Liveview-programvara

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
junesbanunes
Posts: 2
Joined: 2014-04-25 12:59:16
spamtest: JA

Liveview-programvara

Post by junesbanunes »

Hej,

Jag har sökt vitt och brett efter detta men inte lyckats hitta något annat än det som finns för android, tex google sky.

Telefonapparna använder ju visserligen gps, magnet- och accelerationssensorer för att tolka vad enheten tittar på men om man kopplar en webkamera till en pc har man ju en fantastisk möjlighet att låta en programvara jämföra bilden med stjärnkartor och därigenom få live-information om vad man tittar på.

Någon som hört talas om någonting liknande?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Liveview-programvara

Post by stoffe »

Jag är inte alls säker på vad du frågar efter. Du vill ha en programvara som kan göra en "plate solve" av en videoström från en webbkamera?

En webbkamera filmar och med så korta slutartider det handlar om för att kunna filma så är en sådan typ av kamera tämligen okänslig. Den tekniken används i stort sett enbart för mån och planetfoto eller andra mycket ljusstarka objekt.

Om du kan få ut koordinaterna på himlen dit teleskopet pekar från din montering så är det enklast att antingen skriver in de i ett planetarieprogram för att se var du tittar någonstans och kan även få lite information om objektet du ser. T ex gratisprogrammen Cartes Du Ciel eller Stellarium kan vara till god hjälp.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Liveview-programvara

Post by Frazze »

Har du kollat på astrometry.net? (http://nova.astrometry.net)
Där kan du ladda upp bilder och så annoterar solvern dem och du får information om vad du tittar på.
Men det är ju inte i realtid om det är det du är ute efter. (Tror inte det existerar ens, skulle kräva enorm beräkningskapacitet)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Liveview-programvara

Post by stoffe »

Många moderna teleskopmonteringar går att styra via datorn via ett planetarieprogram och då vet programmet var teleskopet pekar och sedan går det att ställa in synfältet som teleskopet har i programmet och så är det bara att zooma in så ser du vad som finns där och ofta går det att klicka på objekten i fråga för att få mer information. Tror det är enklast i ditt fall att göra så istället. Som Frazze oxå påpekade så tror inte jag heller att "live plate solving" ens exsisterar, det underlättar enormt för en "plate solve" att veta ungefär var på himlen teleskopet pekar och utan det så krävs det enorma beräkningar för att få fram det.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
junesbanunes
Posts: 2
Joined: 2014-04-25 12:59:16
spamtest: JA

Re: Liveview-programvara

Post by junesbanunes »

Ja du förstod mig helt rätt, en programvara som jämför videoströmmen från webkameran med stjärnkartor och därmed få information om vad som tittas på.

Jag tänkte att om man monterar en webcamera på ett okular, att den då skulle visa det som ögat ser. Men webkameror är alltså alldeles för klena för att kunna se stjärnor?

Det jag tänker mig har två syften, dels snabb och enkel navigering, sen kan man ta bort webkameran och kika på objekten med blotta ögat när man hittat rätt. Men också att flera personer kan sitta samlade runt en skärm och titta samtidigt.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Liveview-programvara

Post by Frazze »

Hej.
Som sagts tidigare, jag tror inte det finns någon möjlighet till live plate-solveing från en videoström. En plate solve från astrometry.net kan ta ungefär 10 sekunder (och längre).

Det närmsta man kommer det du är ute efter tror jag är att använda produkter som denna:
http://www.firstlightoptics.com/finders ... scout.html

eller en helt vanlig smartphone med ett bra planetarieprogram som kan använda telefonens gyro för att avgöra vart den pekar. (SkySafari t.ex)


/Daniel

Return to “Övrigt”