Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by Corpze »

Slänger ut en liten krok här då många av er pysslar med lite hobbyel och kanske även i jobbet etc.

Problemet jag har är att jag skall bygga en självgående gräsklippare / plog mha. Två rullstolsmotorer, två 12v 62Ah batterier kopplade för 24v. Drivkortet till motorerna är ett Sabertooth 2x25. Kortet kan ta emot R/C signaler och styra motorerna genom diffrentialdrift. När jag utvecklade roboten körde jag på två st mindre blyackar på 12V 10Ah utan problem som ni ser på denna videon: http://m.youtube.com/watch?feature=c4-f ... -RDZukB14s

Problemen började när jag satte i de större batterierna samt en 200A huvudbrytare på +ledningen, allt annat var kopplat på exakt samma vis som med de små batterierna. Jord i chassi, inga kortisar etc.

Första gången jag vred på strömmen så rök ett mindre drivkort (SyRen 10) som driver plogen.
Andra gången rök Sabertooth-kortet.

Jag fick kortet reparerat och provade på nytt efter en rigid genomgång av alla kablar, uppmätning med multimeter, Allt!

Vred på huvudbrytaren och Poff! Samma sak.

Dimension engineering som gjort kortet vet inte varför, electrokit i Malmö vet inte varför, jag vet inte varför.
Jag hörde någon nämna strömrusningar och att det kan bli en för stor påfrestning för kondensatorerna på drivkortet?
Jag fick på nåder reparerat kortet igen så nu har jag en tredje, sista chans att få igång min robot.
Vad kan va fel?

Det här är drivkortet: http://www.dimensionengineering.com/pro ... rtooth2x25

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Aldrig roligt när saker går sönder, extra retligt när allt ser riktigt ut dessutom.

När du bytte batterier drog du om kablarna då också så det finns risk för att det blivit felkopplat?

Första tanken är ju att plus och minus har blivit skiftade. Men antar du kontrollerat detta mycket noga.

Klena kablar, glappkontakt kan ju ev. ge oschillationer i spänningen och skada elektroniken. Kan du ta närfoto och lägga ut här så man kan studera hur dragningen av kablarna är gjort, beskriv också vart varje kabel går.

Har du någon ritning på hur du skall ha kopplat som du kan lägga upp här som ett foto?

Nästa gång du skall prova kanske du skall testa lite mer säkert.

Först av allt, håll avstånd till batteriet så du inte får gnistor från kablarna i närheten av batteriet och får en knallgasexplosion, kan bli allvarliga skador, framförallt på ögonen!

Börja med att provköra motorerna direkt på batteriet, först bara med 12 volt, sedan med 24 volt för motorerna är väl i 24 volts utförande? Det kan ha blivit något mekaniskt fel så att motorerna är låsta till ex. Har motorerna magnetbromsar som ej släppt?

Om ovan verkar ok, testa elektroniken.

Ha till ex. ej motorerna inkopplade. Men kontrollera först att kortet kan arbeta utan last (motorer)

Prova bara med ett batteri, 12 volt.

Ha en klen säkring på kanske 0.1 Ampere i serie med pluskabeln från batteriet så kanske elektroniken klarar sig om det är något fel.

Bara lite tips att börja med.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by stoffe »

Hej

Jag fortsätter med gissningstävlningen, kan det möjligtvis vara så att dina motorer får fullt pådrag direkt när du ansluter strömmen? Pådraget borde vara 0. För säkerhetsskull, montera en spärr diod bara för att känna dig säker på att + och - blir rätt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by Corpze »

AstroFriend wrote:Hej Daniel!
Aldrig roligt när saker går sönder, extra retligt när allt ser riktigt ut dessutom.

När du bytte batterier drog du om kablarna då också så det finns risk för att det blivit felkopplat?

Första tanken är ju att plus och minus har blivit skiftade. Men antar du kontrollerat detta mycket noga.

Klena kablar, glappkontakt kan ju ev. ge oschillationer i spänningen och skada elektroniken. Kan du ta närfoto och lägga ut här så man kan studera hur dragningen av kablarna är gjort, beskriv också vart varje kabel går.

Har du någon ritning på hur du skall ha kopplat som du kan lägga upp här som ett foto?

Nästa gång du skall prova kanske du skall testa lite mer säkert.

Först av allt, håll avstånd till batteriet så du inte får gnistor från kablarna i närheten av batteriet och får en knallgasexplosion, kan bli allvarliga skador, framförallt på ögonen!

Börja med att provköra motorerna direkt på batteriet, först bara med 12 volt, sedan med 24 volt för motorerna är väl i 24 volts utförande? Det kan ha blivit något mekaniskt fel så att motorerna är låsta till ex. Har motorerna magnetbromsar som ej släppt?

