Skorpionen och Ormbäraren från Orust

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Skorpionen och Ormbäraren från Orust

Post by Torbjörn »

Nyss hemkommen från en astronomisk utflykt till Orust tänkte jag dela med mig av nattens obsar. Jag anlände till Orust vid 02.00 lokal tid i natt och satte genast upp min Celestron C8 för att börja obsa.

Först försökte jag ta en titt på NGC 4039, en av Antenngalaxerna men det var för sent. Den stod för lågt och syntes inte.

Vad jag såg var däremot:

NGC 5694 i Vattenormen. Liten svag klotformad stjärnhop.
NGC 5897 i Vågen. Klotformad stjärnhop, diffus, svag och ganska stor.

M4 i Skorpionen. Syntes svagt men tydligt. Jag kunde se en lodrät linje med stjärnor mitt i hopen. Lite senare observerade jag även M4 med 15x70 kikare och den syntes tydligt som en svag ljusfläck som bildade en likbent triangel med Antares och Sigma Scorpius. M4 syntes betydligt bättre när den passerat ljusdomen över Göteborg i söder.

M10 i Ormbäraren. Mycket vacker klotformad stjärnhop.
M12 i Ormbäraren. Mycket vacker klotformad stjärnhop.
M9 i Ormbäraren. Liten klotformad stjärnhop.
M14 i Ormbäraren. Mellanstor klotformad stjärnhop.
M107 i Ormbäraren. Svag men tydlig klotformad stjärnhop.

M19 i Ormbäraren. Svag grå skugga när den låg över Göteborg men blev mycket tydligare när den passerat Göteborg. Då såg den betydligt större ut och blev mycket uppenbar.

NGC 6342 i Ormbäraren. Mellanstor svag klotformad stjärnhop.
NGC 6517 i Ormbäraren. Svag klotformad stjärnhop, diffus.
NGC 6287 i Ormbäraren. Mycket svag klotformad stjärnhop.
NGC 6284 i Ormbäraren. Svag klotformad stjärnhop.
NGC 6293 i Ormbäraren. Svag klotformad stjärnhop.

M17 i Skytten. Tydlig.

Vid 04.05 lokal tid började det ljusna och jag övergav djuprymden och övergick till att titta på alltid lika vackra Saturnus som syntes riktig bra med tanke på den låga höjden. Jag lyckades till och med skymta Cassinidelningen svagt ett par gånger. Tre månar syntes. Kollade i efterhand och det var Titan, Rhea och Dione.

Summa summarum: De finaste obsarna jag någonsin gjort av M4 och M19 samt sju Herschel 400 objekt som jag inte sett förut. Samtliga var klotformiga stjärnhopar.

Passa på att leta reda på M4 och M19 om ni vill se dem, de syns i bäst mörker nu.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skorpionen och Ormbäraren från Orust

Post by Torbjörn »

Glömde nämna att jag även letade efter följande objekt utan att hitta dem:

NGC 4039 För sent, hade gått ner för långt
NGC 6144 Kunde inte se den
NGC 6235 Kunde inte se den
NGC 6304 Nere i skogen, mycket låg
NGC 6316 Nere i skogen, mycket låg
NGC 6355 Kunde inte se den
NGC 6369 Kunde inte se den
NGC 6401 Kunde inte se den
NGC 6426 Kunde inte se den

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Skorpionen och Ormbäraren från Orust

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:
NGC 5694 i Vattenormen. Liten svag klotformad stjärnhop.
NGC 5897 i Vågen. Klotformad stjärnhop, diffus, svag och ganska stor.

M4 i Skorpionen. Syntes svagt men tydligt. Jag kunde se en lodrät linje med stjärnor mitt i hopen.
Jag gör vågen för att du kunde se NGC5897 i Vågen! Den har en ganska låg ytljusstyrka. NGC5694 har jag inte heller sett från Sverige.

Visst är stjärnraden i M4 speciell?

Inte så konstigt att du inte såg NGC6426. Den är en av de svåraste NGC-klothoparna men jag fick syn på den i april 1994 med min 17.5 tums Dobson.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skorpionen och Ormbäraren från Orust

Post by Torbjörn »

NGC 5897 och NGC 5694 är båda ljussvaga och diffusa objekt så de var inte speciellt lätta men de hade passerat syd så de befann sig ute över havet sett från Orust och det hjälper mycket.

Stjärnraden i M4 är speciell, jag var osäker på om jag såg den första gången jag såg M4 men den här gången kunde jag följa M4 och M19 längre västerut innan det blev för ljust så båda syntes betydligt bättre nu. Alldeles innan det började ljusna syntes de rätt bra och jag passade även på att obsa M4 med 15x70-kikare och det var inga problem.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skorpionen och Ormbäraren från Orust

Post by Torbjörn »

Jag gjorde en uppföljare till den här obsen nu på efternatten från Orust:

Till att börja med försökte jag igen med flera av Herschel 400-objekten.

NGC 6144 i Skorpionen. Nix. Förmodligen orealistisk från Orust.
NGC 6451 i Skorpionen. Under horisonten i första försöket. Extremt låg, såg ingenting i andra försöket. Orealistisk?
NGC 6118 i Ormen. Såg ingenting.
NGC 6235 i Ormbäraren. Såg något extremt svagt men det gick inte att avgöra om det var något där eller om jag inbillade mig. Nix.
NGC 6304 i Ormbäraren. Nix. Extremt låg. Orealistisk?
NGC 6316 i Ormbäraren. Nix. Extremt låg. Orealistisk?
NGC 6355 i Ormbäraren. Nix.
NGC 6369 i Ormbäraren. Liten planetär nebulosa. Tydligt att det inte är en stjärna vid 330X utan filter.
NGC 6401 i Ormbäraren. Nix.
NGC 6426 i Ormbäraren. Nix.

Därefter tittade jag på M4, M80, M19, M12, M10, M9, M14 och M107 samt letade efter M62 utan att hitta den. Det kanske hade hunnit bli för ljust.

NGC 6445 i Skytten. Obsade denna fina ganska ljusstarka planetära nebulosa. Nära en annan stjärna. 330X.

Därefter var det dags att åka hem- Övriga obsar var harar, rådjur, Morkulla och Kattuggla.

/Torbjörn :)

Return to “Observationer”