Merkurius och månskäran

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Merkurius och månskäran

Post by timokarhula »

Alldeles nyss fick jag syn på Merkurius för första gången denna apparition. Först med 10x50-kikare och strax därefter med blotta ögat. Det speciella med det var Merkurius närhet till solen, elongation 10º.7. Så nära solen har jag inte sett Merkurius för blotta ögat tidigare. Dess magnitud var -1.4 och lika ljus som Sirius som låg på samma höjd. Merkurius syntes dock betydligt ljussvagare än Sirius beroende på den ljusare himmelsbakgrunden.

I samma kikarsynfält, nere till vänster, såg jag den unga månskäran. Dess ålder var 23 timmar 55 minuter från nymåne och är den femte yngsta månskäran jag sett. Månskäran syntes inte så enkelt pga icke optimala geometriska förhållanden.

Även Mars syntes ännu med kikaren lite senare. Dess elongation var bara 14º.6.

Var det någon annan som såg Merkurius och månskäran ikväll?

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius och månskäran

Post by Torbjörn »

Nej men jag sprang ut med 7x50-kikaren i högsta hugg när jag läste det här. För sent...men jag tänker försöka fotografera Merkurius den här veckan apparitionen.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius och månskäran

Post by Torbjörn »

Jag var nyss ute (19.15 UT) och tog en titt på Merkurius med 7x50 kikare och 102 mm Maksutov. Den fladdrade rejält men det var kul att se den igen, hade inte sett den sedan 30 oktober.

Passade även på att ta en snabb titt på Venus, Jupiter och Månen. Månen är exakt i den fas där den yttersta spetsen av södra hornet ser ut att hänga i tomma rymden.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Merkurius och månskäran

Post by timokarhula »

Igår kväll syntes Merkurius bra med blotta ögat vid 21:30-tiden. Jag blev förvånad över att man ännu kunde skymta Mars i samma 10x50-kikarsynfält, 4º.6 under Merkurius. Mars vinkelavstånd till solen var bara 12º.8 och är så ljussvag som magnitud +1.4.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Merkurius och månskäran

Post by timokarhula »

Ikväll fick jag ännu syn på den ljussvaga Merkurius. Med 25x100-kikare såg den inte punktformad ut utan var avlång snett uppåt höger - nedåt vänster, dvs en antydan till en skära. Dess diameter var 9".7 och fasen 19%. Merkurius syntes också med 10x50-kikare men ej utan kikare. Jag har nu haft Merkurius under uppsikt sedan den 19 april, dvs 25 dygn sedan vilket är mitt tangerade rekord för en apparition.

Med 25x100 skattade jag Venus fas som 60%. Det korrekta värdet var 61%, ganska nära gissat! :)

/Timo K

Return to “Observationer”