På spaning i Sagittarius mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by timokarhula »

Det var den tredje transparenta natten utan måne igår. Bekräftade det som jag misstänkt att när det råder "amatörastronomisk natt", dvs solen ligger minst 15º under horisonten så kan SQM-L mätaren visa mörkare himmel än 21.0. Klockan 1 visade den 21.2 då solhöjden var -15º.8. Det stämmer väl med mina tidigare mätningar.

Med 25x100 obsade jag mestadels obskyra hopar (Alessi-, Dolidze- och Teutsch-hopar / asterismer) i Vintergatan. Norr om Altair finns fyra små stjärnhopar (NGC6837, 6840, 6843 och 6858) som jag inte noterat tidigare. W om gamma Aquilae finns de mörka nebulosorna B142-3 ("Barnards E") och LDN688. Det mörka "E-t" är mycket mörk och framträdande och den hade jag sett med 7x50 redan 1979.

Komet C/2014Q2 (Lovejoy) hade rört sig till Björnvaktaren och lyste av 10:e magnituden. Kunde även skymta den med 18x50 IS kikare.

På en vecka har jag sett åtminstone 45 nya DS-objekt vilket är augustirekord för mig. Det är det mäktiga högtryckets fel och det lär fortsätta i många dagar till!

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

Ja det är lite mellanspel med mulet just nu men i alla fall här på västkusten så sägs det fina vädret vara tillbaka på måndag. Förmodligen försöker jag sticka ut till västra Orust för att göra ett riktigt lågt svep i Sagittarius innan Månen börjar störa igen.

Efter det är nästa prioritet att göra en utflykt med min 12" Dobson för att testa ordentligt vad den går för.

Amatörastronomisk natt (otur att jag glömde min mätare) verkar duga till väldigt mycket att döma av vad jag har sett de här dagarna:
NGC 7044, IC 5146, NGC 6888, NGC 6440, NGC 6568, NGC 6642, NGC 6629 och NGC 7293 är en trevlig liten skörd.

Hur stor är skillnaden mörkermässigt mellan detta och "äkta" mörker på den platsen? 21.2 är ju riktigt fint i sig...

Tredje natten nu ville jag mest ägna åt Messierfavoriter. Vad som förvånade mig var att GoTo-precisionen var så pass bra trots att jag hade varit lat och bara gjort alignment mot en stjärna, Rasalhague i Ophiuchus. Det funkade OK runt om hela himlen och jag körde på tills batteriet (12 Ah) tog slut.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

Igår kväll åkte jag ut till västra Orust för att observera tillsammans med Ragge. Återigen var det djuprymdobjekt i Sagittarius som lockade. Medan det mörknade ställde jag in GoTo-systemet på C8:an mot några stjärnor och Messierobjekt i Sagittarius. Stjärnbilden framträdde allt bättre ute över havet. Det såg ut som om "tekannan" höll på att gå ner i Skagerrack.

Tydligt kunde jag se triangeln av stjärnor snett NO om Nunki, Nunki samt Kaus Borealis. Med en 7x50-kikare kunde jag även bland annat hitta Ascella och Kaus Media, vilken ligger på deklination -30 grader. Kaus Media hade jag först hittat med teleskopet. Jag ägnade en stund åt att titta runt med kikaren i Sagittarius.

Så småningom blev det tillräckligt mörkt för att leta Herschel 400-objekt och den här kvällen hittade jag tre av de objekt jag hade på min lista.

21:00 UT. NGC 6544 En liten svag klotformad stjärnhop norr om en ganska ljusstark stjärna.
21:08 UT. NGC 6638 En liten svag klotformad stjärnhop i närheten av Kaus Borealis med ett par ljusstarka stjärnor mellan.
21:20 UT. NGC 6553 En liten svag klotformad stjärnhop i närheten av tre stjärnor som ligger i en krokig linje.

Alla de här objekten ligger på deklination -25 grader. Jag letade även efter sydligare objekt utan att hitta dem. Antingen hade de hamnat under horisonten när det var tillräckligt mörkt eller så syntes helt enkelt ingenting i synfältet. Dessutom letade jag efter NGC 6822 Barnards galax utan att kunna se den, samt efter M54 och M55 men det gick inte att se dem heller.

Jag gjorde en enkel skiss av området där NGC 6583 bör befinna sig men har inte fått någon rätsida så det...

Som kronan på verket blev det en ordenlig titt på M13 och M92 i Herkules. Betydligt lättare!

