Problem med flex på en baader steeltrack NT fokuserare

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Problem med flex på en baader steeltrack NT fokuserare

Post by Frazze »

Hej.
Jag bytte nyligen fokuserare på min newtontub och provkörde den för första gången häromkvällen.
Nu visar det sig att den flexar väldigt mycket, något som just var meningen att det inte skulle göra :)
Något verkar alltså vara galet och jag undrar om någon vet om man kan justera detta?
Om jag skruvar åt justeringsskruven (under låsmuttern, se bild nedan) så blir det lite bättre, men då nyper den istället och vreden bara snurrar utan att det rör sig.

Image

Finns det andra skruvar man kan dra åt?

Mvh
Daniel
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Problem med flex på en baader steeltrack NT fokuserare

Post by Init4theimaging »

Hej Daniel.

Du kan justera lager anliggningen från andra sidan.
Innan du börjar skuva, se till att du klurat ut exakt hur det hela fungerar och du vet viken reaktion du får när du drar åt eller släpper på någon av skuvarna.

Rent allmänt:
Börja med skruva in fokuserar röret så att det inte trillar ner med en smäll när du börjar meka.
Släpp efter på skruven/skruvarna som lägger an axeln mot fokuserarröret och försök justera dessa så de har kontakt men inte sätter press på axeln.
Grov-justera lagerna så de ligger an men inte pressar på fokuserarröret.
Lägg lite press på axeln med justerskruven så att fokuserarröret går att ratta upp och ner, därefter kan du börja justera in allt efter behov/behag.

Hoppas du kan få den att funka, och ha nu inte sönder något. De flesta fokuserare har små mesiga lager och den här är inget undantag...

Mvh,
Daniel
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Problem med flex på en baader steeltrack NT fokuserare

Post by Frazze »

Jag fick till det lite bättre, men det är inte helt 100 än tycker jag.

Jag måste ha spännskruven (den stora silvriga) liggandes mot fokusröret lite för att det inte skall flexa så mycket. Jag trodde den enbart skulle behövas för att låsa fokuseraren i sitt läge.

Mailade med Teleskop-Service och de sade att man enbart skall behöva justera friktionsskruven för att ställa in allt. Kan vara så att lagerskruvarna var för klent åtdragna från fabrik för när jag spände åt friktionen endast lite grann så nöp som sagt röret fast.
Har inte hunnit testa något med med kameran och allt monterat, det blir nästa steg. Har även beställt en förlängare till fokushuset så att jag inte behöver vara i ytterläge för att få fokus vilket också borde göra att det flexar mindre.

/Daniel

Return to “Övrigt”