Om ovan verkar ok, testa elektroniken.

Ha till ex. ej motorerna inkopplade. Men kontrollera först att kortet kan arbeta utan last (motorer)

Prova bara med ett batteri, 12 volt.

Ha en klen säkring på kanske 0.1 Ampere i serie med pluskabeln från batteriet så kanske elektroniken klarar sig om det är något fel.

Bara lite tips att börja med.

/Lars
Nej det är inte speciellt kul, speciellt inte när ens tillverkaren vet varför det går sönder (efter vad jag beskrivit då förståss)
Kablarna är, förutom att de är grövre, och nu har en huvudbrytare på sig, samma som när jag körde roboten på de mindre batterierna. Kan de grövre kablarna ha med saken att göra?

Motorerna fungerade sist jag körde med roboten så det känns långsökt att de skulle ha korkat igen. Några glappkontakter skall det inte vara då jag dragit till allt ordentligt med riktiga fästelement.

När jag får tillbaka kortet skall jag definitivt testa kortet med ett litet batteri först för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Angående att motorerna ska få fullt pådrag känns också lite långsökt då det är kortet som bestämer detta och inte har fungerat sen första försöket.

men som sagt... kan för grova kablar ställa till det? (16mm2 just nu, räcker med 4mm2)

MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by AstroFriend »

De grova kablarna kan knappast ställa till de problem du beskriver. Borde bara vara fördel. Jag skulle nog partvinna kablarna till motorerna och batteri för att reducera de elektromagnetiska störningarna. Pulsvidd modulerad styrning ger mycket högfrekventa störningar men är säkerligen inte det som får kretskorten att brinna men kan ge andra problem. Hur lyckades du få in 16 kvadrat kablarna i skruvplinten?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by Corpze »

Ja man kanske skullepartvinna kablarna, kan det vara värt att tvinna + & - också?
16mm2 hade jag bara till mitt distributionsblock, sedan ca 15cm 4mm2 till sabertoothen...
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by Corpze »

En liten bild kanske säger mer :/
koppling.JPG
koppling.JPG (446.08 KiB) Viewed 6202 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by stoffe »

Kan det vara så att du får flyback? Kortet brinner alltså direkt? Kraftig överspänning från batterierna?

Kanske kan vara så att kortet behöver någon form av last för att gå att koppla in?

Det ska vara grova kablar så du inte får spänningsfall.

Du är säker på att du inte över skrider detta?
25A continuous, 50A peak per channel
6-30V nominal, 33.6V absolute maximum
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by Corpze »

Ja det var min tanke också, vad skulle man kunna ha som last innan kortet, eller menar du efter kortet?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by AstroFriend »

+&- menar du batterimatningen till kortet? Ja det är bra om även de är partvinnade. Likaså så styrsignalen in.

Om du har 4mm^2 till motorerna bör ledningarna fram till kortet och batteriet vara det dubbla. De ser lite klena ut för matningen till kretskortet om man jämför med de andra du har, likaså ser minuskablarna ut att vara av klenare area, är det så?,

Det ser ut som om du har olika areor på motorkablarna, skall inte i o för sig inte spela någon roll så länge även den klenaste är tillräckligt grov.

Ser du redan har en del tvinnad men kanske inte optimalt gjort, ger dock knappast problem att korten brinner upp.

Kom att tänka på att du skrev du jordat, antar du menar att batteriets minuspol är kopplad till chassit. Det är viktigt att det bara finns en jordpunkt, är motorer eller kretskorten också förbundna med jorde blir det problem, skall de jordas måste det ske i samma jordpunkt! Kan ge upphov till kraftiga jordströmar och ge kraftiga självsvängningar som kan förstöra styrblocken. Isolationsprova motorerna så de inte internt har någon förbindelse med jord, väldigt viktigt. Är kylarna förbundna med jord på något sätt? Det får de inte vara om kylarna har galvanisk kontakt med styrkretsarna.

Du behöver inte ha någon last på strömförsörjningen i detta fall eftersom det är kopplat till ett batteri, alldeles efter laddningen kan de hålla lite högre spänning, men det måste kretskorten rimligen tåla, ja det står ju att de klarar 33 volt. Du skall dock inte ha laddning på när elektroniken är ansluten.

Styrkortet kan dock behöva en last på motorutgången (efter) beroende på konstruktion, men troligen går det bra utan och det är ju bara när du testar som motorerna inte är anslutna. Det är väl vanliga pulsbreddmodulerade styrblock tyckte jag det såg ut som.

