Roger i radio

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
malte
Posts: 69
Joined: 2007-10-24 09:13:37
Location: Göteborg
Contact:

Roger i radio

Post by malte »

Lyssna på intervjun med Roger Utas i P4 Gotland. Riktigt bra om hur det är att bli och vara astrofotograf under föränderliga himlar.
http://t.sr.se/1p3nPk0
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Roger i radio

Post by magnahrl »

Riktigt kul att Radio Gotland överhuvudtaget tog upp detta ämne och Roger gjorde reklam för amatörastronomi på ett mycket lättsamt och för gemeneman begripligt sätt. Heders :good:

Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Roger i radio

Post by utas »

Hej!

Vi kan "tacka" (hmm...) vår vän Stoffe i Uppsala, och hans fina norrskensbild, att Radio Gotland uppmärksammade att amatörastronomin existerar på ön.
Nån i redaktionen hade tydligen sett hans bild i Pop Ast. och ringt honom, och han passade över bollen på mig. Så Radio Gotland ringde mig i Fredags och frågade om jag hade lust att ställa upp, och i ärlighetens namn hade jag väl inte det, direkt... -Men programledaren, Olle Wiberg, verkade genuint intresserad och fattade vad det "handlade om", så man fick "offra sig" för att sprida ljuset ;)

Tack för vänliga kommentarer, Magnus & Robert!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Roger i radio

Post by stoffe »

Olle ringde mig först och ville ha med mig i studion, men eftersom jag bor strax utanför Uppsala och studion ligger i Visby så var det lite långt för mig att åka. Dessutom så tycker jag att det var väldigt roligt att Roger ville ställa upp istället!

Gotland är en fantastisk plats att uppleva astronomi på, ute på landsbygden så är det väldigt lite ljusföroreningar dessutom. Hoppas att fler hörde programmet och att fler fångar upp intresset på ön.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Övrigt”