Efter denna trevliga kväll är jag uppe i 371 sedda Herschel 400-objekt och det märks att det blir allt svårare att öka på siffran.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

Igår kväll åkte jag ut till västra Orust för att observera ytterligare några Herschel 400-objekt i Sagittarius, Ophiuchus och Serpens. Det såg ut att bli en fin kväll även om det var lite moln på himlen, med lite tur skulle de driva bort. Den här gången tog jag med mig ett personligt rekord av utrustning: Ett Celestron C8 (200 mm SCT), 305 mm Dobson och även en 15x70-kikare med ett fotostativ. Jag ville jämföra utrustningarna samtidigt på en mörk plats för första gången och skulle även leta efter Barnards galax igen, annars hade det känts som overkill.

Jag riggade upp allting medan det fortfarande var ljust och såg speciellt till att kollimera Dobsonteleskopet för att titta lågt ner mot horisonten, jag hade ställt det på en klipphäll med helt fri sikt söderut.

I väntan på mörkret tog jag en fika och såg sommartriangeln framträda på himlen.

Saturnus. Innan det blev helt mörkt, kl. 19.07 UT, såg jag vad jag direkt misstänkte var Saturnus ute över havet och vred Dobsontuben dit. Jag fick ligga på klipphällen för att titta. Samtidigt justerade jag in rödpunktsiktet och den 8x50 vinklade sökaren så att allt stämde överens. Mycket riktigt var det Saturnus på låg höjd ute över havet. Den såg oskarp och wobblande ut och hade kraftiga röda och blå färgkanter. Det gick även att se månen Titan vid sidan om planeten. Jag tittade en stund och tänkte att det kanske var sista titten på ett bra tag på denna himlens juvel.

NGC 6583 i Sagittarius. Jag är inte speciellt van vid stjärnhoppande men har man en Dobson så har man inget val. Efter en lång stunds noggrannt stjärnhoppande från Kaus Borealis med hjälp av utskrivna kartor i plastfickor från Deepskylog så lyckades jag hitta denna svaga öppna stjärnhop kl 20.10 UT. Det var en svag ljus fläck på rätt ställe men den var helt klart där. Några upplösta stjärnor kunde jag dock inte se. Objektet syntes inte i C8:an och jag tvivlar på att jag lyckats hitta det med det teleskopet.

NGC 6426 i Ophiuchus. Även om Ophiuchus var på väg ner i Skagerrak så var detta ingen nackdel eftersom objektet var ute över det mörka havet och efter noggrannt stjärnhoppande från Cebalrai så hittade jag denna ytterst svaga klotformade stjärnhop kl 21.00 UT. Den låg precis i sidan av en liten kvadrat av stjärnor. Mycket svag men uppenbar. Det såg ut att vara ett mellanstort objekt och såg ut som en svag dimfläck utan några synliga stjärnor. NGC 6426 syntes inte i C8:an.

(NGC 6118 i Serpens). Jag letade en bra stund men Dobsonteleskopet, är säker på att jag hade hittat rätt plats men kunde inte se något spår av objektet. Förmodligen får det vänta till våren när det står som högst i söder för att jag skall ha en chans och jag måste dessutom leta rätt på en ännu mer detaljerad stjärnkarta.

NGC 6822, Barnards galax, i Sagittarius. Jag började med att leta efter objektet med C8:an utan att lyckas, provade även att sätta i en f/6.3 fokalreducerare för att sänka förstoringen men jag såg inte objektet. Efter det försökte jag med 15x70-kikaren men kunde inte se objektet trots att jag hade lyckats leta mig fram till rätt position. Efter det stjärnhoppade jag med Dobsonteleskopet tills jag hittade det "ruterformade" stjärnmönster som pekar på den södra änden av NGC 6822. Jag provade först med ett 32 mm Plössl men såg ingenting. När jag bytte till 24 mm Baader Hyperion såg framträdde dock Barnards galax svagt kl 22.00 UT. En ytterst svag ljusskiftning som framträdde diffust när jag drog teleskopet fram och tillbaka över platsen. Varken storlek eller form gick däremot att bedöma. Ett mycket svårt objekt även med 305 mm teleskop. Mycket besvärligare än NGC 6583 eller NGC 6426.

NGC 6992/6995, Östra slöjnebulosan i Cygnus. Jag tittade på den både med Dobsonteleskopet med OIII-filter i, vilket var en fantastisk syn, och med 15x70-kikaren. Det var första gången jag såg den med kikare och den såg ut som en stor svag skära. Den västra slöjnebulosan NGC 6960 lyckades jag dock inte hitta med kikaren. Jag letade dock inte speciellt länge för nacken protesterade mot att titta nästan rakt upp med en stor kikare.

