Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Alternativt att det var NGC3511. Även där finns en lämplig, lika stor triangel av stjärnor som passar in!
ngc3511.gif
ngc3511.gif (5.3 KiB) Viewed 7377 times
/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Diskussioner på hög och lärd nivå :D Eller möjligen låg nivå eftersom de där galaxerna kommer upp mindre än 7 grader över horisonten i Lysvik!

Det är lite svårt att rekonstruera sånt här i efterhand ur minnet...det kräver nog ett nytt nattligt besök i Crater. Det var ett 25 mm Plösslokular som satt i C8:an så förstoringen bör ha varit 81 X och Plösslar har ju synfält på ca 52 grader.

Det är inte första gången som jag har fått återkomma många gånger. Flera av objekten i Aquarius, Cetus och Eridanus var jättestruliga att få syn på, kändes nästan hopplöst, men till sist lyckades jag med alla utom två. Men nu vet jag ju att i alla fall ett av de här två objekten är möjligt att se, och Crater går bra att obsa ända fram till maj.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Då var det riktiga synfältet drygt 38 bågminuter. Förmodligen var det NGC3511 jag såg nu för den syntes avlång ENE-WSW när jag obsade den med 10tum från W.A. den 2 februari ifjol. Såg NGC3511 och NGC3513 samtidigt då. Jag noterade NGC3511 som ljusare mot centrum och hade en stellär kärna i motsats till NGC3513 som var jämnljus. Den här galaxen uppfattade jag som jämnljus (jämnsvag). Hur som helst syns en av dem från Sverige, förmodligen båda. Visste inte var den andra galaxen låg i synfältet. :)

/Timo K
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by hbar »

Vi får hoppas på klart väder till sektionsträffen. Då kommer den i alla fall upp till 11.5 grader vid midnatt o fri sikt i söder är garanterad (om inga moln är i vägen).

Torbjörn, tänkte du ta med din 12 dob då? Det är fortfarande rätt troligt att jag får klar min 12"f4 (hela överdelen är klar, håller på med cellen nu) till dess annars får du hålla tillgodo med Johans 10"are.

Vore trevligt om du kan visa upp din rese dob också, inte utan att man är lite sugen efter La Palma turen med 4" refraktorn.

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Håkan: Ja om det blir klart väder så kanske det blir tillfälle att sticka emellan med några Herschelobjekt :)

Jag tar nog inte med mig 12" Dobben, tänkte använda C8:an till Maratonet, men jag tar gärna med resedobben så vi kan ta en titt på den. Får se om rockerboxen är klar tills dess. Men tuben är klar i alla fall.

Skall bli intressant att diskutera Kanarieöarna.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag fick observerat ytterligare några Herschel 400-II objekt i natt i Beddingestrand inte långt från Smygehuk och det var riktigt roligt.

Vattenormen
NGC 3078 Kl 21.00 UT. En ytterst ljussvag liten galax. 85X.

Bägaren
NGC 3511 Kl 21.10 UT. En extremt ljussvag och diffus men tydligt avlånga galax. Synlig intermittent med indirekt seende. 85X. Den närbelägna NGC 3513 lyckades jag däremot inte se något spår av.

Vattenormen
NGC 3585 Kl 21.15. En liten galax, synlig med direkt seende. 85X.

Vågen
NGC 5595 Kl 00.20 UT. Väldigt ljussvag galax. Ligger mellan ett par av stjärnor och en ensam stjärna. 85X.
NGC 5597 kl. 00.20 UT. Extremt ljussvag galax. Den syntes bara korta stunder ibland med indirekt seende men dök upp på samma plats hela tiden. 85X.

Det gjorde skillnad att komma några grader längre söderut. Summa 386 Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

För att hålla den här tråden komplett så tänkte jag nämna de observationer av Herschel 400-II objekt som jag gjorde från Teide på Teneriffa den 21-26 maj i år. De finns även närmare beskrivna i min tråd "Rapport från Teneriffa".

Det är objekt som krävde en sydligare observationsplats, jag har inte lyckats se dem från Sverige. Instrumentet var en 200 mm f/5 resedobson.