Tillägg:
Kontrollera kretskorten så att inga komponentben sticker ut och jordar (kortsluter) mot chassit, ganska vanligt fel.


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by stoffe »

Jag menar efter kortet, flyback får du t ex vid motorbroms av dina motorer. Om motorn inte är inkopplad kan vissa typer av slutsteg brinna, i ditt fall kanske det är kortslutning någonstans på utgången? Men gör så här, mät upp så du vet att du inte har någon kortslutning i något som du jordat, Lars har några bra förslag oxå.

Att mäta är att veta :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by Corpze »

AstroFriend wrote:+&- menar du batterimatningen till kortet? Ja det är bra om även de är partvinnade. Likaså så styrsignalen in.

Om du har 4mm^2 till motorerna bör ledningarna fram till kortet och batteriet vara det dubbla. De ser lite klena ut för matningen till kretskortet om man jämför med de andra du har, likaså ser minuskablarna ut att vara av klenare area, är det så?,

Det ser ut som om du har olika areor på motorkablarna, skall inte i o för sig inte spela någon roll så länge även den klenaste är tillräckligt grov.

Ser du redan har en del tvinnad men kanske inte optimalt gjort, ger dock knappast problem att korten brinner upp.

Kom att tänka på att du skrev du jordat, antar du menar att batteriets minuspol är kopplad till chassit. Det är viktigt att det bara finns en jordpunkt, är motorer eller kretskorten också förbundna med jorde blir det problem, skall de jordas måste det ske i samma jordpunkt! Kan ge upphov till kraftiga jordströmar och ge kraftiga självsvängningar som kan förstöra styrblocken. Isolationsprova motorerna så de inte internt har någon förbindelse med jord, väldigt viktigt. Är kylarna förbundna med jord på något sätt? Det får de inte vara om kylarna har galvanisk kontakt med styrkretsarna.

Du behöver inte ha någon last på strömförsörjningen i detta fall eftersom det är kopplat till ett batteri, alldeles efter laddningen kan de hålla lite högre spänning, men det måste kretskorten rimligen tåla, ja det står ju att de klarar 33 volt. Du skall dock inte ha laddning på när elektroniken är ansluten.

Styrkortet kan dock behöva en last på motorutgången (efter) beroende på konstruktion, men troligen går det bra utan och det är ju bara när du testar som motorerna inte är anslutna. Det är väl vanliga pulsbreddmodulerade styrblock tyckte jag det såg ut som.

Tillägg:
Kontrollera kretskorten så att inga komponentben sticker ut och jordar (kortsluter) mot chassit, ganska vanligt fel.


/Lars

Japp, + & - är matningen till drivkortet
Alla kablar är minst 4mm2, matningen fram till distributionsblocket är 16mm2, likaså till jorden. Angående jorden så lät det som en grej att kolla upp, jag har som du skriver, dragit minus genom chassit, och tagit minus från en annan del av chassit till drivkortet, detta kanske inte är så bra? Kortet i sig är inte jordat, inte heller kylflänsar etc. Komponentbenen vet jag inte hur de ser ut då kortet är limmat på kylflänsarna från fabrik.

Motorerna skall jag testa om de jordar.

Kortet går att köra utan last så det skall inte vara några problem.

Ang flyback så är korten avsäkrade (30A säkringen som hänger på ena motorkabeln till varje motor) för att ta hand om ström vid motorbroms, kortet är nämligen regenerativt och laddar batterierna sålänge inte strömstyrkan blir för hög och knäcker kortet, därav säkringarna.

MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by stoffe »

Aha då hänger jag med ang flyback. Det där kortet skulle funka på en elcykel oxå.

Du kan få jordpotentialskillnad mellan alla dina punkter som Lars är inne på. Hoppas det är det som är problemet, köp dig även mica insulators för att få bukt med kylfläns problematiken.

Driver kortet gräsklipparmotorn oxå? Den är inte med just nu på bild vad jag kan se.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by Corpze »

Haha, nej det drivkortet har inte varit i bruk, därför redigerade jag bort det för att inte förvilla :)

Kylflänsproblemet?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Helt OT: hjälp med el, robotbygge

Post by stoffe »

Ja vi vet ju inte om de kanske jordar själva kretsen? Av någon anledning så brukar alltid mittbenet på effektransistorer ha kontakt med kylflänsen, det brukar oftast vara någon form av positiv spänning dessutom. Är det så att kylflänsen har direktkontakt med transistorn i drivsteget och kylflänsen är skruvad mot jord så är det stor risk för kortslutning där. Men jag gissar egentligen bara, har du börjat felsöka ännu?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.