar jag att använda min C8 som har GoTo eftersom stjärnhimlen här ser betydligt torftigare ut än på en mörk plats. Man ser inte så många stjärnor helt enkelt.
När jag är ute på en mörk obsplats är det däremot roligt att stjärnhoppa med Dobsonteleskopet när man mycket lättare kan orientera sig, och dessutom är Dobben större och ger ljusstarkare bild :D

Slutligen så tycker jag att GoTo är bra om man är nere i "soppan" nära horisonten där det rent allmänt är svårt att orientera sig. Eller i alla fall ett teleskop på tre ben, Dobbar är obekväma till det. Den här senaste morgonen fick jag ligga och krypa på den snöiga marken. Det var kallt...

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Torbjörn wrote:...Det var kallt...

/Torbjörn
Om du tyckte att det var lite kyligt så får jag vibbar av Sibirisk vargavinter. Brrr ! :D
Ragnar