Köpråd: Liten laptop?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Köpråd: Liten laptop?

Post by DavidS »

Hej alla datorexperter! Laptop-världen är en djungel så jag undrar om någon kan ge lite köpråd. Jag behöver en ny liten laptop till teleskopstyrning/CCD, alltså ingen tung databehandling utan bara kontroll.

W7, 14-15 tum, lätt, tyst (inget högt fläktljud). Vad ska jag tänka på när jag väljer, tips och förslag?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by Robert »

Prestandamässigt duger alla nya som säljs tycker jag men de billiga har ett problem. Upplösningen är låg och när man fotar har man ofta många program igång och kul om man kan se mer än en liten del å sin bild... Så mittt råd är . Titta på upplösningen på skärmen.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by Corpze »

Om du väljer att använda den för att fånga foton från planetkamera etc. så bör den ha lite kraft under huven iaf, Jag köpte en ASUS eee 1225B, vilket är en lite mer fläskig variant för att vara en Eee, men den orkar inte med debayering live i firecapture. Jag skulle valt en i5 eller i7 istället för AMD.

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by stoffe »

Hej

Jag förespråkar som många andra gör Lenovo framför alla andra laptopmärken. Jag själv har valt X-serien, det är en utomordentligt bra astronomidator av flera anledningar.

Kombinerad trackpoint och touchpad (trackpointen går utmärkt att köra med handskar på, till och med tumvantar).
Bra batteritid, själv har jag 16 timmar med låg skärmljusstyrka.
Gummiklätt titanchassie, mycket hållbart.

Kika på filmer från ISS så får du se många Lenovo/IBM laptops längs väggarna. Bara det talar gott för att skaffa en Lenovo.

Vill man inte köpa en ny dator för många tusenlappar så finns http://www.greentech.se/ där man kan köpa beg datorer för bra pris med garanti. Har egen erfarenhet utav dom då min sambo har en X201, jag själv äger en gammal X41 och en nyare X220 med IPS-skärm. Ingen av de känns plastiga och gångjärnen är av någon form av metall. Troligtvis titan eller rostfritt stål? Jag är mycket nöjd med ca 7-8 års erfarenhet utav Thinkpads. Har även testat andra märken t ex Sony Vaio, HP och Acer, inget under av kvalité kanske.

Kika även på denna tråd ang laptopmärke så har de allra flesta röstat på Lenovo.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=66676
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by DavidS »

Stort tack för jättebra råd! Jag tittar på Lenovo. Det är väl W7 som OS man ska ha gissar jag.
/David
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by bjorne »

Ja, absolut W7 just nu även om jag tror W8 fungerar.
Men det är nog bäst att vänta med det i all fall ett halvår till, minst.
Nu tänker jag ju inte ställa upp i alla hyllningarna till IBM/Lenovo.
DELL tex har minst lika bra laptops som Lenovo och oftast till bättre pris.
HP/Compaq och Acer håller jag med är inga höjdare, i alla fall inte för ett par år sedan, men de kan ha skärpt sig.
Jag hade en röd ACER Ferrari för några år sedan, en riktigt värdelös laptop.
Men den var snygg :D
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by VigdisVZ »

Men stoffe nu vill jag ju ha en ny Lenovo. Hur ska jag då ha råd med allt annat jag vill ha denna säsong ;)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by DavidS »

Visst är han övertygande? ;)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpråd: Liten laptop?

Post by stoffe »

Hej

Jo jag kanske var väl entusiastisk i föregående inlägg men, jag är så jäkla nöjd bara. En ytterligare funktion som jag gillar är att man kan slå på tangentbordsbelysningen i mörkret där ute när man tillfälligt behöver se knapparna på tangentbordet. På tidigare modeller så lyser det med orange färg vilket är snarlikt rött. Nyare modeller (t ex X220) så lyser det med vitt ljus men jag har funderat på att täcka lysdioden med en röd transparent tejplapp om jag hittar någon lämplig tejp.

X-serien är en fenomenal dator för fältbruk, speciellt om man valt det större batteriet för maximal batteritid. Jag har haft den mycket i bilen och en bärbar dator ska inte väga mer än 1-1,5 kg för att verkligen kunna vara bärbar tycker jag.

Små skärmar drar mindre ström än större kan oxå tilläggas.

Dell är säkert bra datorer det med, jag har ingen personlig erfarenhet utav dom. Generellt får man en bättre dator med bättre chassie om man väljer en beg 1-2 år gammal proffsmodell för ungefär samma pris som en ny konsumentmodell.

Ska man använda firewire så kanske en Apple dator är rekomenderat? Jag har tråkiga erfarenheter av firewire i kombination med laptops även om jag fått det att fungera (ibland).
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Övrigt”