Venus, Mars, Jupiter och Merkurius

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Venus, Mars, Jupiter och Merkurius

Post by Torbjörn »

Det var ganska klart väder hos mig i Stenungsund i morse så jag tog ut min 90 mm akromat för en snabb titt på planeterna som visar sig i öster på morgonen. Tidpunkten för observationerna var ungefär 04.30 UT och jag alternerade mellan 112X och 150X förstoring.

Venus syntes fint som en bred skära även om seeingen inte var speciellt bra. Venus höjd över horisonten gjorde dock att det gick skapligt att titta på den ändå och den såg ut ungefär som på min skiss som dock är spegelvänd. Jag observerade utan filter men tyckte mig dock kunna se en svag skuggning på södra Venus nära terminatorn. Helt säker är jag inte, ibland kan man inbilla sig saker. Bästa förstoring 112X. Får se till att ha mina färgfilter till hands nästa gång. W47 violettfilter är nog mer än vad den här refraktorn klarar av. Jag brukar istället stacka W80 blått och W82 ljusblått för att försöka öka kontrasten på Venus.

Mars var inte stor. Den lilla skivan syntes men Mars var mer påverkad av dålig seeing än Venus och det gick inte att se några detaljer. Jag satt och avvaktade för att se om jag skulle kunna se någon antydan till polarhätta men det gick inte. Däremot så blir det nog möjligt framöver en dag med bra seeing. Det här var premiär för mig att titta på Mars med teleskop den här säsongen. Det skall bli mycket intressant att följa Mars och se när någon detalj på ytan blir synlig för första gången. Bästa förstoring 150X.

Jupiter var även den premiär med teleskop för säsongen. Bedrövlig seeing men jag kunde i alla fall se att de båda ekvatoriella banden fanns på plats. Mycket mer gick inte att se. Bästa förstoring 112X. Jupiter var relativt liten och verkade ha hamnat i en jetström för tidvis gick det inte att se några drag alls på planeten. De fyra månarna syntes samlade på ena sidan planeten. Kul att se Jupiter igen och jag kommer att följa den tillsammans med de andra planeterna på morgonen. Skissen (som är spegelvänd) har jag gjort ur minnet så den kanske inte är helt korrekt.

/Torbjörn :)
Venus 20151002.jpg
Venus 20151002.jpg (14.44 KiB) Viewed 2763 times
Jupiter 20151002.jpg
Jupiter 20151002.jpg (25.85 KiB) Viewed 2763 times
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Venus, Mars och Jupiter

Post by Katarina H »

Det häftiga med dig är att du är så aktiv och har så många projekt. Hur långt pass var det? Få kör morgonpass men det kanske inte är dumt? Kul att se skisser. Antar du också just fick hem Warells skrift.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus, Mars och Jupiter

Post by Torbjörn »

Det blir roligare om man har något litet projekt på gång :D Annars blir det lätt att bara se M31 och M13.

Just nu kan jag väl säga att jag har tre på gång:

Det första och mest prioriterade är att titta igenom alla (eller så många som möjligt) Messierobjekten med min 90 mm f/10 akromat.
Det andra är att hitta så många av Herschel 400-objekten som möjligt, jag har sett 373 st och några realistiska finns kvar för 305 mm Dobson.
Det tredje projektet (vilket nästan sammanfaller med nr 2) är att obsa Herschel 400-II-objekten. Har sett 10 st. Det kommer jag nog mest att göra med 305 mm Dobson.

Det var ett litet kort pass på 15-20 minuter i morse. Hade satt refraktorn på kylning medan jag gjorde mig i ordning på morgonen och sedan tittade jag lite innan jag åkte till jobbet. Tycker att det är kul att ta en snabb titt på någon planet på morgonen. Jag hade nyss läst Fokus om planeterna. Mina skisser är rätt simpla och scanningen blev inte heller speciellt bra men jag la med dem ändå.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus, Mars och Jupiter

Post by Torbjörn »

Jag tog en ny titt på planeterna i morse med 90 mm refraktorn. Började med att titta på Venus genom blåfilter utan att lyckas se några skuggningar. Jupiter såg bättre ut än förra gången men mycket mer än de båda ekvatoriella banden gick inte att se. Mars var betydligt stabilare men dallrade en del i turbulensen ändå. Vid ett par tillfällen tyckte jag mig se antydan till ett mörkt område men det kan mycket väl ha varit inbillning. Nu alldeles nyss kollade jag Sky and Telescopes interaktiva Marsverktyg och kunde då konstatera att Syrtis Major befann sig relativt centralt på Marsskivan kl 04.30 UT i morse. Avslutningsvis tittade jag på halvmånen som befann sig på mer anständig höjd och såg väldigt fin ut.

To be continued!

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus, Mars, Jupiter och Merkurius

Post by Torbjörn »

I morse var det klart väder så jag stack iväg en sväng för att titta på den planetparad som pågår i öster på morgonen. Tog med mig min 90 mm f/10 akromat på Vixen Portastativ, två okular (8 och 6 mm), mina färgfilter och stolen. Enkelt och lätthanterligt. Efter att ha riggat upp på mitt vanliga ställe för morgonobsar av Merkurius tittade jag på Venus, Jupiter, Mars och slutligen Merkurius.

Venus såg fin ut, snart är det "Halvvenus". Planeten såg skarp och tydlig ut. Verkade vara rätt bra seeing. Det violetta skenet runt Venus ingick som bonus!

Jupiter var tydlig, de norra och södra ekvatoriella bältena syntes bra och även skuggan av en måne uppe på norra Jupiter. Bältena blev tydligare när jag satte i ett W80 blåfilter. Tittade en liten stund.

Mars är fortfarande väldigt liten. Jag tyckte mig vid något tillfälle kunna ana ett mörkt område men det kan lika gärna varit inbillning. Provade även att titta med W80 blåfilter och W21 orangefilter men kan inte påstå att det gav något mer än att Mars färg såg lustig ut genom blåfiltret. Ingen polarhätta synlig.

Merkurius dök till sist upp över trädtopparna och förväntansfull riktade jag teleskopet mot den. Merkurius såg ut som ett dallrande färgkaos så jag satte i orangefiltret igen, det brukar hjälpa. Med filtret i såg planeten lite stabilare ut men turbulensen så nära horisonten var mycket kraftig. Ett par korta ögonblick lyckades jag se Merkurius någorlunda skarpt och den såg ut att vara ungefär halv.

Efter att ha tittat en liten stund kom molnen inrullande och klockan började bli mycket så jag packade ihop utrustningen och åkte hem, nöjd med morgonen.

/Torbjörn :)

Return to “Observationer”