Fomalhaut i Piscis Austrini. Frampå natten såg jag en stjärna långt nere i söder, längs en linje rakt ner genom de båda västra stjärnorna i Pegasuskvadraten. Jag var ganska säker på saken men verifierade det med hjälp av C8:ans GoTo-system. Fomalhaut skiftade i olika färger när jag tittade på den genom okularet.

Efter detta tittade jag på några vackra Messierobjekt: M13, M27 och M31 innan det var dags att packa ihop och åka hem. När jag lastade bilen såg jag Månen som hade stigit upp i öster och det kändes nästan som om den guidade mig hem. På vägen hem såg jag dessutom 14 rådjur som befann sig på eller alldeles vid vägen. Flera rekord den här kvällen! Dessutom så hade jag på vägen ut tidigare sett ett rådjur och fått nästan stanna för en stor älgtjur som lugnt gick tvärs över vägen trots trafik från båda håll.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by mikaelanderlund »

Som vanligt en mycket spännande rapport Torbjörn :) ! Grattis till Barnads galax, jag har själv aldrig lyckats få grepp på detta obskyra objekt trots flera försök. Det är något speciellt med Fomalhaut på hösten liksom Antares är på våren. Spännande stjärnor som glimmar magiskt nära horisonten. Hoppas på några fina nätter nu till nästa nymåne. Jag är på jag efter ljussvaga galaxer i Perseus och fiskarna!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Hans Bengtsson »

Mycket läsvärd rapport, som alltid från dig!

Pedagogiskt bra att jämföra två olika teleskop sida vid sida. Som väntat ser du fler objekt med 30 cm än med 20 cm. Och så är det i princip alltid, aperturen talar sitt tydliga språk. Och det är också ofta så, att det man inte ser med låg förstoring kan ses när man ökar förstoringen, vilket du ju också kunde erfara.

Snart kommer du att bli en hejare på stjärnhoppning, det handlar bara om träning. Många erfarna stjärnhoppare hittar objekt lika snabbt eller snabbare med denna metod än vad goto kan klara av. När det handlar om objekt man tänker återvända till, så är ett bra trick att markera viktiga stjärnformationer på kartan med linjer, pilar, osv. Dessa blir ett stöd för minnet vid nästa tillfälle. Och att man mentalt aktivt försöker memorera, det hjälper också.

När man googlar på NGC 6822 så får man olika uppgifter angående Barmards upptäckt. Skedde den 1881 eller 1884, med 5-tum eller 6-tum refraktor? Jag tror att nedanstående källa är mest pålitlig, där ges 17 augusti 1884 och 5-tum:

http://www.klima-luft.de/steinicke/ngci ... arnard.htm

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

@ Mikael: Tackar! Jag hade letat efter Barnards galax en tid, ett skumt och svårt objekt. Dobsonkonstruktionen underlättade eftersom jag lätt kunde sitta och dra tuben fram och tillbaka manuellt så att jag kunde uppfatta galaxens rörelse. Utan rörelse vet jag inte om det hade gått. Det enda som egentligen syntes var en svag ljusskiftning utan form. Om du använder 11" SCT kanske du kunde testa att frikoppla tuben (om det går) och göra likadant. Jag använde 63 X förstoring med Baader Hyperion 24 mm för att se Barnards galax. 47 X funkade inte och jag provade inte heller med högre förstoring än 63 X.

Fomalhaut är lite av en primör för årstiden, jag har sett den förut men den här gången syntes den ordentligt och med blotta ögat. Jag har även sett Ascella och Kaus Borealis men då fick jag ta till 7x50-kikare härifrån. Lycka till med galaxjakten, det låter spännande!

@ Hans. Ja det var intressant att jämföra två teleskop även om jag den här gången inte gjorde några större ansträngningar för att leta efter de svåra objekten med 8".

M13 var mycket fin i båda men kändes lite mer upplöst i 12". Slöjnebulosorna syns bra i 8" men var betydligt ljusstarkare i 12". Det där med förstoring är lustigt. Oftast ökar kontrasten så att t ex svaga stjärnor syns bättre i hög förstoring men ibland kan man istället råka tappa objektet med högre förstoring. I våras syntes t ex M83 inte alls med 83 X förstoring men gick att uppfatta med 170 X. M62 syntes däremot med 83 X men kroknade av högre förstoring.

