Rapport från Teneriffa

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Teneriffa

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote: Klockan 21.15 UT hände något riktigt roligt: Jag stod och spanade efter Alfastjärnan i Södra korset och lyckades få syn på den med 7x50 kikaren! Jag visste att den skulle stå högst ungefär då, man har inte mycket tid på sig för den var försvunnen en stund senare men där var den. Den syntes bara med kikaren, inte med blotta ögat, så nu har jag sett hela korset! Jamie tittade också på den med min kikare (han fotar med teleobjektiv) och vi var båda glada över att ha sett denna syn. Alfa Crucis ligger på -63 grader så det är låååångt söderut.

En kvart senare, 21.30 UT var Zodiakalskenet synligt och mycket starkt.
Det är imponerande att se alla fyra stjärnorna i Södra Korset från Kanarieöarna. Det är din altitud på >2000m över havet som tillåter dig att nå >90 graders zenitdistans! Du skulle i teorin kunna se den mörka nebulosan Kolsäcken men jag tror knappast att det mörka området kan urskiljas från horisontdiset.

Sedan är du bara ca 5º resp 10º ifrån de riktiga guldgruvorna, det Stora och Lilla Magellanska Molnet! Här kan man tillbringa en hel "karriär". Jag har hittills obsat 598 katalogiserade Magellanska DS-objekt, fler än självaste Steve Gottlieb. :D

Kan du se zodiakalbandet? Det är förlängningen av zodiakskenet, följer ekliptikan och syns natten igenom fram tills morgonens ljusa zodiaksken blir starkare i öster. Gegenschein då? Motskenet syns som en 15°-20° fläck i den antisolära punkten.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Håkan N »

Timo !

Nästa resa för Torbjörn tror jag vet vad den går..
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

@ Mikael: Kul när man inspirerar :)

@ Timo: Nej jag har inte spanat in NGC 6603 men jag kanske gör det inatt om det blir obsning då.

@ Håkan N: Ja molnen verkar lindra ljusföroreningarna faktiskt, i San Miguel har det mest varit mulet däremot så här hade det varit totalkass att obsa.

@ Magnus: Tack själv, nyckeln till att hitta på södra himlen är att snabbt hitta "ankarpunkter" som är lätta att hitta snabbt, t ex Skorpionen, Skytten, Södra korset. Himlen öster om Skytten är lite klurigare för där finns färre lätt igenkända stjärnbilder.

@ Timo: Kolsäcken går nog inte. Himlen är rätt muggig på -63 grader... De Magellanska molnen och 47 Tucana är väl det som skulel locka mest av det som ligger söder om -60 grader... Jag har inte tittat efter zodiakalbandet, får ta en titt efter det om det blir tillfälle.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Igår kväll var det dags för en ny utflykt. Den här gången gick färden till ett ställe i närheten av observatoriet på Teide, vid Izana. Jag skulle där träffa en engelsman vid namn Eric som tänkte observera Jupiter och Saturnus med en ny 5" Apokromat, en rätt stor pjäs!

Vi riggade upp utrustningen innan det blev mörkt och beundrade utsikten. Tyvärr var det ett rätt kraftigt horisontdis men vi hoppades på det bästa och framförallt att det inte skulle bli värre.

Vid 21 UT var Jupiter väldigt fin. Seeingen var på topp och vi kunde båda se en stor vit/ljus fläck i det södra ekvatoriella bältet.

Kölen
NGC 3532 tydligen även känt som Nåldynan (Pincushion cluster) syntes tydligt i horisontdiset. NGC 3532 är en stor öppen stjärnhop med tydlig långsträckt form i öst-västled. Vackert, men jag inser lätt att den måste se betydligt bättre ut om den står högt uppe på himlen och inte håller på att går ner i horisontdiset.

Bägaren
NGC 3693 En extremt ljussvag liten galax i Bägaren. Utan en detaljerad stjärnkarta hade jag aldrig hittat den. Den syntes bara svagt korta stunder och gick inte att "hålla" med indirekt seende men den dök upp på samma ställe om och om igen. NGC 3693 är inte med i Interstellarum stjärnatlas men jag hade skrivit ut en sida ur ett kompendium om Herschel 400-II objekten. Jag fick prova med 42X, 83X och slutligen 125X förstoring innan jag lyckades se den. Den ligger verkligen på gränsen med ett 200 mm teleskop.

I övrigt så obsade jag Saturnus som var verkligt fin, NGC 5139 Omega Centauri och M4 under kvällen.

Strax före 00 UT klappade seeingen plötsligt ihop totalt, Saturnus blev ett enda blurr och stjärnorna började tindra kraftigt. Jag var kvar en stund, beundrade Vintergatan och studerade stjärnbilderna Kentauren, Vargen, Skorpionen och Skytten innan jag åkte tillbaka till San Miguel. Jag tog vägen genom Las Canadas (månlandskapet i calderan på Teide) vilket var lite spooky att köra igenom i mörkret. Jag stannade vid ett ställe uppe i calderan, klev ur bilen och stod och beundrade stjärnhimlen innan jag fortsatte.

