Värmeband på SCT

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Värmeband på SCT

Post by Torbjörn »

Jag fick nyligen hem värmeband och en kontrollenhet för dessa till mitt Celestron C8 och ser fram emot att kunna bekämpa imma och frost bättre under långa obspass och/eller när det är stora problem med dagg.

Hur brukar ni köra era värmeband? Har ni dem på redan från början av kvällen eller väntar ni lite med att slå på dem? Väntar ni tills det börjar komma dagg/frost innan ni slår på dem? Hur brukar det vara lagom att ställa in kontrollenheten? 50% eller mer?
Det är ju onödigt att elda för kråkorna och slösa med ström även om jag har ett 70 Ah batteri för gedigna obskvällar.
Jag vore tacksam för tips.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Värmeband på SCT

Post by mikaelanderlund »

Det beror på vinden. Är det vindstilla så kör jag på med 50 % redan från första minut. Det kan mycket väl vara så att du måste öka på under natten när temperaturen faller och fuktigheten ökar. Är det lite vind så hoppar jag normalt över daggbekämpning med värmeband. Huvan räcker då normalt till. Bandet har jag precis under kanten mot plåten i tuben.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Värmeband på SCT

Post by Torbjörn »

Tack för detta. Jag skaffade banden för att kunna komma ifrån problemen med dagg och frost. Ser fram emot att testa dem men det är ju klassiskt att det är molnigt när man har skaffat några nya trevliga astroprylar :D

/Torbjörn
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Värmeband på SCT

Post by Lazze »

Jag gör i stort sett som Mikael. Värmebandet ska sitta precis under kanten mot plåttuben. Där gör det bäst nytta.
Blåser det lite brukar värmeband inte behövas och man kan ibland plocka av dagghuven eller sätta på en kortare om man har en sån så blir vindfånget mindre.
Men om jag ska obsa/fota mycket nära zenit så brukar jag behöva dra på värmebandet nära max för att slippa imma. Det hänger också lite på luftfuktigheten.

/Lasse

Return to “Övrigt”