Bägaren
NGC 3513 Äntligen! En extremt ljussvag liten galax som syns tillsammans med den något mer lättobsade NGC 3511. NGC 3511 har jag sett från Skåne. 83X.
NGC 3693 En extremt ljussvag liten galax i Bägaren. Utan en detaljerad stjärnkarta hade jag aldrig hittat den. Den syntes bara svagt korta stunder och gick inte att "hålla" med indirekt seende men den dök upp på samma ställe om och om igen. NGC 3693 är inte med i Interstellarum stjärnatlas men jag hade skrivit ut en sida ur ett kompendium om Herschel 400-II objekten. Jag fick prova med 42X, 83X och slutligen 125X förstoring innan jag lyckades se den. Den ligger verkligen på gränsen med ett 200 mm teleskop.

Vattenormen
NGC 4105 Liten ljussvag galax.Såg den tillsammans med bifångsten NGC 4106 som var ännu mindre och svagare men de gick att separera tydligt. 83X.
NGC 5061 Liten galax. Ljussvag. Ligger nära en stjärna. 42X.
NGC 5078 Liten ljussvag galax. Bifångst NGC 5101 som också är en ljussvag galax. 42X.

Jungfrun
NGC 5068 Ganska stor diffus galax som jag inte lyckats med från Sverige. Här var den inte så svår. 42X.

Vattumannen
NGC 7184 Väldigt ljussvag avlång galax men den var helt klart där på rätt ställe, inga tvivel om den saken. 42X.

Bildhuggaren
NGC 7507 En liten ljussvag galax. 83X.


Summa 394 st observerade Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det blev en observation av ett nytt Herschel 400-II objekt i torsdags kväll :D

Ragge och jag hade åkt till Mellerudtrakten för att observera och jag inledde kvällen med att ta en titt på M101 i Ursa Major med min 12" Dobson. M101 såg verkligen fin ut i 63X förstoring men den blev betydligt tydligare i 102X förstoring.

Jag såg först NGC 5447 som jag tidigare hade sett en gång på Värmland StarParty 2017. Jag tyckte att den var tydligare den här gången, lättare att upptäcka. NGC 5447 är en nebulosa i en av M101s spiralarmar.

Därefter tittade jag efter en annan nebulosa tvärs över M101: NGC 5462. Den letade jag efter förgäves på VSP 2017, lyckades inte se den då trots att jag försökte en bra stund.

Den här gången gick det bättre och jag såg den! Den var svagare och svårare än NGC 5447 men det var ingen tvekan om saken: Där var NGC 5462. Den bildade ett tydligt mönster med tydliga stjärnor i närheten och det var ingen tvekan om saken.

När jag mätte mörkret med min SQM-L visade den till min förvåning ett värde på 21,65 vilket är riktigt bra! det bästa jag uppmätt i Sverige. Jag undrar om inte fina aprilnätter kan ge de bästa SQM-L värdena...

Då har jag sett 395 st Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

För att hålla tråden uppdaterad så såg jag ytterligare ett H 400-II objekt från Teneriffa i juli nu i sommar. 2018-07-14, kl 02.15 UT närmare bestämt.

Sculptor
NGC 24 Avlång, liten och ytterst ljussvag galax. 83X

Så nu har jag sett 396 stycken av dem. Då återstår NGC 1325 i Eridanus, NGC 2283 i Canis Major, NGC 2253 i Camelopardalis och NGC 1990 i Orion.

NGC 1325 och NGC 2283 har jag försökt se med 12" från Sverige utan att lyckas. Har även försökt se NGC 1325 med 8" från Teneriffa nu i juli men den stod illa till på morgonen så det gick inte. Det blir nog till att försöka antingen med ett bautateleskop från Sverige eller någonstans söderut vid lämpligt tillfälle.

NGC 2253 och NGC 1990 är omtvistade ifall de existerar så jag skall nog inrikta mig på att dokumentera/fotografera vad som finns att se där.

Det tickar på!

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det blev en observationstur till Orust igår kväll med C8 och systemkamera, och jag tog bland annat en titt efter det omdiskuterade och ifrågasatta Herschel 400-II objektet NGC 2253.

Jag kunde inte hitta någon distinkt öppen stjärnhop på positionen. Jag jämförde positionen i synfältet med hur Capella, Dubhe och Mirfak hamnade i synfältet när jag körde fram och tillbaka med GoTo systemet.

För att dokumentera saken så fotograferade jag positionen:
DSC00918.JPG
Det finns några små grupper av stjärnor i bilden men det är nog omöjligt att säga om det var någon av dessa som William Herschel syftade på.
Så...jag får väl säga "undersökt och fotat området utan att hitta något definitivt".