En fin kväll som dock stördes en smula av dis, bilar med heljus och folk som sprang omkring med ficklampor och pysslade med något, möjligen fotografering av Vintergatan... Den vanliga platsen jag använt är fridfullare.

Det var kul att se Jupiter genom Erics 5" Apo, väldigt skarp och fin bild, och han fick en titt på NGC 3532 och Omega Centauri genom Dobben.

I början av kvällen, ca 21.30 UT-22 UT uppmätte vi ett SQM-L på ca 21,1 och ett par timmar senare uppmätte Eric 21,4.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Fredag kväll på Teide (igår) blev fantastiskt fin även den. Prognoserna hade talat om låga moln upp till 3000 m (obsplatsen ligger på 2200 m) så jag visste att det var en chansning men himlen var helt klar och det såg toppen ut,

Jag träffade Jamie på obsplatsen och vi satte upp utrustningarna, jag tog en kopp kaffe.

Kvällen inleddes med ett försök att hitta NGC 3372 Eta Carina-nebulosan trots att jag visste att det antagligen var helt kört. Jag hade ju i och för sig sett NGC 3532 Nåldynan kvällen innan men den är ju en ljusstark öppen stjärnhop och ligger dessutom lite bättre till i skymningen.
Det var inte speciellt svårt att hitta Eta Carina-nebulosans position: Så fort det gick att hitta Södra korset med kikaren så lyckades jag stjärnhoppa dit med hjälp av stjärnor i Södra korset, Kentauren, Seglet och Kölen.

21.05 UT hittade jag NGC 3532 vid den östra av de båda stjärnor av ungefär magnitud 4 som bildar ett par. Snett sydväst om den västra av de båda stjärnorna ligger NGC 3372 Eta Carina-nebulosan men jag lyckades inte se den trots att jag satt och scannade av området med 42X och ett UHC-filter iskruvat. Jag kan möjligen ha sett den samling av stjärnor som ligger i centrum innan de försvann in i en Kanarietall men det är jag inte alls säker på. Jag flyttade teleskopet en bit och letade vidare en stund men hittade dem inte igen så Eta Carina-nebulosan får bli ett framtida projekt :)

21.30 UT såg jag Södra korset komplett med Acrux som skymtade svagt av och till, den syntes sämre än två dagar innan.

Efter att ha suttit och beundrat NGC 5139 Omega Centauri en lång stund och även tagit en titt på NGC 5128 Centaurus A, M4 och M81/M82 så gick jag över till att obsa planeterna.

Seeingen var fantastisk och Saturnus såg helt underbar ut i 333X förstoring vilket var det mesta jag kunde åstadkomma med de okular och den Barlow som jag hade tagit med mig. Inte ens en antydan till daller! Jag har aldrig upplevt något liknande! Länge länge satt jag bara och beundrade den vackra planeten.

Jupiter såg lika fantastisk ut den men jag föredrog att obsa den med 250X. Inte för att den dallrade i 333X utan helt enkelt för att kontrasten blev bättre med 250X. Jag satt och följde den länge och väl men jag började fundera på att åka tillbaka till hotellet för att vara i form dagen efter. Ungefär vid 01 UT (02 lokal tid) åkte jag tillbaka. Under kvällen hade jag även visat Saturnus och och Jupiter för Jamie och för en spansk amatörastronom från Sevilla och de gillade vad de såg :D

Jag uppmätte mörkret till 21,38 med min SQM-L strax efter 00 UT.

Summa summarum så har det varit en helt fantastisk resa. Sex lyckade obskvällar på raken på Teide.
Jag har sett så mycket fint att jag nästan saknar ord. Massor av härliga djuprymdobjekt, Jupiter och Saturnus ungefär som de ser ut på foto, Vintergatan som ser ut som jag inte hade kunnat föreställa mig och Acrux som en bonus. Dels så har jag ju sett objekt som inte går att se hemifrån för att de ligger under horisonten men även andra objekt som blir för svaga på grund av sitt sydliga läge, eller som inte kommer till sin rätt från Sverige som t ex de underbara M8 och M20 i Skytten.

Dessutom så har jag ju sett stjärnbilder som jag aldrig sett förut:

Kölen (delar), Seglet (delar), Luftpumpen, Kentauren, Södra korset, Vargen, Cirkelpassaren (delar), Vinkelhaken, Altaret, hela Skorpionen, Södra kronan, Kikaren, hela Skytten, alfastjärnorna i Påfågeln och Indianen, hela Södra fisken

eller

Carina (delar), Vela (delar), Antlia, Centaurus, Crux, Lupus, Circinus (delar), Norma, Ara, hela Scorpius, Corona Australis, Telescopium, hela Sagittarius, alfastjärnorna i Pavo och Indus, hela Piscis austrinus.

Idag skall jag demontera resedobben och packa inför hemresan tidigt i morgon. Jag kommer att flyga hem väldigt nöjd.

