Kikarhjälp önskas

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Kikarhjälp önskas

Post by Lars L »

Har upptäckt att mina pupiller inte vill öppna sig 7 mm längre, så min gamla Kamakura 11x80 får gå i pension.

Tänker köpa en 20x80 men vilken? Någon med personlig erfarenhet?

Har sneglat på dessa;

http://www.astrosweden.se/celestron-sky ... 80/19687-0

Bra pris!

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... dapte.html

Ganska bra pris när euron står lågt!

Har kraftigt stativ!
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kikarhjälp önskas

Post by wilt »

Jag har haft den mindre Celestronmodellen, 15x70, några månader och är helnöjd!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kikarhjälp önskas

Post by glappkaeft »

Även jag har Celestrons mindre 15x70mm. Har haft den i ett par år och nöjd med den, speciellt med tanke på priset, även om dyrare kikare jag testat (bl.a. LasseH's gamla 18x75mm(?)) är märkbart skarpare. Om du köper Celestron så kolla vilken stativadapter som följer med, den i plast till 15x70mm var inte tillräckligt vridstyv. Du har iofs säkert en stabil adapter redan.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kikarhjälp önskas

Post by wilt »

glappkaeft wrote:Om du köper Celestron så kolla vilken stativadapter som följer med, den i plast till 15x70mm var inte tillräckligt vridstyv.
Jag har för mig att jag sett en moddad sladdrig Celestronadapter någonstans på nätet: för att förbättra vridstyvheten fyllde man dess tomrum med något material typ epoxy.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Kikarhjälp önskas

Post by Lars L »

Tack för svaren det lutar åt tysken som fick lysande kritik i Sterne Und Weltraum.



Mvh Lars L
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kikarhjälp önskas

Post by glappkaeft »

Lars L wrote:Tack för svaren det lutar åt tysken som fick lysande kritik i Sterne Und Weltraum.
Vill du bli helt nöjd så är det nog rätt val.
wilt wrote:Jag har för mig att jag sett en moddad sladdrig Celestronadapter någonstans på nätet: för att förbättra vridstyvheten fyllde man dess tomrum med något material typ epoxy.
Det hjälper nog men jag skaffade istället den större av SkyWatchers stativadaptrar i metall.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kikarhjälp önskas

Post by Peter R »

Specifikationerna på Celestron säger: Vattentät, Vattenresistent. Jag antar att det snarare rör sig om en god tätning än att den skulle vara kvävgasfylld för det skulle nog stått i klartext.
Det står ingenting på TS-modellen vad gäller vädertätningen men den behöver inte vara sämre för det men kan vara värt att kolla upp.
Det hjälper nog men jag skaffade istället den större av SkyWatchers stativadaptrar i metall.
Eftersom det sitter en integrerad stativadapter i metal på båda modellerna så undrar jag vad det är för adapter som du syftar på?

/*Peter R
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Kikarhjälp önskas

Post by Lars L »

Hej, Peter och God fortsättning! Har personligen inte talat om någon adapter, däremot har wilt och glappis gjort det.
De kanske var omedvetna om den integrerade gängan och hur rejäl den är?

Är det något jag är kallar mig bra på så är det fältkikare är medveten om risken för kondens, tror inte detta blir något problem och det är alldeles riktigt en helt vattentät kikare ska vara nitrogenfylld och de modellerna tål stötar på ett helt annat sätt.



Mvh Lars L :good:
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Kikarhjälp önskas

Post by Lars L »

Tysken beställd!
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kikarhjälp önskas

Post by wilt »

Lars L wrote:Har personligen inte talat om någon adapter, däremot har wilt och glappis gjort det.
De kanske var omedvetna om den integrerade gängan och hur rejäl den är?
Ja, det finns en integrerad gänga som är rejäl. Men för att kunna fästa kikaren på min kulled använder jag en L-formad mojäng med stativgängad skruv - som går in i sagda gänga - i ena änden, dito mutter i den andra.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Kikarhjälp önskas

Post by Lars L »

Hej, wilt! Om du kollar bilden på länken som jag skickade om kikaren ser du vad vi menar, det behövs ingen L-skena på den stora kikaren.


Mvh Lars L
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kikarhjälp önskas

Post by wilt »

Lars L wrote:Hej, wilt! Om du kollar bilden på länken som jag skickade om kikaren ser du vad vi menar, det behövs ingen L-skena på den stora kikaren.


Mvh Lars L
Hej Lars,

Jag har kollat länken och jag förstår hur du menar. Någon sådan anordning finns inte på min 15x70. Verkar betydligt stabilare än mojängen som följde med 15x70.

Vänliga hälsningar,

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Övrigt”