Koma trots komakorrektor

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Koma trots komakorrektor

Post by Frazze »

Hej.
I veckan så fotade jag M51 och använde mig av en Baader MPCC.
Trots detta så tycker jag att bilderna visar rätt kraftig koma i hörnen.
Här är en crop av övre vänstra hörnet av en femminutersexponering. (Konverterad till färg och något stretchad)
m51_koma1.jpg
m51_koma1.jpg (263.26 KiB) Viewed 4705 times
Så här ser centrum ut:
M51_center.jpg
M51_center.jpg (277.85 KiB) Viewed 4705 times
Och här är nedre högra hörnet, som uppvisar lite mindra koma tycker jag.
M51_koma2.jpg
M51_koma2.jpg (212.1 KiB) Viewed 4705 times
Testade köra bilden i CCDInspector och detta trillade ut. Vet inte om jag hade rätt inställningar dock, det är första gången jag testar det programmet.
curvature_small.jpg
curvature_small.jpg (80.96 KiB) Viewed 4705 times
3dplot_small.jpg
3dplot_small.jpg (114.19 KiB) Viewed 4705 times
Är det någon som har några allmänna synpunkter på detta? Verkar det normalt med dessa resultat? Kan man göra något för att motverka detta?
Jag fotar genom en Newtontub, 1000mm, f/5

Mvh
Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Starsoft »

Vad har du använt för kamera (hur stor sensor)?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Frazze »

Jag har använt en Canon 500D DSLR. APS-C (22.3 x 14.9 mm)

/Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Starsoft »

Hej

Jag har kört med Canon 300D och MPCC, jag har även testat Paracorr corrector som jag tyckte var sämre än MPCC.

Hur som helst så hade jag när teleskopet(10" f/4,8) var bra kollimerat så gott som comafritt på hela APS-C sensorn, men med bara små kollimeringsfel så blev det coma i något av hörnen så det var på gränsen.

Jag tycker det ser ut som ditt teleskop är bra kollimerat så det borde inte bero på det. Avståndet mellan corrrektorn och kameran borde inte heller vara fel för du använder väl bara den vanliga standard T2-ringen?

Ditt resultat är i alla fall inte bra, det ska inte finnas någon störande coma med en newton f/5, MPCC och APS-C sensor.

Tyvärr har jag inget förslag på lösning :(

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Frazze »

Starsoft wrote:Hej
Jag har kört med Canon 300D och MPCC, jag har även testat Paracorr corrector som jag tyckte var sämre än MPCC.
Hur som helst så hade jag när teleskopet(10" f/4,8) var bra kollimerat så gott som comafritt på hela APS-C sensorn, men med bara små kollimeringsfel så blev det coma i något av hörnen så det var på gränsen.
Jag tycker det ser ut som ditt teleskop är bra kollimerat så det borde inte bero på det. Avståndet mellan corrrektorn och kameran borde inte heller vara fel för du använder väl bara den vanliga standard T2-ringen?
Ditt resultat är i alla fall inte bra, det ska inte finnas någon störande coma med en newton f/5, MPCC och APS-C sensor.
Tyvärr har jag inget förslag på lösning :(
Anders
Hej och tack för svar.
Nej jag tycker det skall fungera bättre än så där.
Funderar ändå på om det kan vara något med kollimeringen, eller om min fokuserare sitter lite snett på tuben kanske?
Korrektorn sitter direkt på en vanlig T-ring ja.

Mvh
Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Starsoft »

Hej igen.

Jag såg nu att det var övre vänstra och nedre högra hörnet på coma-bilderna. Jag trodde på grund av stjärnornas utseende att det var de två vänstra hörnen. Med den nya informationen så kan jag gott hålla med dig om att det kan vara att fokuseraren sitter snett så att correctorn och kameran lutar i strålgången.

Hur ser de andra hörnen ut?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Frazze »

Starsoft wrote:Hej igen.

Jag såg nu att det var övre vänstra och nedre högra hörnet på coma-bilderna. Jag trodde på grund av stjärnornas utseende att det var de två vänstra hörnen. Med den nya informationen så kan jag gott hålla med dig om att det kan vara att fokuseraren sitter snett så att correctorn och kameran lutar i strålgången.

Hur ser de andra hörnen ut?

Anders
Hej.
Jag bifogar bilden i sin helhet.
Edit: Den blev så stor. Använd denna länk istället
https://picasaweb.google.com/lh/photo/p ... directlink
Tryck på förstoringsglaset uppe till höger för att maximera den, och därefter kan man zooma vid behov.
/Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Starsoft »

Hej

Efter att ha granskat bilden så skulle jag tro att om inte MPCC'n är en rekordkass "lemon" så handlar det nog om orienteringsfel.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Frazze »

Starsoft wrote:Hej

Efter att ha granskat bilden så skulle jag tro att om inte MPCC'n är en rekordkass "lemon" så handlar det nog om orienteringsfel.

Anders
Ok, med orienteringsfel menar du alltså att fokuseraren alt. Kameran inte sitter rakt i strålgången antar jag?

Tack för hjälpen.
Mvh
Daniel
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by Ulf Petersson »

Hej,

Jag har dels Baaders MPCC, dels Vixens Corrector2 till min R200SS. Tycker Vixen är lite bättre. Den tillåter dessutom filter i framkanten. Jag tror som någon har sagt att centreringen inte är ok. Kollimering är ju naturligtvis alltid kritiskt och det går att misslyckas med denna, så se alltid över den.

För att få centreringen bra gäller på min R200SS att sätta in kameran med correctorn riktigt plant mot fokuseraren och spänna fast allt. I ditt fall skulle jag även pröva att ta bilder och rotera kameran i olika steg för att se effekten.

Mvh
Ulf
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Koma trots komakorrektor

Post by glappkaeft »

Rätta mig (ytterst gärna) om jag har fel men om jag förstår det rätt så är kollimeringen i teorin ännu viktigare om man kör med komakorrektor. Det stämmer iaf med de test jag gjort med Baaders MPCC på min Celestron 8" f/5 Newton.

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Övrigt”