Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by Magnus Nyborg »

Hej,

Mitt nya teleskop har anlänt, men jag har funnit att fokuseraren är väldigt 'svag'. Jag försöker utreda om det är fel på fokuseraren eller om den helt enkelt är underdimensionerad för mina behov, så ni som har samma fokuserare kan kanske hjälpa mig. Det är svårt att beskriva symptomen, men om någon känner igen dessa kan ni kanske bekräfta - eller om ni använder denna fokuserare själva för astrofoto med gott resultat så kanske vi kan konstatera att det är fel på min fokuserare.


I horisontellt läge så rör sig fokuseraren över hela spannet, men i vertikal position (upp - ned) så orkar den inte med ens om jag belastar den med det lättaste okular jag har. Det finns en friktionsskruv, och om jag har utan friktion så faller fokuseraren här bara tillbaka för minsta lilla touch, och om jag drar åt friktionen så kan jag förhindra att den faller tillbaka så 'slirar' den bara när jag försöker fokusera (ingen rörelse). Det finns inget mellanläge på friktionen där jag kan fokusera i vertikal position, med minsta lilla vikt på fokuseraren.

Om jag monterar kameran så har jag ca 1.5kg tyngd på fokuseraren, och det går endast att fokusera i horisontellt läge med friktionen på minimum. Hela fokuseraren är då så känslig att minsta touch eller liten vinkel (>30 grader från horisontellt) får fokuseraren att flytta sig av touch eller gravitation. Drar jag åt friktionen till mellanläge så håller den emot bättre men rör sig inte längre, eller i vissa fall rör sig 5-10mm spann men fastar sedan i respektive ändpunkt. Ett gammalt 20mm Nagler typII på drygt 1kg gör fokuseraren oanvändbar utom med rent horisontellt läge. Dessutom 'glappar' fokuseraren då uppenbart.

Är det någon som använder denna fokuserare med en kamera som får detta att fungera bra?


Med vänlig hälsning,
Magnus
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by Tompa »

Hej Magnus, grattis till ett bra teleskop!

Är det en sådan här fokuserare du har (utdragen tub för användning med okular):
Foc_190MN_1.jpg
Foc_190MN_1.jpg (316 KiB) Viewed 5294 times
Inskjuten tub för kamera (eller om det var tvärtom :shy:):
Foc_190MN-2.jpg
Foc_190MN-2.jpg (302.56 KiB) Viewed 5294 times
Låsskruven för förlängningsröret till höger i bild och lås/friktionsskruv för fokus mellan fokusrattarna på fokuseringshuset.
Jag har inte riktigt förstått felet. Är det förlängningsröret som krånglar eller själva fokusmekanismen? Som jag läser det verkar det vara så att du försöker fokusera med hjälp av förlängningsröret.
När jag använde denna fokuserare satte jag i okularet, eller kameran, och hittade ungefärligt fokus med utdragsröret varefter jag låste fast detta med skruven på sidan. Därefter använde jag fokusrattarna för att hitta exakt fokus. Till sist drog jag åt friktions/låsskruven något för att undvika att rubba fokusläget (det krävs ganska mycket kraft för att göra detta).


Mvh,
Tomas Wikander
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
eerik
Posts: 45
Joined: 2012-02-29 11:09:25
spamtest: JA

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by eerik »

Hej Magnus. jag har nyligen köpt likadant teleskop och är jättenöjd med det. Jag har inte märkt att det skulle vara några problem med fokuseraren. Jag har använt både Canon 40d och 400d utan några problem. Tomas wikander beskriver i slutet på sin text exakt samma tillvägagångsätt som jag använder. Det finns några bilder (tänk bara på att jag är helt nybörjare på astrofoto) som jag tagit med Mn190 teleskopet och Canon 400d.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by gunnar »

Hej,
Närmaste manual till ditt teleskop hittar du här!
http://www.telescope.com/assets/product ... _07-09.pdf

Sidan 3, "focus tension set screw". Är det den du skruvat på? och det inte fungerar så är det nog ett fel på fokuserarens lager.

Med vänlig hälsning
Gunnar
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by Jonas »

Har du provat att lossa skruven i botten och försiktigt spänna de fyra stjärnskruvarna tills du får "lagom" motstånd i fokuseringen? Jag misstänker att det är dessa skruvars tryck på axeln som är lite för lätt.
Notera: Det handlar inte om varv utan delar av varv.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by Magnus Nyborg »

Hej Tomas,

Japp, och om jag ställer fokuseraren i det läge du visar (vertikalt, upp-ned), så kan jag inte få fokuseringen att fungera ens med ett 9mm Plössl (ett lätt okular). Antingen sätter jag friktionen lågt, och då faller den nedåt igen, eller så sätter jag friktionen högt och då orkar den inte lyfta okularet (men det går bra nedåt). Som det är nu finns det inte en chans att den skulle klara 1.5 last, klarar inte ens 200g.

Jag skall kolla lite mer, och jonas skrev nedan lite om detta...

Med vänlig hälsning,
Magnus
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by Magnus Nyborg »

Hej Gunnar,

Manualen var vad jag behövde, det är inte friktionen jag ändrat utan bara låsskruven - jag skall skärpa friktionen med de infällda skruvarna och testa.


Med vänlig hälsning,
Magnus
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by gunnar »

Magnus Nyborg wrote:Hej Gunnar,

Manualen var vad jag behövde, det är inte friktionen jag ändrat utan bara låsskruven - jag skall skärpa friktionen med de infällda skruvarna och testa.


Med vänlig hälsning,
Magnus
Bra du fick nytta av manualen. Magnus.
Skruva nu bara på den skruven som pilen pekar på i manualen, (MITTENSKRUVEN) inte dom andra.

Gunnar
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Fråga om fokuseraren till Skywatcher MN190

Post by Magnus Nyborg »

Tack alla som hjälpte mig,

Problemet är löst, iom att jag justerade den faktiska friktionen. Lite märkligt att teleskopet kom med en så dåligt justerad inställning, men det är i alla fall inget fel på fokuseraren.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Return to “Övrigt”