Lakesidefokuserare mot PC

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Lakesidefokuserare mot PC

Post by majo »

Hej!
Någon som har erfarenhet av att köra denna seriella modell via USB-adapter? Har testat tre olika seriell-USB-adaptrar utan att få kontakt med fokuseraren. Installerat senaste drivrutinerna från hemsidan.
Firmware 1.1.3 står det på displayen.

Mattias
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by stoffe »

Jag har ingen erfarenhet alls av lakeside. Dock är det inte säkert att du behöver krångla med RS232-USB konverterare. Vad har du för dator? Ett instickskort pci-express är att föredra, har du en stationär dator så är ett pci-kort med komport ett säkert kort.

Annars brukar standardbotemedlet vara att stänga av bufferten i enhetshanteraren för konverteraren. Sen kommer alltid följdfrågan om du valt rätt komport i det program som du ska ansluta till fokuseraren med? Är det utanför intervallet? Ändra komportsnummer i enhetshanteraren och låt konverteraren sitta i när du startar om datorn så behåller den rätt nummer.

Har fokuserarens separata strömförsörjning ström? Har du en separat handkontroll till fokuseraren, kan du köra fokusereren med den?

Har du installerat rätt drivrutiner för din RS232-USB konverterare?

Kolla igenom alla mina punkter och återkom :good: Lycka till!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by majo »

Hej!
Kör just nu en bärbar nyare Dell, så inga serieportar finns.
Testat med flera olika serieadaptrar och med avsedda drivrutiner.
Valt rätt COM-port. Även testat att sätta låga nummer på comporten (på adaptern) och sedan valt detta i ASCOM-menyn men det har inte spelat någon roll.
Fokuseraren funkar standalone och har senaste firmwaren.
Testat att stänga av buffertanteringen men det har inte heller påverkat.
Ska försöka jaga rätt på ytterligare adaptrar och se om jag får iordning på den. Kör ju Windows 7 64-bit och det kan ju ev ställa till det om inte datorn av någon anledning lyckas att hantera 32-bitsdrivrutinerna som det ju ofta är.
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by stoffe »

Hej

Jag vet fortfarande inte vad du har för datormodell exakt. Det skulle underlätta om du vill ha tips på hur du kan lösa det med komport.

32-bits drivrutiner låter som väldigt gammalt, måste finnas nyare? 32-bits OS kör man på Pentium 4 och äldre processorer, allt nyare är det 64 bit som gäller senaste 10 åren. Är det en äldre begagnad fokuserare som du fått tag på?

Har du kört ASCOM diagnostics? Får du några fel där?

Hur kopplar du ihop allt? Från motorn på fokuseraren är det i regel en dsub 9 som inte får förväxlas med rs232 det måste sitta en motorstyrning emellan, vilket din handkontroll går till. Du fick motorn att drivas med handkontrollen, kopplar du om något när du kopplar in allt till datorn?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by majo »

Ska kolla ikväll om drivrutinerna är 32 eller 64-bit.
Datorn är en Dell Latitude E7440. Windows 7 Pro 64-bit.
Fokuseraren är en seriell modell. Vet inte när dom kom med USB. Firmwareversion är 1.1.3. Drivrutinversion är 1.1.1 (Testade även v1.0)
Datorn kopplar jag in mot handkontrollen (RJ-kontakt i kontrollen och D-sub9 i andra ändan mot USB-adaptern) så det är i sin ordning. Motorn går utmärkt att köra med handkontrollen.
Eftersom datorn inte får kontakt med fokuseraren borde väl ASCOM inte reagera men jag kollar detta med för säkerhets skull.

En v USB-serieadapterkablarna jag har funkar utmärkt att köra min EQ-6a direkt med. tror datorn såg adaptern som "Profilic". Samma kabel funkar inte mot fokuseraren.
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by AstroFriend »

Hej!
Bra till att börja med att du har windows7, jag har windows8 och det ställde till en massa extrabesvär.

EQ6 har lite andra signalnivåer än standard rs232 seriegränssnittet. Så den adaptern skall du inte använda till Lakeside handterminalen. Kollade Lakeside hemsidan, tyvärr hittade jag ingen support för deras äldre seriella handterminaler. Du kanske skall börja med att skriva till dom och fråga om det är ett standard seriellt gränssnitt så at de inte också har speciella spänningar. Standard är att RS-232 definierar spänningarna +3 till +12 V som en logisk 0:a och -3 till -12 V som en logisk 1:a. De spänningarna kan vara lite svåra att hantera därför förenklar en del gränssnittet med andra signalnivåer.

ASCOM fungerar ju i regel bara ihop med ett annat program som kallar upp det. Vilket program är det du använder för att kontrollera fokusmotorn?

Att blanda 32 och 64 bitsdrivrutiner går ibland inte, utan alla måste vara av samma sort. Kanske något av programmen bara kan hantera 32 bit?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by stoffe »

Din dator verkar finnas i många olika utföranden, vissa verkar ha kortplats för expresscard och andra inte. Det skulle annars kunna vara en lösning för dig.

Om det är en USB-seriell adapter som du kan ansluta direkt till din EQ6 DB9 på ekvatorialhuvudet så har du en USB-seriell adapter som ger TTL5V vilket förmodligen inte alls passar till din lakeside.

Har du rätt drivrutin? Det verkar finnas två olika versioner, se till att inte ha båda installerade samtidigt.
http://www.lakeside-astro.com/downloads.html

Om det ändå inte funkar, avinstallera alla lakeside drivrutiner inklusive ta bort allt lakesiderelaterat från ASCOM manuellt och börja om.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by majo »

Äntligen fick jag allt att funka, det var inte hur den var inkopplad som var problemet utan hur jag konfigurerade den. Så här skrev Lakesidesupporten:

Hi Mattias

I think I understand your problem now. You should not use the Config button until you have connected to the focuser. The Config button is fact not used very often unless you are using temperature compensation etc. These parameters cannot be configured until you have a connection to the focuser, so the error you are getting from MaxIm is correct.

What you need to do is the simply set the COM port you are using from the Setup screen, not the Config screen. In MaxIm you can get to the Setup screen by clicking on Options then by clicking either Setup or Choose. First time round you need to use Choose to select the Lakeside focuser. From the Choose screen once you have selected the Lakeside focuser you can click on Properties which will bring up the Setup screen where you can select the COM port.

Once you have used Choose to select your focuser you can subsequently go direct to the Setup screen after clicking the Options button. It will go to the same screen as properties.

If you do want to go to the Config screen you should connect to the focuser and then click on Options and then Setup. Once you are on the Setup screen with the focuser connected you can then click on Config. As I said, unless you want to use temperature compensation I would not use the Config screen at all. There is a calibration screen on the Config window, but it is better to calibrate your focuser using the buttons so I would not use that routine.

I hope that helps. If you need anything else please get back to me. If we do need to use TeamViewer I work from home so it could be done during the evening.

Let me know how you get on.
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lakesidefokuserare mot PC

Post by stoffe »

Skönt att det löste sig! Märkligt med configknappen..? Tempkonpensation använder jag inte själv, jag fokuserar istället om efter varann timme. Flex och andra egenheter kan ställa till det med tempkonpensation.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Övrigt”