Solfilter - återförsäljare?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Solfilter - återförsäljare?

Post by Polarlight »

Hej!

Är ute efter ett solfilter till min 200 mm newton tub, i första hand för att observera solförmörkelsen 20 mars.
Har beställt från First Light Optic innan och de hade ett för drygt 700:- inkl. frakt. Problemet var att det var slut i lager och de var osäkra på om de skulle hinna få hem det i tid. Min fråga är om ni har tips på övriga återförsäljare i Europa som är pålitliga? Jag vet att Astrosweden har filter men de kostar upp mot 1300:- och det känns i högsta laget då jag troligen bara kommer använda filtret några få gånger / år i framtiden.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by wilt »

Jag har köpt ett Thousand Oaks glasfilter till min 90 mm Maksutov från Astro i Ålborg. Snabb leverans!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by Polarlight »

Tack! Ska kika där! :)

Hittade en annan lösning som vissa verkar gjort. Det är att skruva bort ena "locket" på teleskopskyddet och där i klistra på ett solfilter (se bilden). Denna lösning verkar ju superenkel men fungerar det att göra på en 8" newtontub med ett bra resultat? Är som sagt var helt grön på det här med solfilter och observationer av vår närmaste stjärna!
telesc.jpg
telesc.jpg (56.26 KiB) Viewed 7549 times
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by Polarlight »

Okey :)

Om vi vänder det till nästa fråga. Vad är skillnaden mellan att köra genom det lilla hålet jämfört med att köra filter över hela öppningen mer än att det kommer in mindre ljus?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by ragge »

Upplösningen står i direkt proportion till öppningens storlek, så det borde bli sämre detaljåtergivning tycker jag.
/Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by ragge »

Jonas wrote:Som jag ser det utnyttjar man full öppning men bländar ner. Jämför vanliga objektiv för fotografering.
/Jonas
Kolla här : http://www.kenrockwell.com/tech/diffraction.htm
/R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by ragge »

Jonas wrote:...praktisk erfarenhet säger mig att bästa skärpan får man om man bländar ner ett eller ett par steg på ett objektiv.
Många objektiv vinner på att bländas ned något, men detta beror på en kompromiss mellan pris och optisk prestanda. Det är svårast att göra en lins perfekt i kanterna, det är alltså ingen naturlag.
En naturlag är det däremot att upplösningen minskar när ljusöppningen minskar (med allt annat oförändrat).

/Ragnar
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by thanders »

ragge wrote:
Jonas wrote:...praktisk erfarenhet säger mig att bästa skärpan får man om man bländar ner ett eller ett par steg på ett objektiv.
Många objektiv vinner på att bländas ned något, men detta beror på en kompromiss mellan pris och optisk prestanda. Det är svårast att göra en lins perfekt i kanterna, det är alltså ingen naturlag.
En naturlag är det däremot att upplösningen minskar när ljusöppningen minskar (med allt annat oförändrat).

/Ragnar
+1
http://en.wikipedia.org/wiki/Diffractio ... r_aperture

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by stoffe »

Den maximala teoretiska upplösningen har med objektivets ljusöppning att göra, större öppning medför högre teoretisk upplösning. Det kallas diffraktionsbegränsning precis som länken som thanders postat beskriver. Jonas, du bländar ner dina objektiv för att slippa andra problem och ger oxå avkall på maximal teoretisk upplösning. T ex så minskar koma och även i de flesta fall vinjettering vid nedbländning, det är därför du bländar ner skulle jag tro?

Hade kameratillverkarna inte haft kravet att ha allroundoptik så hade inte heller bländarlameller behövs, jämför t ex med en dyrare apo-refraktor som varken har bländarlameller eller är av undermålig kvalité. Ingen zoom funktion heller men däremot så går det inte att få fokus på nära håll och inte heller finns det möjlighet till autofokus med en DSLR kamera kopplad till den. Men däremot ett platt och fint fält utan extra nedbländningsmask om allt är i sin ordning, optik som är optimerad för att få fokus mot oändligheten.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by thanders »

Här något om skärpa och skärpedjup vid nedbländning.
http://www.patriksandstrom.se/fotosidor ... edjup.html

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by Jonas »

Finns ingen anledning att vara nedlåtande genom att sända mig till en nybörjarsida om vad som påverkar skärpa och skärpedjup. Jag vet sedan decennier vad hur detta hänger samman med olika brännvidder och hör inte till frågeställningen i denna diskussion.
Detta avslutar tråden för min del!
J
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by thanders »

Jonas wrote:Finns ingen anledning att vara nedlåtande genom att sända mig till en nybörjarsida om vad som påverkar skärpa och skärpedjup. Jag vet sedan decennier vad hur detta hänger samman med olika brännvidder och hör inte till frågeställningen i denna diskussion.
Detta avslutar tråden för min del!
J
Det var absolut inte min mening att vara nedlåtande. Tyckte däremot att han förklarade bättre än vad jag kan hur nedblädning inverkar på skärpan.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by bjorsa »

Om man tittar på skywatcher och då tex 200 pds så är dess öppning i okularlocket ca 50 mm vilket då ger f 20 och tittar man sen i länken thanders la ut http://www.patriksandstrom.se/fotosidor ... edjup.html så står det där "Man brukar säga att alla objektiv har bäst optiska egenskaper två bländarsteg från minsta bländaröppning " Han menar nog bländartal och inte bländaröppning dvs att man bländar ner 2 steg

Hur som helst ett 1000 mm f5 nedbländat till f20 dvs 2 steg då får man en öppning på 50 mm dvs det skywatchers 200 pds öppning är som i bilden polarlight la ut så förmodligen har skywatcher gjort hålet med tanke på att fota tex solen och för att enkelt kunna montera ett solfilter och samtidigt blända ner objektivet till dess skarpaste f tal de tror jag i alla fall .
mvh/bjorsa
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Solfilter - återförsäljare?

Post by Rommen »

Två bländarsteg är alltid 2 eV, dvs f5 blir f10 och inte f20.
Ett objektiv med F1.4 blir alltså oftast som skarpast vid f2.8 alltså 2 eV eller 2 steg.
Ljusstyrkan minskar med hälften för varje steg, dvs vid f2.8 är det bara 1/4 av ljusmängden som nåt sensorn om man jämför med F1.4
Ett f5 objektiv nerbländad till f20 får alltså enbart 1/16 av ljuset.
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Solfilter - återförsäljare?

Post by bjorsa »

Ok fel av mig ! :shy:
Men frågan om själva hålet på locket om det är för litet för att ge en skarp bild av solen med solfilter det borde ju vara så att hålet räcker ?
mvh/bjorsa