M83 siktad från Orust!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

M83 siktad från Orust!

Post by Torbjörn »

Igår kväll var det dags för mig att att åka ut till västra Orust igen. Den här gången tänkte jag undersöka om det kunde vara möjligt att obsa även M83. Förra veckan när jag var där såg jag till min stora förvåning M62 så den här frågan ville jag ha svar på.

Väderleksutsikterna var lite tveksamma med prognoser om några timmars klart mitt i natten men det var en del moln på himlen när jag åkte så det var lite tveksamt hur det här skulle gå men jag chansade, kunde ju inte hända något värre än att jag skulle få åka hem igen. När jag satt i bilen på väg dit såg jag Venus och den tunna Månskäran ute i väster, det kändes nästa som om de visade mig vägen till kvällens obspass :) Jag stannade längs vägen och tittade lite hastigt efter Merkurius men såg den inte.

Väl på plats ute på västra Orust så riggade jag upp C8:ani lugn och ro, det var inte helt mörkt än men Korpens stjärnbild började framträda på himlen, den skulle bli utgångspunktens för kvällens obsar.

21.30 UT. Jag började med att obsa Antenngalaxerna NGC 4038 och 4039. De utgör tillsammans ett diffust objekt och jag obsade dem i olika förstoringar, 85X, 135X och 170X. 135X med ett 15mm HR Planetokular kändes bäst. Ibland kunde jag se en antydan till att de båda galaxernatillsammans liknande en räka eller båge.

Strax därefter riktade jag uppmärksamheten mot M68. Denna klotformade stjärnhop hade jag bara sett en gång förut, på Juldagens morgon och det var kul att se den igen. M68 var till en början mycket diffus men blev gradvis tydligare när den gled västerut över havet, bort från ljusen i Göteborg. 135 X förstoring fungerade bäst.

22.30 UT justerade jag Synscan en extra gång mot Spica och Vega innan jag knappade in M83 och hoppades på det bästa. Till att börja med såg jag inget objekt, däremot två stjärnor. Den ena över den andra och efter en kontroll i stjärnkartan hittade jag en tredje stjärna som utgjorde en krokig linje öster om M83. Nu blev det spännande! Jag ökade förstoringen från 85X till 135X och tittade mot den område där M83 skulle vara...och efter en kort stund uppfattade jag en svagt flämtande ljus!

Den bästa beskrivning jag kan ge av M83 är att det såg ut som ett svagt flämtande irrbloss som ibland samlade sig till att ha ett stjärnliknande centrum som sedan upplöstes till ett svagt fladdrande dimobjekt för att nästan försvinna. Detta upprepades hela tiden och M83 blev sakta tydligare när det passerade mot väster. Jag satt en lång stund och studerade detta exotiska objekt, ända tills det försvann bakom en liten buske som stod ivägen. Det kändes verkligen kul! :D

M83 syntes inte med 85X. 170 X med ett 12mm okular gav bäst resultat.

Klockan började bli lite väl mycket så jag bestämde mig för att åka hem. Innan dess gjorde jag en snabb titt efter NGC 6118 som är ett svårt objekt. Såg inte röken av det.

Under kvällen gjorde jag några mätningar av mörkret med min SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) och jag fick värdena

20,82 kl 20.50 UT
21,16 kl 21.30 UT
21,22 kl 22.00 UT
21,23 kl 23.00 UT

På vägen hem satt jag och funderade över om det kunde vara möjligt att obsa M54 och/eller M55 från Orust. Det skall få sitt svar i augusti/september!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M83 siktad från Orust!

Post by timokarhula »

Bra jobbat Torbjörn! M83 ligger aningen nordligare än M62 men är samtidigt ljussvagare så M83 var ett svårare objekt, eller? Jag tror du kan vara den mest nordliga observatören (åtminstone i Skandinavien) att ha sett M83 och M62. De har t.ex. inte siktats från Finland vars sydligaste kust ligger ungefär i höjd med Virsbos latitud, knappt 2º norr om Orust.

Du nämner att NGC4038 och 4039 påminde om en räka. Exakt så beskrev jag dem också när jag såg dem från Australien med 17.5 tums teleskop för 20 år sedan.

NGC 6118 lär vara det svåraste Herschel 400 objektet. Jay Reynolds Freeman har sett alla 400 objekten med en 55mm refraktor, inklusive NGC6118. Jag obsade NGC6118 från Virsbo med 17.5 tum år 1995.

Jag tror du har en hyfsad chans på M54/M55 i sommar!

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M83 siktad från Orust!

Post by Torbjörn »

Tack Timo! Jag tyckte att M83 var svårare eftersom den varierade i ljusstyrka på ett konstigt sätt som M62 inte gjorde men det är å andra sidan svårt att säga helt säkert efter att bara ha sett dem en gång var. "Svagt irrbloss som försvann ibland" är den bästa beskrivning som jag kan ge. En annan lustig sak var att M62 syntes bäst i 85X och att högre förstoring knäckte den, medan M83 nästan inte syntes alls i 85X och att bästa förstoringen kändes som 170X. Den krokiga kedjan av tre stjärnor öster om M83 såg jag innan jag lyckades se själva M83. Att se de tre stjärnorna var inte alls svårt.

Antenngalaxerna NGC 4038/4039 påminde aningen om en räka eller en båge, det var dock ett mycket diffust objekt och svårt att se formen. Formen kunde anas svagt med indirekt seende korta ögonblick, annars såg de mest ut som en dimfläck med antydan till ljusare punkter i.

55 mm refraktor till NGC 6118? Jag får väl testa med mitt 50 mm Galileoskop då istället för C8:an :D . Skämt åsido "Det största man kan få tag i" är nog snarare rätt instrument... Jag gjorde inget seriöst försök på den egentligen, tog bara en titt innan jag åkte hem. Den stod inte optimalt till, låg över Göteborg, och C8:an är antagligen för liten om man inte befinner sig under helt optimala förhållanden. Jag såg inte ett smack.

Jag tror att det traditionella svepet efter Skyttens objekt på sensommaren kommer att bli riktigt intressant för de kommer att befinna sig i SSV över havet när det blir mörkt och då skall jag även titta efter M54 och M55. Går det så går det. Det är förresten inte ren havshorisont på platsen, det ligger låga öar längs horisonten men å andra sidan så befinner jag mig en bit upp från havssnivån. En kanonplats 40 min hemifrån för speciella tillfällen.

/Torbjörn :)

Return to “Observationer”