Tips om bra USB-hub

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Tips om bra USB-hub

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Har kört lite test med ny fokuseringsutrustning från Televue "Focusmaster" som bygger på en relativt enkel likströmsmotor på fokusaxeln men en avancerad digital indikatorklocka som mäter direkt på dragtuben. Iden är god från Televue men den behövde byggas om med lite kugghjul och så. Rätt fiffigt man mäter absolut rörelse på dragtuben och loopar till motorn ett "äkta" återkopplat system således. Vid första fältprovet upptäckte jag dock att min spänningssatta (egen strömkälla) 7 portars USB hub inte var spänningssatt längre, all spänning har gått via 6m kabeln från datorn i köket, vet inte hur länge detta pågått.

Fråga: Skulle vilja ha tag i en ny spänningsatt hub av god kvalitet, vilken väljer man? Den gamla var en D-link..

Mvh

LG
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Tips om bra USB-hub

Post by danhei »

Kostar lite extra, men klart värt det tycker jag.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20676

MVH
/Danne

Image
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Tips om bra USB-hub

Post by Lars-Gunnar »

Tack för tipset, detta var vad jag tänkte mig!

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Tips om bra USB-hub

Post by Timo »

Blir det inga störningar alls om man ex. kör 2 olika CCD kameror, en guider och imager via huben ?
Samma hastighet som med var sin kabel ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Tips om bra USB-hub

Post by danhei »

Nej, inga störningar som jag upplevt. Jag kör 2 kameror (USB), 2 seriella kopplingar till styrboxen för monteringen (USB-Seriell), 1 motor fokuserare USB_Seriell), och en FlipFlat (USB). Sen blir det även snart ytterligare en motorfokuserare inkopplad (USB) till den sista porten på hubben.
Hastigheten är enligt USB 2.0 på alla portarna.

MVH
/Danne
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Tips om bra USB-hub

Post by bjorne »

Någon som testat "USB over IP" ?
Vi har kollat på olika lösningar på jobbet med våra virtuella servrar, svårt med USB och seriella enheter om man har en massa servrar på en host.
Kanske även något att titta på för den som har behov av flera seriella och USB anslutningar.
http://www.digi.com/products/usb/anywhereusb#overview
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE

Return to “Övrigt”