Skydd mot imma

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Skydd mot imma

Post by Pzyber »

Har ni några tips mot skydd av imma och dagg?

Natten mellan den 6:e och 7:e var jag och en vän iväg till Kållandsö med grejorna. Riktigt fint fast det blir inte riktigt mörkt än. Dock så märkte jag rätt snabbt att 400mm objektivet hade imma på sig. Bytte till 200mm objektivet som immade igen innan jag hunnit byta det i princip. All utrustning var pissvåt, det bara rann av objektiv, stativ, väskor ect. Time-lapsen som en annan kamera tog under tiden var det dagg på objektivet, stora vattendroppar... så en natts time-lapse gick åt intet.

Trotts det så var det en fantastiskt bra natt när det kommer till seeing Vi observerade en rad mängd djuprymdsobjekt. Mellan 3 och halv 4 tiden var det en period där vi såg jupiter riktigt klart, så klart var det flera år sedan jag såg jupiter. Vännens ikharos tub klarade sig denna natten men har immat och haft frostproblem vid tidigare tillfällen.

Nu till frågan. Hur skyddar ni er mot imma och dagg?
Jag funderar på att köpa värmeband men det borde ju påverka seeingen negativt. Men det kanske är värt det trotts allt, det är ju bättre med någon bild än inga alls...
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skydd mot imma

Post by Bengt »

Finns bara två sätt skydda sig värmeband eller daggskydd. Värmebanden ger så lite värme så i ditt fall tror jag inte det påverkar bilden. Däremot har jag märkt på min GSO RC tub att om den är för högt ställd påverkar den bilden .

Jag hade i många år ett vanligt rullat liggunderlag runt mina refraktorer . Det funkar oftast lika bra.

Bengt
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Skydd mot imma

Post by Pzyber »

Ok, blir till att experimentera lite, det är ju inte ofta det är så blött som det var i helgen dock.

Return to “Övrigt”