Laserkollimator

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Laserkollimator

Post by Cristofer »

Ett nytt teleskop har nyligen införskaffats, ett Skywatcher MN190. Så ni får antagligen offra ett par teleskop till vädergudarna nu så kanske dom lättar på molnen lite. Hur som helst så undrar jag om någon har bra tips på vilken laserkollimator man bör ha, eller om man ens bör ha någon alls? Jag har ett chessire hemma, men tycker det är krångligt att använda. Jag tycker man inte ser speciellt mycket genom det.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Laserkollimator

Post by Morgan »

För mig funkar SW egna Laser kollimerare bra, men självklart finns det dyrare bättre modeller.
Jag tittade först på Baaders modell, men den verkar vara svår att få tag på, så till slut blev det den något billigare Skywatcher(kommer med både 1,25" och 2" adapter).


//Morgan
// Morgan
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Laserkollimator

Post by Tompa »

Jag har Skywatchers laserkollimerare, köpt hos rymdbutiken. Vid leverans visade det sig att den var ganska kraftigt okollimerad. På två meters håll diffade laserpunkten med drygt en decimeter, när jag roterade kollimatorn. Jag petade då bort skyddspluttarna och kollimerade den med hjälp av en hemgjord "vagga". Väldigt pilligt och det tog en halv dag innan resultatet blev hyfsat.

Med facit i hand skulle jag ha reklamerat den, men nu fick jag den att fungera ändå efter en hel drös svordomar. I dag skulle jag utan tvekan köpa en Baader-kollimerare.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Laserkollimator

Post by Ulf Petersson »

Har samma problem med den Baader Laser Collimator jag köpte hos rymdbutiken för några år sedan. Strålen är inte centrerad. Har naturligtvis varit fundersam om det ska vara så, men tvivlar. Samtidigt varnar användarinstruktionerna från att själv ändra justeringen. Kontaktade butiken ett år senare och därefter Baader. Fick tyvärr ingen hjälp.

Köp andra fabrikat som inte kan felkalibreras.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Laserkollimator

Post by Peter R »

Jag har inte jättemycket erfarenhet av laserkollimatorer men hur märker man om den är korrekt kalibrerad eller ej?
Kollimatorn i sig är ju referensen så vad jämför man med?

/*Peter R
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Laserkollimator

Post by Tompa »

Hej,
Lägg kollimatorn i en vagga av "sågbänkstyp", rikta strålen mot en vägg några meter bort och rotera kollimatorn. Punkten på väggen skall inte flaxa för mycket.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Laserkollimator

Post by regulus1 »

Howie Glatter's laserkollimatorer anses vara välkollimerade och hålla sin kollimering bra. Dyrare men väl värt sitt pris för kollimering av Newton-teleskop.
Jag vet inte hur man kollimerar en Maksutov-Newton med en laser-kollimator? Är mitten av spegeln markerad? Ser du den återreflekterande laserpunkten på laserkollimatorn när den är dold i fokuseraren?
Roger

Return to “Övrigt”