fullt automatiserad fokus

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

fullt automatiserad fokus

Post by Robert Habolin »

Hallå. håller på att kolla på fokus lösningar i full automatik. ( börja tröttna på att korrigera en gång i kvarten och springa mellan dator och teleskop ) är det nån här som har lyckats med autofokus och Mac? verkar nästan uteslutande vara Fokusmax på PC som gäller. alternativt Skyx eller Equinox pro till Mac, men dessa stödjer bara ett fåtal af system. Lakeside fokus ser rätt bra ut, nån som kör? hur bra funkar det mm. vad kör ni för program som håller koll på hela sessionen med temp skillnad mm? är det bara Maxim DL då som gäller? tackar för svar

R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Robert »

Jag kör ACP,MaximDL och FocusMax.

FocusMax fungerar mycket bra tycker jag.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: fullt automatiserad fokus

Post by stoffe »

Jag tror du får hålla dig helt och hållet till Windows på din observatoriedator, det är mycket begränsat utbud till andra operativsystem vad gällande programvara och drivrutiner. Jag har sett någon enstaka entusiast köra Linux på sin obsdator i England, till Linux finns ett motsvarande system som ASCOM vilket underlättar. Sök på INDI om du är intresserad. Mac har jag aldrig hört talas om att någon använt. Men visst hade det varit coolt med en Amiga 4000 med turbokort som obsburk? 8)

Maxim DL och FocusMax är det som gäller för autofokus, det fungerar mycket bra på Windows 7 64-bit som är att föredra framför WinXP. I kombination med ACP så har man allting helt automatiskt, det sistnämda har jag själv inte kommit igång med och behöver lite starthjälp den dagen som jag väl sätter fart.

Jag har bara hembyggda eller modifierade TS-fokuserare som jag kört med autofokus med ovannämnda programvara. Även stegmotor med tandrem + kameraobjektiv har fungerat mycket bra. Jag har aldrig fått så bra fokus som med autofokus i focusmax, tidigare provade jag med diverse olika typer av fokusmasker men det var stört omöjligt i ett optiskt snabbt system, t ex f/2.8 eller f/4.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Frazze »

Ja, autofocus till mac är nog svårt att hitta tyvärr, jag har letat som en galning.

Jag har kommit fram till att jag nog kommer virtualisera kbuntu på min macbook och köra indi+kstars där. Då får man kontroll av teleskop, ccd, autofokus, autoguidning och plate-solving via astrometry.net helt gratis.
Indi-servern kör jag sedan på en raspberry pi.

Jag hade (har) planer på att skriva en egen mac-app som skulle kunna styra en arduinokontrollerad fokuserare som med hjälp av fine-focus i Nebulosity skulle läsa av HFR och sedan fokusera automatiskt.
Men det dröjer nog innan jag får tid att fixa något sådant...

/Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: fullt automatiserad fokus

Post by stoffe »

Frazze, hur får du till autofokus under Linux? Det skulle jag själv vara intresserad utav.

Jag gick för övrigt över från Linux till Windows 7 enbart för att syssla med astronomi. Kör fortfarande dualboot på min stationära dator hemma t ex.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Frazze »

stoffe wrote:Frazze, hur får du till autofokus under Linux? Det skulle jag själv vara intresserad utav.

Jag gick för övrigt över från Linux till Windows 7 enbart för att syssla med astronomi. Kör fortfarande dualboot på min stationära dator hemma t ex.
Tjena.
I planetarieprogrammet KStars finns en modul som heter Ekos som är en indi-klient där man kan styra diverse utrustning (teleskop, ccd, filterhjul osv...)
Kolla den här videon så ser du lite vad som finns, han visar autofokus där. (ca 3:30 in i videon börjar det)
https://www.youtube.com/watch?v=vt4Gb3Yfh9g

Mvh
Daniel
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: fullt automatiserad fokus

Post by thanders »

Frazze wrote:
stoffe wrote:Frazze, hur får du till autofokus under Linux? Det skulle jag själv vara intresserad utav.

Jag gick för övrigt över från Linux till Windows 7 enbart för att syssla med astronomi. Kör fortfarande dualboot på min stationära dator hemma t ex.
Tjena.
I planetarieprogrammet KStars finns en modul som heter Ekos som är en indi-klient där man kan styra diverse utrustning (teleskop, ccd, filterhjul osv...)
Kolla den här videon så ser du lite vad som finns, han visar autofokus där. (ca 3:30 in i videon börjar det)
https://www.youtube.com/watch?v=vt4Gb3Yfh9g

Mvh
Daniel
Har inte kollat detaljerna, men det finns en KStars-version för Mac också.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Frazze »

thanders wrote: Har inte kollat detaljerna, men det finns en KStars-version för Mac också.

/T
Ja, jag testade att installera KStars på mac:en via macports, men tyvärr följde inte Ekos med. Möjligen att jag installerade fel version, men jag tror inte det.

/Daniel
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Robert Habolin »

ok, tack för info! ja det blev en PC till slut...

focusmax, Maxim Dl, ascom installerat, men vad är ACP?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Robert Habolin »

jag tänkte oxo på HFR i Neb, den borde man ju kunna skriva en Autofokus funktion på.. nån som kan ;)
kanske borde mejla Craig Stark och kolla :D
han har faktiskt svarat på alla mina mejl, och snabbt oxo. mycket impad!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: fullt automatiserad fokus

Post by thanders »

Frazze wrote:
thanders wrote: Har inte kollat detaljerna, men det finns en KStars-version för Mac också.

/T
Ja, jag testade att installera KStars på mac:en via macports, men tyvärr följde inte Ekos med. Möjligen att jag installerade fel version, men jag tror inte det.

/Daniel
Det var ju trist! Annars är det bara autofokus jag saknar på min mac just nu.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Robert »

Robert Habolin wrote:ok, tack för info! ja det blev en PC till slut...

focusmax, Maxim Dl, ascom installerat, men vad är ACP?

ACP är ett fantastiskt program som styr hela "observatoriet" Den kontrolerar MAximDL, Fokusering Tak väder mm och gör att man kan automatisera sin session.

Enda nackdelen med ACP är priset.....
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: fullt automatiserad fokus

Post by stoffe »

Demoversionen av ACP funkar tillfälligt om någon vill prova. Personligen tycker jag att ACP har hög inkörningströskel. Kanske för att jag själv inte kommit igång med demoversionen ens en gång trots några försök. Ett billigare alternativ är CCD Autopilot.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Robert Habolin »

btw, finns det någon annan sky map / telescope control att köra tillsammans Maxim DL? typ the SkyX eller nått, för den som är i MaxIm DL är ju hopplöst ful och trög. och rätt dålig överblick, ingen linje för horisonten, meridianen mm. kan tänka mig att den är stabil och så, men jämfört med Sky safari, SkyX, Stellarium ser den ju ut som nån har ritat den i paint.. lol

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: fullt automatiserad fokus

Post by Robert »

Jag brukar koppla Cartes de ciel till teleskopet med när jag fotograferar.

SkyX skall gåutmärkt med. Har inte kollat om Stellarium har utvecklat vettigt ASCOM stöd ännu.