/Torbjörn
HPIM3647.JPG
HPIM3637.JPG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från Teneriffa

Post by ragge »

Grattis till en så lyckad astroresa !
Nu får du tid att smälta intrycken. Minnesbilderna av de finaste objekten lär knappast blekna i första taget.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Nej den här resan blir ett minne för livet :)

Jag vill även passa på att rikta ett stort tack till alla som har bidragit med inspiration, goda råd och handfasta tips inför resan. De har varit till mycket stor nytta för mig.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Teneriffa

Post by timokarhula »

Torbjörn, jag är jätteglad att din resa blev så lyckad! Visst är "gräset grönare på andra sidan himmelshemisfären"? :D

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Håkan N »

Torbjörn !
Det verkar ha varit en perfekt astroresa med din nya dob !

Ang Eta Carines kommer du aldrig misslyckas hitta..:-) om du reser mera söderut.
Man drar bara upp dobben till ljusaste stället och sedan ligger man direkt i Homoncules.

Som Timo säger, gräset är grönare även om vi har mycket fins objekt här givetvis.

Jag försöka få med Christoffer Svenke nu på Athos/LaPalma i sommar på 25".
Vad säger du Christoffer ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Teneriffa

Post by timokarhula »

Håkan nämner Homunculus-nebulosan. Det är efterverkningen av Eta Carinaes sista stora utbrott 1843. Då blev stjärnan den allra ljusaste efter Sirius, trots dess avstånd av ca 9000 ljusår! Eta Carinae är förstås huvud- och centralstjärnan av denna nebulosa. Jag törs hävda att vore den mera nordlig skulle Eta Carinae (NGC3372) vara lika känd som Orionnebulosan. Eta Carinae är två gånger två grader stor, dubbelt så stor som Orionnebulosan. Den innehåller ett tiotal öppna stjärnhopar.

Själva Eta Carinae är helt fantastisk. Som Håkan har skrivit så omges stjärnan av en gul nebulosa, Homunculus-nebulosan (Lilla människan). Den är helt outstanding i stjärnevärlden på grund av dess färg mm. Tom Polakis kallade nebulodan för ett "fried egg" (ett vänt ägg). Jag kallade den 1995 för en dubbel-Mars eller en dubbel-åtta. Jag lovar att inom 1000 år kommer Eta att bli en supernova av magnitud -10, minst.

/Timo K
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från Teneriffa

Post by ragge »

timokarhula wrote:... Jag lovar att inom 1000 år kommer Eta att bli en supernova av magnitud -10, minst.

/Timo K
Jag sätter en femma på att det dröjer 1100 år ;-)

Ragnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rapport från Teneriffa

Post by stoffe »

Kul att allt blev så lyckat Torbjörn! :)
Håkan N wrote:Torbjörn !
Jag försöka få med Christoffer Svenke nu på Athos/LaPalma i sommar på 25".
Vad säger du Christoffer ?
Jag säger ja tack, Sahara sky lät väldigt trevligt oxå. Bäst seeing vs bäst teleskop antar jag? Jag har varit totalt överbelamrad med jobb med kombinerade studier (150% sysselsättning) vilket gjort att min astronomi blivit lite lidande... :( Men i sommar är jag ledig i 8 veckor så det måste hinnas med något skoj tänker jag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

@ Timo: Det finns mycket fint på södra stjärnhimlen men speciellt vintergatans utseende imponerade! Och seeingen på Teide! Med tanke på planeterna.

@Håkan N: Jag det blev väldigt lyckat och det klaffade fint. Jag undrade ofta hur vädret skulle bli...

@ Stoffe: Ja det kunde nog inte blivit mer lyckat, hade ett väldigt flyt med allt egentligen.

/Torbjörn :)
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Rapport från Teneriffa

Post by PerOlofJ »

Tack för en intressant och inspirerande rapport.

Jag umgås själv med tanken på att dra till nån Kanarieö för att observera,
funderar på att packa ner mitt 14' Dobson som separat fraktgods, nån som
har erfarenhet av det, kostnad, osv.
Det är ju ett riktigt tungt skåp, typ 60-70 kg.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Håkan N »

Det finns ju att hyra.

Ska du skicka ner nåt i förväg så var noga med att allt blir korrekt så de ev inte tar ev försäkringsvärdet och gör det till en beräkning på skatter.
Hände mig på min kikare när den kom från Zeiss vs rep och pris genom e-bay, alltså dokument som låg i boxen och skickades direkt till mig i LaPalma. ( iden var slippa extra väska på flyget )

Kanarieöarna har egna skatter och har inte EU. Observera.

Jag försökte överklaga väl hemma att kikaren inte var gods som skulle vara kvar utan min egendom i Sverige och faktureringen var betald genom mig här.
Men ärendet var korrekt utfört sa dom ( så onödiga Euros ut och fastnade i deras tull och jag fick lösa ut paketet och det tog 1 vecka extra.