Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

I fredags var det klart och fint så Ragge och jag åkte till Dalsland söder om Dals Ed för att observera och fotografera. Den här gången tog jag med mig både mitt 200 mm SCT, C8:an, och min 305 mm Dobson. Jag skulle ha dem för lite olika syften.

Det var mörkt när jag kom fram och Ragge var redan på plats så jag satte upp teleskopen direkt och började obsa strax efter kl 19 UT.

Okularet jag använde är ett 24 mm Baader Hyperion om jag inte skrivit något annat. Det ger 63X på min Dobson och 84X på C8:an.

Under kvällen misslyckades jag även med att se rätt många objekt men jag nämner dem bara om de låg någorlunda optimalt till. ”Vårobjekten” ligger egentligen inte speciellt bra till vid denna årstid och då känns det inte så intressant att nämna dem men det var i princip alla resterande Herschel 400-II objekt i respektive stjärnbild.

Cassiopeia, 305 mm Dobson
NGC 7635 Bubbelnebulosan. Väldigt roligt att äntligen lyckas se denna gäckande nebulosa som jag letat efter många gånger. Det var nog Dalslands mörkahimmel som krävdes. Någon bubbla såg jag inte men jag såg diffus men tydlig nebulositet framförallt runt ”centralstjärnan”. Jag använde 63 X förstoring och UHC filter.

Camelopardalis, C8
NGC 2347. Liten ljusssvag galax. Ligger i sidan av en triangel av stjärnor.
NGC 2366. Ytterst diffus galax. Bara ljusstarkaste delen synlig.

Ursa Major, C8
NGC 2639. Avlång relativt ljusstark galax. Bildar triangel med två stjärnor.
NGC 2756. Ljussvag galax. Synlig intermittent.
NGC 2880. Liten ljussvag galax nära en stjärna.
NGC 3065. Liten ljussvag galax. Bifångst NGC 3066.

Cetus, 305 mm Dobson
NGC 428. Extremt ljussvag och diffus galax. Synlig intermittent vid försiktig skakning av tuben.
Jag försökte även se NGC 991 och NGC 1090 i Cetus utan att lyckas.

Ursa Major, C8
NGC 3583. Ganska ljussvag men uppenbar galax.
NGC 3359. Ganska stor men diffus galax.
NGC 3516. Liten men relativt ljusstark galax.
NGC 3642. Liten ljussvag galax
NGC 3683. Extremt ljussvag galax, bara synlig intermittent.
NGC 3668. Extremt svag galax, bara synlig intermittent.
NGC 3756. Ganska stor, diffus och ljussvag galax.
NGC 4047. Svag och diffus galax, bara synlig intermittent.
NGC 4096. Svag och diffus men stor avlång galax, bara synlig intermittent.

Eridanus, 305 mm Dobson
Jag försökte se NGC 1114, NGC 1187, NGC 1325 och NGC 1618 utan att lyckas se något av dem.

Ursa Major, C8
NGC 4100. Ganska stor, diffus och ljussvag galax.
NGC 4144. Avlång mycket diffus och ljussvag galax.
NGC 4147. Avlång ljussvag galax nära en rad av tre stjärnor.
NGC 4271. Extremt ljussvag galax, bara synlig intermittent.
NGC 4290. Mycket ljussvag galax, bara synlig intermittent.
NGC 4605. Ganska stor och relativt ljusstark avlång galax.
NGC 5204. Ganska stor men ljussvag och diffus galax.
NGC 5308. Avlång ljussvag liten galax.
NGC 5430. Extremt ljussvag och diffus galax.
NGC 5443. Väldigt ljussvag avlång galax.
NGC 5448. Extremt diffus galax.
NGC 5485. Ljussvag galax.
NGC 5585. Väldigt ljussvag och diffus galax, bara synlig intermittent.
NGC 4013. Avlång ljussvag galax.

Lepus, C8
Jag försökte se NGC 2139 utan att lyckas.

Monoceros, C8
Jag försökte hitta NGC 2170 och NGC 2182 utan att vara säker på vad som var vad. Jag såg nebulositet men utan att vad vara säker på vad det var. Behöver ta med bättre kartor nästa gång…

Canis Major, C8
Jag försökte se NGC 2283 utan att lyckas.
NGC 2359. Thors hjälm. Ett tydligt bågformat nebulöst objekt. Jag använde ett UHC filter som förbättrade synligheten enormt. Ett kul objekt som jag tänker återvända till!
NGC 2374. En tydlig öppen stjärnhop.
NGC 2367. Liten koncentrerad öppen stjärnhop.