Jag fick en del träning i stjärnhoppning redan i söndags... Funkar bra tycker jag när man slipper sitta och vrida nacken av sig med en obekväm sökare. Personligen gillar jag Explore Scientific Dobson som har okularet ut på sidan i rät vinkel och så har jag en vinklad 8x50 RACI-sökare alldeles bredvid samt ett rödpunktsikte för inledande grovriktning.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Katarina H »

Gôrkul läsning Torbjörn, tack för du delar med dig! Jag kom in först nu och såg detta. Hade vart kul se foto på din "total setup" men fattar man har ont om tid kanske. Jag har inte kommit igång alls, det får bli mörkt lite tidigare först.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

I förrgår åkte jag till västra Orust igen för att titta på Messierobjekten i Sagittarius innan stjärnbilden försvinner för säsongen. Det har varit väldigt mycket Sagittarius för min del sista tiden men det har mest handlat om att leta efter Herschel 400-objekt i denna sydliga stjärnbild, och totalt har jag nu sett 12 av 18.

Vad jag ville göra nu var att titta igenom de vackra Messierobjekten så jag tog med mig C8:an och minimalt med utrustning i bilen och åkte iväg. Jag kom fram ungefär 19.40 UT och satte upp teleskopet, polinställde och körde igenom alignmentproceduren. Observationerna gjordes ungefär 20-21 UT.

Än en gång kunde jag se hur väl vald platsen är för att observera Sagittarius som går ner i havet i sydväst. Nu verkade det dock vara mindre tid till förfogande än förra "nymåneperioden", Sagittarius ligger längre ut mot väster när mörkret har fallit än vad den gjorde förra rundan.

M23 i Sagittarius. Ett stor vacker öppen stjärnhop.
M8 Lagunnebulosan i Sagittarius. Mycket vackert objekt som låg långt ner mot horisonten, lagunen tydligt synlig. UHC-filter förbättrade synligheten.
M20 Trifidnebulosan i Sagittarius. Fint objekt med tydlig nebulositet, använde UHC-filter.
M17 Svannebulosan i Sagittarius. Otroligt vackert objekt! Ljusstarkt, tydligt. UHC och OIII-filter förbättrade objektet mycket tydligt.
M16 Örnnebulosan i Sagittarius. Stort fint objekt med tydlig nebulositet. UHC-filter hjälpte.
M22 i Sagittarius. Mycket vacker klotformad stjärnhop, delvis upplöst, många stjärnor synliga.
M18 i Sagittarius. Vacker öppen stjärnhop.
M24 i Sagittarius. Stort stjärnfält.
M25 i Sagittarius. Vacker öppen stjärnhop.
M28 i Sagittarius. Mellanstor klotformad stjärnhop.
M21 i Sagittarius. Liten öppen stjärnhop.
M75 i Sagittarius. Liten klotformad stjärnhop.

M11 i Scutum. Otroligt vacker öppen stjärnhop! M11 vinner extremt mycket på att studeras från en mörk plats istället för från stadsmiljö.
M26 i Scutum. Fin liten öppen stjärnhop.
M30 i Capricornus. Liten klotformad stjärnhop.
M72 i Aguarius. Ganska svag mellanstor klotformad stjärnhop.
M73 i Aquarius. En liten asterism.

M10 i Ophiuchus. Fin klotformad stjärnhop.
M12 i Ophiuchus. Fin klotformad stjärnhop.
M9 i Ophiuchus. Svag klotformad stjärnhop.
M14 i Ophiuchus. Fin klotformad stjärnhop men lite svagare och mindre än M10 och M12.

Vid 21-tiden UT packade jag ihop utrustningen och åkte hem. En riktigt lyckad och trevlig kväll. Kvällens verkliga höjdare var M8, M11, M17 och M22. Underbara objekt. Förmodligen var det sista gången för året som jag obsar Sagittarius. Jag kommer att titta mer på höstens Messierobjekt och starta upp jakten på Herschel 400-II objekten nu. Dessutom så tänker jag leta efter några eftersläntrande H400-objekt i Sculptor och Cetus under hösten.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by mikaelanderlund »

Skytten är en stjärnbild man kan lägga mycket tid på. Det är också den stjärnbild som ligger relativt mörkt under högsommar månaderna och med många fina och spännande objekt. Du ser ut till att ligga riktigt bra till med Herschels 400-objekt. Grattis!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;