Observationsrapport: Perseus-Pisces superhopen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Observationsrapport: Perseus-Pisces superhopen

Post by mikaelanderlund »

Hej Håkan!

Ja det är rejäla instrument som du refererar till men de blir för jobbiga att transportera och sköta om. Jag valde min CPC1100 utifrån möjligheten att transportera och att snabbt få igång teleskopet. GoTo är nödvändigt om man inte älska stjärnhoppning. Likaså måste teleskopet fungera en hel natt i kyla och fukt. Mitt teleskop har ett väldigt högt F-tal och det fungerar utmärkt på deep sky så jag vet inte varför din vän tycker motsatsen. När jag vill har ett rejält synfält använder jag mina fältkikare.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Observationsrapport: Perseus-Pisces superhopen

Post by Håkan N »

Jo vem satsar på +25" i Sverige. Otroligt få om någon, portablet som i ett observatorium. ( anledningarna är många.
Klassiska dobbar med plywood trälåda och tjock spegel är ju släpkärra och 2 man och stege.
Sett de här komoderna i USA och det är inget för min del.
Men idag finns det lite bättre lösningar men det kostar och himlen här har för få dagar i användandet.
Kikare och mindre refraktorer och billigare Kina dobbar har ju ett bra utrymme här.
Min 'vän', menar du Finnen med 23" och som gillar f/++5 ?
När du säger högt F-tal, är det en 'snabb' fokal, typ under 4 ? ( vad har du ?
Jag tror Kennedy och de som nu gör snabbare Dob-speglar måste göra det för få vill stå på höga stegar. ( Inte för det är enklare eller bättre sas.
Men jag är inte stor vän av plano speglar, om de inte är under 18-20".
Tunna 20" ( ex 31 mm tjocka ) blir inte speciellt tunga men otroligt svåra att få till bra.

Den här Spacewalk 20 tummarn jag hyrde på LaPalma vägde spegel-lådan 18 kg och hela teleskopet med okular i var under 35 kg.
Man tog ut lådan ur bilen, satte på truss konstruktion och skruvade fast UTA'n och sedan kollimerade man och det tog max 10 minuter.
Så visst kan ett 20" Dob gå snabbt att använda.
Dock blir allt mycket vekt, men balansen och friktionen var perfekt och ståhöjd till okularet.
Men ett perfekt snabb teleskop man 'kan' orka ut med även om det är ostadigt.
6 tusen Euro, så det var inte stora slanten men jag skulle inte ha köpt det teleskopet.
Spegel påstås Strehla .85 enl specen på deras websida.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Observationsrapport: Perseus-Pisces superhopen

Post by magnahrl »

Hej Mikael,

Tack för dina intressanta och inspirerande obsrapporter ang. P-P superhopen med fina skisser :good: Mycket kul att läsa. Du verkar haft givande nätter. "Det gäller att begränsa sina projekt annars tappar man lusten". Väldigt klok insikt!!
CPC 1100 är nog ett närapå perfekt teleskop -bra apertur parad med lätt handhavande.

Lycka till och god galaxjakt!
Magnus
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Observationsrapport: Perseus-Pisces superhopen

Post by mikaelanderlund »

Hej Magnus!

Kul att du gillar rapporterna och mina skisser :) . Ja, jag tycker att CPC1100 har varit mitt bästa teleskop hittills, för visuella observationer ska tilläggas. Projekt som är för ambitiösa har en tendens att aldrig bli klara. Jag tröttnar helt enkelt och jag börjar med något annat projekt. För mig är en lista på ca 100 objekt mer än tillräckligt och man bör klara av listan på ca 5 observationstillfälle. Jag vill gärna också att objekten på något sätt hänger samman i något större sammanhang typ galaxgrupper eller stjärnhopar i ett visst område. Det finns nog inga begränsningar om vad som man kan göra en lista på. Herschels 400-lista är lång men den är kul eftersom så många sysslar just med den listan. Det finns alltid något att diskutera om när det gäller objekten i H400 listan. Det är bara att sätta igång Magnus!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;