Puppis, C8
NGC 2396. En öppen stjärnhop.
NGC 2414. En liten öppen stjärnhop.
Jag försökte se NGC 2525 utan att lyckas.

Lynx, C8
NGC 2415. Mycket liten och ljussvag galax nära en stjärna.
NGC 2493. Extremt liten och ljussvag galax.

Leo Minor, C8
NGC 3430. Ytterst diffus och ljussvag galax, nära en triangel av stjärnor.
NGC 3158. Ytterst ljussvag liten rund galax. Bildar en linje med två stjärnor.
NGC 3524. Extremt ljussvag avlång galax. Endast synlig ibland men återkommer hela tiden på samma position.

Leo, C8
NGC 3067. Avlång ljussvag galax.
NGC 3162. Diffus ljussvag galax.
NGC 3177. Liten ljussvag galax.
NGC 3301. Avlång ljussvag galax.
NGC 3705. Diffus och ljussvag galax.

Canes Venatici, C8
NGC 4138. Liten men relativt ljusstark galax.
NGC 4220. Liten avlång ljussvag galax.
NGC 4369. Liten ljussvag galax.
NGC 4914. Liten ljussvag rund galax.
NGC 4956. Liten väldigt ljussvag galax.
NGC 5371. Stor, ljussvag och diffus galax.

Där var klockan 03.25 UT (05.25 lokal tid) och vi avslutade obsandet och plockade ihop utrustningen. Innan vi åkte hem såg vi Jupiter stiga upp över horisonten och på hemvägen såg jag även en ytterst tunn månskära stiga upp i öster.

En fantastiskt lyckad och rolig natt med 52 nya Herschel 400-II objekt.

Total summa 293 st Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Håkan N »

Skapligt jobbat.
Ett rejält pass måste jag säga !
Ni verkar ha rätt hyffsat ändå där nere.
Här var det klart dagtid i 3 dagar men slöjmoln förstörde i princip allt. Så vädersajterna fick rätt.
Skulle till Joels sommarstuga ikväll, men det är inställt.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Bengt »

Fin fångst!

Ska erkänna eftersom jag inte har din diciplin planera vad jag ska titta på så händer det man hämtar lite objekt tips från dina obsrapporter! Med skiftande lycka ska jag erkänna se dem . Måste nog ta mig ut till bättre natthimmel för att lyckas bättre .

Måste vara kul ha en likasinnad intresserad kollega med sig ut .

Bengt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Vilken rapport! Vilket pass!! Låter hur kul som helst, även om jag inte känner till objekten alls! Herschel 400 är den kategorin i the Astronomical League där man kan få diplom och pin utan att vara medlem. Dessvärre måste man ha sett ALLA 400 st. 57 st på en kväll, det är 14 % av allihopa. Du måste vara den i Sverige som drar mest nytta av goto-funktionaliteten. Toppen att du lägger ut rapporten så alla kan läsa. Jag undrar givetvis kring det praktiska; var ni på en avlägsen plats, eller i någons trädgård? Hur höll ni er varma? 10 termosar?? Hur var det med strömkällorna, de räckte? Råkar du komma emot stativet ibland så det rubbas och du måste göra om alignmentproceduren? Kan du vad stjärnorna heter (Markab osv, synscans icke-bayerska beteckningar) eller har du en lista? Låter verkligen kul att du hade med bägge teleskopen. Har du gjort ett "värre" obs-pass???!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Ingen dålig fångst med så många objekt, bara att gratulera ! Att det fanns så mycket i Ursa Major...
Thors Hjälm skall jag testa att fota vid något tillfälle, det är kul med lite mer exotiska objekt även om bildkvaliten inte blir helt 100 %.
/Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Katarina H wrote:...Jag undrar givetvis kring det praktiska; var ni på en avlägsen plats, eller i någons trädgård? Hur höll ni er varma? 10 termosar?? Hur var det med strömkällorna, de räckte? ...Katarina
Jag skall inte kapa Torbjörns tråd, men fyller bara i lite här. Jag hade rekat och noterat platsen för ett år sedan, pratade då med lantbrukaren som äger marken. Så det var bara att ringa innan och be att få komma. Han kom och kollade lite på kvällen och var väldigt intresserad, skall maila honom bilden när den blir klar.
Själv har jag massor med kläder plus värmepåsar i beredskap. Dubbla batterier (som kan bytas "i farten") och extra batterier till kamerorna (i nödfall kan jag ladda samtliga från bilen, men då kanske helst med motorn på).
Kan nämna att Torbjörn saknar alla mänskliga svagheter som kan påverka obsandet negativt - fryser aldrig, tröttnar aldrig, inga överdrivna behov av mat eller dryck etc. :D
/Ragnar
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Värmepåsar vad är det? Får kolla upp. Ang Torbjörn: jag tror dig!!! Sannerligen.... /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Katarina H wrote:Värmepåsar vad är det? Får kolla upp. Ang Torbjörn: jag tror dig!!! Sannerligen.... /Katarina
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000030705/" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns i olika storlekar, värmer gott i över 8 timmar.
/R
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Kul att du fick ordning på NGC 7635 Bubbelnebulosan!

Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Håkan N: Ja det var ett gediget obspass. Alla vädertjänsterna spådde fint väder men som svensk är man ju rätt paranoid vad gäller prognoserna. Den här gången slog det in nästan till 100 % men före gryningen vad det faktiskt bandformade slöjmoln på en del av himlen. Tur att de inte dök upp tidigare.

@ Bengt: Tackar. Ja det var fint fiske den natten. Det är kul att obsa ihop ibland även om man grejar med olika saker, man kan tjöta lite mellan varven, fika lite och diskutera vad man pysslar med. Kolla in vissa objekt ihop osv, kanske obsa visuellt det som samtidigt fotograferas.

@Katarina: Tack för det! Det var ett fantastiskt roligt pass men det var inte Herschel 400 som jag obsade utan Herschel 400-II listan, nästa lista med ytterligare 400 objekt, lite svårare. Det sägs ibland att man behöver 10” teleskop till den så jag fick idén att undersöka hur många man kan håva hem med 8” från Bohuslän. Hittills 285 med C8:an och ytterligare 8 med 12” Dob så det skall bli intressant att se hur det slutar.
Man hittar inte alla Herschel 400 från Sverige, jag har hittat 382 och sedan var det kört. Några fler går från Skåne men alla…nix.
Ragge har svarat på några av frågorna om platsen vi var på, ett bra ställe i närheten av en gård. Det är guld värt att rekognosera i förväg. Himlen i allmänhet var jättefin, jag mätte upp ett värde på 20,93 med min SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) och Bubbelnebulosan visade sig, har aldrig lyckats se den förut. I söder var horisonten si så där, där ligger Uddevalla-Trollhättan-Vänersborg och det syntes ljusföroreningar där.
Varm? Jag hade på mig långkallingar, träningsbyxor, thermobyxor, fleecefoder, Tensonjacka och mössa så jag var rätt ordentligt påpälsad. Hade även med en termos kaffe och smörgåsar, men som Ragge nämnde :D så fryser jag sällan om jag är vettigt klädd. Däremot så undviker jag att klä på mig allt innan jag har riggat upp utrustningen. Blir svårare att röra sig och kan bli för varmt.
Min strömkälla var mitt båtbatteri på 75 Ah så det räcker hela natten.
Jag slog inte till stativet den här gången men det har hänt andra gånger…då säger man några väl valda ord och om alignment har gått åt skogen får man göra om det.
Jag kan inte så där supermånga stjärnor till namnet utan brukar aligna på gamla favoriter. Vid något tillfälle den här natten alignade jag på Dubhe i Ursa Major och Sirius i Canis Major. Funkade fint.
Jo det var ett jättekul pass, jag brukar nöja mig med ett teleskop men den här gången behövde jag båda. C8:an för det stora gänget objekt och Dobben för mer specifika objekt som t ex Bubbelbebulosan.
Värre obspass? Vet inte riktigt… Jag obsade 84 st Herschel 400-objekt på Rossö en helt fantastisk natt en gång men de var lite lättare. Hittade nästan alla. Den här gången letade jag efter 103 objekt och hittade ungefär hälften så det var nog som ett Messiermaraton men med betydligt svårare objekt. När jag kollade in M106 vid ett tillfälle tänkte jag Wow!

