Ny fotodator

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Ny fotodator

Post by Robert »

Den dator som jag har när jag fotograferar år en gammal laptop med Windows XP. Fungerar men är ganska långsam och seg.

Har velat fram och tillbaka läng mellan en ny laptop eller en liten mini PC, men då jag i framtiden har tänkt mig ett litet observatorium så blir det nog en liten mini PC.

Frågan är då vad man skall välja? Något likande detta?
Image
http://www.netonnet.se/art/dator/kompon ... 6730.7354/

Eller npgon som har ett bättre tips?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny fotodator

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Jag har en liknande till mitt system. Minidatorn som en astroserver för att styra montering och kamera samt annat. Att jag valde en sådan var av två anledningar, liten och kompakt samt enkelt att konvertera för batteridrift. Den fungerar oberoende vad som händer övriga datorer. Den har ingen egen monitor eller tangentbord utan ligger uppkopplad mot ett nätverk och kontrolleras över VNC, så alla andra datorer både i det lokala och externa nätverket kan styra den datorn. Som arbetsdator har jag en laptop med 17" skärm samt en extern 24" monitor med 1920x1200 i upplösning, uppskattar verkiligen denna extra skärm. Tidigare hade jag stationära datorer men vilken plats det tog och vad massa ström de drog, varmt i rummer blev det också. När jag behöver mecka med teleskopet tar jag med mig laptopen så jag kan manövrera teleskopet och utrustning på plats. I laptopen finns också motsvarande uppsättning program så jag kan styra teleskopet direkt, till ex. om det använts portabelt och man vill minimera vikt och st römförbrukning. Jag har ett mindre bilbatteri för teleskopdelen, klarar ca en natt i kyla, men har oftast kontinuerlig laddning på det. Bra med ett batteri som backup ifall det skulle bli ett kortare strömavbrott.

Jag har en tråd här om hur astrolådan är gjord, mycket enkel men funktionsvänlig:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=7966

Och lite om pelaren som jag just på börjat:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=8877

Vad det gäller datorerna så är det egentligen bara windows8 som gjort livet surt för mig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ny fotodator

Post by Robert »

KUl att se ditt bygge med.

Får fundera på vad jag skall ha men SSD är trevligare i kylan antar jag. Kommer troligen oftast köra Remote Desktop mot den. Windows 8 kommer den itne få. Lär bli Windows 7 Pro eller Ultimate sp jag kan köra Remote Desktop till den. Tycker den är snabbare och smidigare än vnc. Fast det kräver j en pro version minst av windows....
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny fotodator

Post by AstroFriend »

Jo jag har hört att windows desk pro skall vara bättre än VNC, lite närmare bestämt har jag ultravnc. Men jag lyckades aldrig få windows varianten. Det som är lite problem med vnc är att skärmen inte uppdaterar så bra när det är mindre förändringar. Men så länge det bara är det så är det ok för mig. Värre skulle vara om något kraschade så jag måste in i servern o rota. Blir ju krångligt när man inte har någon skräm eller tangenbord anslutet. Och så har aldrig vnc kraschat fast det hänt ganska allvarliga saker.

Har ingen DVD läsare på min, men än så läge har jag klarat mig utan, fördelen blir ju lite mindre storlek och drar mindre ström också. Om jag skall byta operativsystem till windows 7 så kanske jag måste ha en DVD, provade med en USB ansluten DVD på en annan dator men det gick inte att boota på den. Men det skall ju gå att överföra OP systemet på USB och boota från den, har dock inte satt mig in i det.

En sak som skulle vara bättre är en dator som går direkt på 12 volt, min går på 19 volt och därmed måste jag ha en extra omvandlare från 12 till 19 volt. Frågan är dock om det kommer fungera då batteriet varierar mellan 12 till 14,3 volt under normal drift.

SSD är något som jag inte provat på än, blir väl i framtida datorbygge.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ny fotodator

Post by stoffe »

Jag röstar på en vanlig stationär dator där du kan ta ström från ATX nätagget och driva resten av utrustningen i ditt observatorium. Det är säkert jätteklumpigt att släpa runt på innan du byggt ditt observatorium.

Ska du köra med extern strömförsörjning till alla dina prylar så är en NUC ingen dum idé. Windows 7 64-bit Ultimate är ett klokt val av OS. Att tänka på är att en mekanisk disk i regel går att förvara kallt, de brukar inte starta om de är allt för nedkylda. Men om man lämnar allting påslaget så blir aldrig disken riktigt kall och klarar sig.

Kul att ses nere på "träff under stjärnorna" förresten :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny fotodator

Post by AstroFriend »

Ja det är ju en verklig poäng med en stationär att få nätagregatet på köpet. Vilka strömmar klarar 12 resp 5 volt på en normaldator?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ny fotodator

Post by stoffe »

Ett typiskt 500 watts ATX nätagg ger dessa spänningar

+3.3V@22A, +5V@32A, +12V1@14A, +12V2@15A, -12V@0.3A, +5VSB@2A

Det är främst 12V slingan som man vill kunna ta ut mycket effekt ur, det är högre på större nätagg. Ett 750 watts agg är inte dumt :good: Det som borde dra mest ström är pulsviddsmodulerade värmeband.

Tänkte tipsa om det billigaste 500 watt kvalitétsagg som jag hittat och det kostar ca 250 kr med frakt här.
http://www.pollin.de/shop/dt/Mjc3ODQ2OT ... 00QB_.html
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny fotodator

Post by AstroFriend »

Låter som man har effekt i överflöd med ett sådant aggregat och en tam dator. Köpte ett liknande aggregat på Webbhallen til min dator. Värmeband har jag inte infört än, men vid senaste fotosesionen gick det bra för de första 30 bilderna, den andra hälften blev ordentligt softat av kondens, fast det konstnärliga intrycket så spännande ut. Vad kan vara lagom effekt för att värma en 60mm refraktorlins?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ny fotodator

Post by Robert »

Jag kör med extern strömförsörjning till de andra prylarna och vem vet hur lång tid det tar innan man har ett observatorium. Vill även ha kvar möjlighweten att vara mobil i framtiden och kunna ta med sakerna till en träff tex så en liten dator lockar mer än ett stort åbäke :)

Har kört min lapptop ute då det har varit kallt och det har fungerat bra men efter att ha upgraderat till SSD på mina vanliga datorer hemma så känns det i princip nödvändigt med en till obsdatorn med....

Det var kul att träffas i mariestad och jag är sugen på en meteorkamera med.

Return to “Övrigt”