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Torbjörn, NGC2253 är ett s.k. "non-existent" objekt vilket betyder att det inte kunde återfinnas på Palomar Observatory Sky Survey utifrån William Herschels originalkoordinater. Han beskrev objektet med "A vF patch of eS stars" (en mycket ljussvag fläck med extremt små (=ljussvaga) stjärnor).

Den troligaste förklaringen är att Herschel gjorde ett 30' deklinationsfel och då hamnar man på en stjärngruppering som troligen är hans objekt. Det ligger vid RA=06h42m31s, DE=+66º24' (2000.0). Här ser man en 4' lång NE-SW sträng av ett dussin mag 13-14 stjärnor. En del källor identifierar NGC2253 med galaxen CGCG 308-037 eller UGC3511 men eftersom Herschel såg stjärnor i sitt objekt är hans objekt nog inte någon av galaxerna.

För att göra identifieringen än mer förvirrande så sa VARFs ODK-teleskops handkontroll att NGC2253 ligger vid 6h41.1m, +65°02. Här ser man en ca 15' grupp av stjärnor från mag 7.4 som är ganska iögonfallande.

Jag tycker att om du ser stjärngruppen vid 06h42m31s, +66º24' så kan du med gott samvete bocka av NGC2253.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Hans Bengtsson »

Jag gjorde ett snabbt försök att leka privatdeckare, med original-NGC och DSS-bilder som enda utgångspunkt, och kom då fram till att UGC 3511 är huvudmisstänkt. Men, men, det hade känts mera övertygande om skillnaden i deklination hade varit mera exakt en hel grad ... och om RA hade stämt snäppet bättre ... så jag kan bara instämma i att det tycks vara snudd på omöjligt att veta vilket objekt som Herschel den äldre avsåg. Några svaga stjärnhopsliknande figurer kunde jag knappast se vid Herschels position när jag kollade bilderna.

Ett annat litet mysterium är varför detta objekt ingår i Herschel-400-serierna. Har inte alla ingående objekt kontrollerats åtminstone i litteraturen innan de hamnade där? Det har ju aldrig varit någon hemlighet att NGC 2253 är ett objekt som inte låter sig identifieras på något säkert sätt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Timo: Den grupp av stjärnor som du nämner är med på mitt foto. Uppenbarligen är Synscan av samma uppfattning som du :D Man ser den avlånga gruppen av ljussvaga stjärnor en liten bit till vänster om bildens centrum. I höjdled ligger den exakt i mitten. Då återstår bara en visuell titt på den så är NGC 2253 ”observerad”. Ett skumt objekt...men sådana finns det fler av i Herschelkatalogen...

@ Hans: Ja det här är ganska rörigt...och det känns som om det gick lite väl fort när man la med NGC 2253 i H 400-II listan. Det hade varit lämligare att ta med något annat objekt från början. Men det här leder i alla fall till livliga diskussioner både här och där.

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Hans Bengtsson »

När jag tittar i VizieR ser jag att ett antal kataloger har NGC 2253 som identisk med UGC 3511, detta är ett exempel:

http://vizier.u-strasbg.fr/viz-bin/Vizi ... recno=4054" onclick="window.open(this.href);return false;

UGC säger att UGC 3511 har fotografisk (dvs blå) totalmagnitud 13.0 och utsträckning 1.6 x 1.2 bågminuter. Andra källor ger liknande resultat.

Det borde vara en galax som Herschel den äldre inte skulle ha missat om han varit i området och observerat? Så avsaknaden av UGC 3511 i Herschel-katalogen kan vara ett tecken just på att NGC 2253 = UGC 3511. Även om H klantade sig en del vid positionsangivelsen.

Ifall jag hade observerat H-II-listan skulle jag säkerligen betrakta de två objekten som identiska, och då hänvisat till att man exempelvis via DSS Plate Finder får upp en bild av UGC 3511 när man skriver in NGC 2253. Så även om ID i grunden möjligen är felaktigt, så finns det onekligen gott om välmotiverat samvetsutrymme för att i brist på bättre göra den identifikationen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll tog jag en ordentlig titt på den lilla och ljussvaga öppna stjärnhop som kan tänkas vara NGC 2253. Det var lätt att hitta positionen med C8:ans GoTo och med ett 12 mm okular som ger ca 170X kunde man se hur stjärnorna i den avlånga hopen glittrade svagt där ute i rymden.

/Torbjörn :)