@ Ragge. Ja det var en riktig höjdare det här. Det kryllar av galaxer i Ursa Major. Bara på den här listan finns 38 objekt och jag hittade 28 st trots att Ursa Major stod mindre bra till på himlen. Gick bättre än jag trodde.
Testa Thors hjälm, den verkar häftig. En del av det roliga med sådana bilder är ju att de är tagna härifrån med noggranna förberedelser, trotsande förhållandena.
Tack för smickret om mina vildmarksegenskaper förresten, det sitter kanske fortfarande i efter 15 månader på Jämtlands Fältjägarregemente :D

@ Mikael: Ja det var verkligen roligt att se Bubbelnebulosan, jag hade nästan börjat misströsta men Dalsland mörka himmel (SQM-L 20,93) var nog det som behövdes. Det var nog tillsammans med Thors hjälm de roligaste objekten jag såg under kvällen, förutom en titt på M42 med 12” Dobson förstås! Det är en härlig känsla att kunna ägna en natt åt sånt här utan att behöva tänka på att gå upp någon speciell tid på morgonen.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Tack för förtydligandet ang Herschel 400 vs Herschel 400-II, nu vet jag bättre. Men då har du väldigt lite kvar från att H400 blir komplett då. Herregud... :) :good: /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll var det läge för nya observationer, det såg lite osäkert ut först men när jag kom ut till västra Orust med min 305 mm Dobson hade det klarnat upp nästan fullständigt. Ragge var redan på plats och jag riggade upp teleskopet direkt. Det såg ut att vara fin transparens vilket snart skulle visa sig stämma. Min tanke denna kväll var att leta ordentligt efter objekt som jag inte lyckats hitta tidigare.

Aquarius
NGC 7171. För första gången såg jag denna gäckande galax som jag letat efter många gånger. Det är en extremt ljussvag galax som ligger i förlängningen av en rad av tre stjärnor. Den dök upp och försvann men återkom på samma plats. Obestämbar form. Ett mycket svårt objekt. 127X.

Jag försökte hitta NGC 7184 utan att lyckas trots att jag hittade positionen. Försökte med 63X, 101X och 127X förstoring.

NGC 7392. En svag galax, avlång, ganska väl synlig med 127X förstoring, indirekt seende och teleskoprörelse.

Cetus
NGC 175. Extremt svag galax. Bildar triangel med två stjärnor. Bäst med 190X. Syns bara av och till då den glimmar till svagt. Återkommer upprepade gånger på samma ställe. Svår.

Jag försökte hitta NGC 991 utan att lyckas trots att jag hittade positionen.

NGC 1090. Syntes som en diffus liten galax men relativt tydlig. Det gick att "hålla" galaxen med indirekt seende utan att tappa den.

Eridanus
Jag försökte hitta NGC 1114, NGC 1187, NGC 1325 och NGC 1618 utan att lyckas trots att jag hittade positionerna.

Andra kul obsar under kvällen:
NGC 253 med 15x70 kikare. Lätt att hitta positionen söder om Deneb Kaitos. NGC 253 syntes som en svag spöklik strimma ljus som skymtade när jag rörde kikaren fram och tillbaka.

M27 med 15x70 kikare. Syntes som en rund ljusstark dimboll. Lätt att hitta och lätt att se till skillnad från objekten ovan!

M42 med 305 mm Dobson. Fantastiskt vacker!

M31, M32 och M110 med 15x70 kikare. Man ser verkligen M31s utbredning.

Summa: 297 st Herschel 400-II objekt. En verkligt fin kväll under stjärnhimlen.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Grattis till dina obsar Torbjörn! Kul du kollade M27 med 15x70. Och M110.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Fin observationsrapport som vanligt. Här i Västerås var det molnigt och det kom snöblandat regn. Av de Herschel 400-II objekt som du misslyckades med har jag sett NGC991 (med 45cm för 20 år sedan) och NGC1618 (med 25cm i oktober ifjol) från Virsbo så ge inte upp!

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Katarina Tackar! Glömde skriva att jag även obsade M78 i Orion och M33 Triangelgalaxen med 15x70 kikaren. Speciellt M33 var väldigt fin, en kikarfavorit.

@ Timo Tack! Vädret är ingen höjdare den närmaste tiden. Väldigt intressant att höra att du sett NGC 991 och NGC 1618. Speciellt NGC 1618 är ju då kanske möjlig med mitt 30 cm teleskop. Den försvåras antagligen av den ljusstarka stjärnan alldeles intill. Vid det laget var jag ärligt talat rätt trött.

Att leta efter den här typen av objekt är ofta två steg framåt och ett tillbaka, och väldigt kul. Man får ofta återvända till objektet gång på gång för att bekanta sig med platsen, kanske fixa en bättre detaljkarta, och det ligger verkligen på gränsen för vad som är möjligt. Jag kanske kan testa från Rossö vid tillfälle, där är det ännu mörkare i söder.

/Torbjörn :)

Return to “Observationer”